Bur till nymfkakadua?
Jag och sambon har funderat länge på fåglar, men tänkte då skaffa undulater men sen ändrade vi oss till katarinaparakiter efter att ha hört om hälsofördelarna m.m. Dessa hade vi en passande bur till, men nu när vi slutligen beslutat oss för nymfkakaduor krävs det en större bur. Och det finns helt klart inte mycket färdigt att köpa som blir lagligt, så vi funderar eventuellt på att bygga en bur själv. Men så fick jag en idé. En bur jag haft till råttorna, en furet tower. Tänkte sätta bottnarna bredvid varandra och ta bort gallret som då blir i mitten. Ska mäta mer noga inuti men det borde bli ca 80 högt, 160 långt och 70-80 djupt. Sen i framtiden nån gång vill jag fixa en större bur men den blir väl helt ok för två? :) Spelar det någon roll hur gallret är, vågrätt, lodrätt? Galleravståndet blir ca 1,5 cm i alla fall. Sen är det en plastbotten och kanten som blir i mitten längst ner funderar jag på att täcka med någon bräda. Tankar och ideér?
Jag bygger mina burar själv.Se foton i mitt fotoalbum.
Förstår inte riktigt hur du menar,är det en befintlig bur ni tänker bygga om?
Ska kika. Ja alltså egentligen är buren ca 160 på höjden med en botten mellan. (http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp=6&gs_id=1n&xhr=t&q=furet+tower&pf=p&sclient=tablet-gws&tbo=d&biw=1024&bih=594&oq=furet+&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=4b4cd23e8a2f5cb5&biv=i|0;d|PRrzoDKXbe6QwM:) Tänkte då istället ställa dom bredvid varandra och använda mittengallret till att göra ett tak. Det är egentligen bara en tanke då jag redan har buren hemma :) Annars blir det att bygga en bur om det går att hitta något vettigt galler.
#2 Tror jag förstår hur du menar….lättast för er att se om det fungerar att göra på det viset.
Ska pröva nån dag, ska bara köpa hem något bra att fästa gallret med :) Det blir ju inte världens största bur, men laglig för två i alla fall :) Sen kommer luckorna hamna långt ner men det kanske funkar ändå, finns även en lucka i taket. Vill allra helst bygga en bur men varken jag eller sambon är duktiga på sånt :P
Bäst är ju att bygga själv för då får man ju luckor & anant precis där man vill ha dom. Samt längd höjd & bredd precis så stora man vill
Jo precis. Kanske jag skulle fråga pappa som vanligt som är duktig på att bygga :P Jag bör nog inte göra det själv om jag vill ha en jämn bur haha.
jag bygger med aluminiumprofiler men det fungerar ju lika bra med träreglar som är väldigt billigt.
Sambon har precis byggt en ny bur till mig i trä. Innermåtten är 160*100*100 och gallret tog vi från en äldre bur. Men den kostade oss 400 och några timmars jobb. Kan inte bli billigare!
#8 Toppen!
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se