Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 1844 ggr
Lamina
0

"Rädda" fåglarna

Då dom öppnat en ny, större, djuraffär här i stan (Falun) har den gamla gått i konkurs. (Får en liten tår i ögat, trots att jag tycker allmänt illa om djuraffärer och haft mina duster med just denna.) På Fredag stänger dom igen för gott, efter 2 veckors utförsäljning. Men det finns fortfarande djur kvar där.

Jag var in idag och pratade med personalen, då jag var rädd att alla djur som vart kvar skulle avlivas. Som tur var så var så inte fallet. Dom som inte säljs till privatpersoner kommer säljas till andra djuraffärer. Men jag tycker inte det heller är ett så bra alternativ. Och jag känner att dethär vore ett ypperligt tillfälle att faktiskt rädda några djur från ett ovisst öde, utan att stödja någon som bara skulle köpa in nya djur.

När jag var in och kollade idag fanns det, förutom några gnagare och en del reptiler, en hel del fåglar kvar. Jag kollade inte så noga, men tror det var mest finkar och parakiter. Någon vaktel kanske… Det är en fågel jag är extra orolig för. En gul fågel, tror det är en parakit av något slag, med skadad vinge. Jag vet inte vad som är fel på den, men veterinären har fått titta på den. Jag är rädd att den inte skulle få samma vård i en annan djuraffär, om någon ens skulle ta emot den…

Jag har ingen möjlighet att själv ta några av fåglarna. (Det skulle väl kanske vara några små då, som skulle kunna bo i en råttbur en kortare tid om någon vill ha dom men inte kan ta dom just nu.) Men kanske någon härinne känner för att ge någon av fåglarna ett bra hem? Jag ska ner imorgon (Torsdag) igen och kolla lite närmare på vad för fåglar som finns kvar och så.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[pata undulat]
0

Hej den gula fågeln är en kakariki som du kan läsa om på tråden nät till fågelbur. Jag skulle själv vilja ta hand om något av dom djuren män jag bor i Stockholm.

Lamina
0

Hmm… Det verkar ju oklart vart fågeln kommer hamna. Men då finns det iaf flera som är beredda att ta sig ann den. Men om det blir kris så har jag en mindre bur här hemma som den kan bo i tillfälligt ifall det behövs.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MimmiH
0

Underbart Lamina, jag har svarat dig på djurtransport och skickat pm.

Kakarikin (den gula) har ett säkert hem med andra kakarikis hos Histronica. Problemet är att hon bor i Göteborg, så finns det någon som kan ta hand om den på närmare håll så är det ju ett plus.

Vad bra att du engagerar dig i detta!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

MimmiH
0

Tillägg till mitt ovanstående inlägg: Kakarikin är en trolig hane. Den behöver framöver sällskap av minst en artfrände.

thildatessie
0

så fint av dig! Har du kollat vilka gnagare det finns och testat att lägga ut det på de sajterna med? Många vill inte stödja djuraffärer men nu är det ju som du säger inget stöd då de inte kommer att sälja mer djur!

MimmiH
1

Glädjande nyhet, Featherz kanske eventuellt kan få ta hand om kakrikin. Det vore det bästa tycker jag, bl a för att den då slipper resa långt.

Lamina, jag mejlar dig Featherz telnr - det är OK enligt henne.

Lamina
2

Kakarikin är såld. Det finns 4 kanariefåglar och en hel drös med finkar av olika slag kvar. Imorgon är sista dagen dom har öppet.

//Lamina

thildatessie
0

#7 kan du inte ta hem dem så länge? åh vad jag beundrar din insats!!

Lamina
0

Tyvärr inte, jag har inte råd att köpa dom.

//Lamina

thildatessie
0

#9 åh :( tråkigt. Har du annonserat mer om någon vill ha dem?