Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: burar-och-tillbehör
Läst 1822 ggr
[Hildegrim]
0

Fåglar utomhus året runt

Hej, jag har lite funderingar kring att hålla fåglar utomhus året om. Det är nämligen som så att jag alltid har varit väldigt fågelintresserad men min sambo vill inte ha fåglar boende inne (vi bor i lägenhet). Men om vi någon gång skulle skaffa hus skulle jag gärna vilja bygga en voljär i trädgården.

Jag bor nästan så långt söderut i Sverige man kan komma (milda vintrar) men jag förstår såklart att fåglarna kommer behöva tillgång till något form av isolerat hus som håller några plusgrader.

Arterna jag är intresserad av väger omkring 150-170g och jag har tänkt nöja mig med ett par. Tror ni ett något av dessa hönshusen (med inkopplad värme) skulle räcka för fåglarna att gå in i (om dom alltid har tillgång till voljären)? http://www.honshus.se/

Jag tycker dessa husen är riktigt söta och dom verkar lättstädade. :)

Eller hur pass stort hus bör man satsa på? Krävs det kanske en riktig friggebod till och med? Eller har någon något tips på vad man kan använde som isolerat hus?

MimmiH
0

Det isolerade huset bör iaf inte understiga minsta tillåtna mått enligt jordbruksverkets L80. Men större är naturligtvis bättre, då blir det inte lika känsligt för temperatursvängningar och kyla. Minsta tillåtna mått avgörs av hur långa fåglarna är. Vet du längden (ungefärlig) på de arter du är intresserad av? Vilka arter är du intresserad av?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se