Agressiv finkhona
Jag har två zebrafinkar. En hane och en hona. Honan ligge och ruvar på fyra fem egg. Men hon jagar hanen kring i buren nästan like mycket som hon ligger på eggen! Jag har haft zebrafinkar førr,dock aldrig upplevd ett sådant beteende. Är det andra som har upplevd nåt liknande? Jag tycker synd om hanen som flaksar runt i buren før att komma bort från sin arga make:( Jag undrar lite om det bliver bettre om jag hadde haft fler fåglar? Førra gång dom hadde egg så hoppade honan av efter en vecka. Kanske jag borde prova att sätte inn ett par till i buren när dom är klar med sina ungar? Vad tror ni?
Hur stor bur har du?
Vad ger du för mat?
Hur är buren inredd?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#1 Buren mätar 80x50x45cm. Jag ger tropfågel och kanari blandingsfrøar…eggfoder…grøntfoder…hirskolvar…kalk och vitaminer.
Buren är innrädd med grenar från naturen..inga plastpinnar…
det kan vara så att honan vill vara ifred för då jag häckade mina zebrafinkar så bråkade dom. De pepte högt fast sen slutade dom men dom hade bråkat lite. fast det varså att ungarna var stora nog att klara sig själva fast dom la sig i boet alla 3 och pappan pepte på dom att dom ska kliva ur och det var då mamman såg pappan så det var så dom bråkade.
#2 Jag tycker buren är för liten (det är den även enligt Jordbruksverkets djurskyddsföreskrifter L80). Jag har sett zebrafinksägare rekommendera en bur som är minst 100 cm läng (bred) Ju mindre utrymme, desto mer aggressivitet. Mitt råd är att ge dem en riktigt stor bur, frågan är bara om det är lämpligt att byta bur mitt i häckningen - det tror jag inte men till nästa häckning bör de ha en betydligt större bur.
Vad säger du Cruella DeVil?
Jag har ingen plads før størra bur tyvärr…jag trodde det var stort nog..jag har haft finkar med ungar førr i betydligt mindra burar och det har fungerad jättebra. Jag håller givitvis med om att fåglar ska ha så stora burar som møjligt…men här hemma har jag ingen møjlighet att ha størra bur tyvärr…Det är vel lite skillnad på paren med…några fåglar har inga problem alls,medan andra bråkar och krånglar när dom kan..jag har dock aldrig upplevd en såhär arg hona innan…
OK, då får du se till att ha dem ute ur buren varje dag - att utöka miljön utanför buren. Du kan göra ett fågelträd och lekplatser. Denna hona och hane behöver stort utrymme. Men se till att täcka för fönsterrutor med persienner exempelvis så att de inte flyger in i fönsterrutorna.
Här kan du se exempel på träd, det finns även en artikel på undulater i fokus som heter lek och stimulans.
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterlektrad.html
http://undulater.ifokus.se/articles/4f0c7af088f472620506fb66-lek-stimulans
Lycka till :)