Undulat som inte greppar med foten
Vi har två undulater, en hona och en hane som är från samma kull. Dom är minst 12 år gamla och mår överlag bra.
Men hanen har sedan en tid tillbaka slutat att greppa med sin ena fot. Vi har sedan vi tog över dem från min mamma för 9 år sedan alltid haft både tjocka naturpinnar (köpta i djuraffär) och vanliga tunna burpinnar blandat. Därför har vi aldrig behövt klippa deras klor. De har slitits naturligt.
Men så för en tid sedan så såg jag att hanens klo på den långa tån fram var jättelång, nästan så den skruvade sig. Därför kunde han inte använda den foten ordentligt men var som vanligt förövrigt. Ingen av dom är vana att fångas och dom flyger bara fritt när de rymt vid något tillfälle.
När jag skulle fånga honom så smet han såklart men fångades direkt då han satte sig på golvet.
Jag klippte klon och släppte tillbaka honom.
Efter detta så vill han fortfarande inte greppa och nuddar för det mesta bara pinnen om han inte förflyttar sig. Båda framtårna pekar rakt fram och baktårna rakt bak. Han visar inga tecken på att ha ont, är som vanligt, pigg för sin ålder (orkar bråka med sin syster) äter, flyger från pinne till pinne, klättrar på buren, dricker, normal avföring.
Vad kan ha hänt?
- Redigerat 2026-05-30 20:17 av [Jonsson och Pipen]