amazon, jako och morhuvad papegoja!
jag vill gärna att ni skriver lite om era amazoner, jakon och morhuvade papegojor.som t.ex. deras beteende och hur tama de är, jag vill också se några bilder på de. men jag vill bara ha information av de som har papegojorna.
Hur "tama" dessa fåglar är beror ju på hur mycket arbete man lägger ner,dom är ju inte mer tama än en undulat-unge som precis insett att den är en fågel & då instinktivt flyr det den känner sig hotad av.
Fick av en person två dvärgpapegojor & dom har levt i en stor voljär så dom var inte smack tama….och det lär ta tid att tämja dom för dom är inte alls lika samarbetsvilliga som till exempel en undulat eller nymfkakadua är.
Så svaret på hur tam en fågel är så blir det ju att fåglar är inte tama förän vi jobbar på att tämja dom!
ja, men det blir ju ändå lite lättare att tämja en som är handuppmatad.;)
Handuppmatning ska ju bara ske då föräldrarna inte matar sina ungar som dom ska.
Ingen uppfödare som går in & handmatar för nöjes skull för att göra en fågel tam!
Tyvärr är det vanligt med handuppfödda papegojor :( Allt för att de ska bli så tama som möjligt :( Men det är inte rätt mot varken ungarna eller deras föräldrar. Borde vara förbjudet tycker jag.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Ja det borde vara förbjudet,i alla fall för det ändamålet.
Handmatning borde bara vara tillåtet då något gått snett med den tänkta häckningen vilket då handlar om liv & död.
oj, jag trodde att man kunde göra det bara om föräldrarna inte förstod att barnet var borta.
och med undulater så finns det dom som handmatar dessa oxå.
Risken blir ju att när en sådan unge själv blir stor & kanske häckas så skiter den fullständigt i sina ungar & på detta sätt har man då förstört deras naturliga sätt. Finns säkert ännu fler anledningar till att man inte ska handmata fågelungar.
bra att jag visste det innan jag började häcka!