Flygsele/smådjurssele? Sy egen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har kikat lite på flygselar inför sommaren. Kikade in på gojskoj men ryggade lite för priset. En snabb titt på modellen och jag kunde konstatera att det måste väl ändå vara samma modell som man kan köpa till smådjur? Är det samma modell, eller har jag missat nånting här? Nu finns det ju olika smådjursselar, men jag tror ni fattar vilken sort jag menar - den där 8an som korsas på ryggen, bara att man sätter den med ryggdelen på bröstet när en fågel har den.
Jag vet inte ens om jag kommer kunna ta ut duvorna i sommar iom att det fortfarande (nåja, sist jag kollade) går duvpest här så det känns liksom bara onödigt att spendera så pass många hundralappar för selar jag kanske inte ens kommer kunna använda i sommar. Samtidigt vill jag inte gärna gå och köpa ett par smådjursselar bara för att upptäcka att det inte alls är samma sak ifall jag har missat nån detalj.
Annars kanske man kan göra flygselar själv? Vad kan man då använda för material så det inte blir för tungt?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ska väl kanske nämna också att det är skrattduvor jag har :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
jag behöver med hjälp med att hitta ett par flygselar till mina undulater,min hittar inga heller! 
Skulle också behöva tips o råom flygselar till mina nympfparakiter o katarina parakiter.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Till riktigt små fåglar som undulater är inte sele praktiskt, då är nog flygdräkt bättre. En sele blir lätt klumpig för de små fåglarna.
Vill man inte ha flygdräkt (som ju kan ses som mer skrymmande och därför skrämmande för fågeln) så är aviatorselen bäst, har jag förstått. De vanliga selarna med en massa spännen är varken bekväma eller säkra. Fåglarna kan lära sig att öppna spännena, och i allafall min kakadua avskydde sin, dräkten gick bättre då.
I vilket fall som helst så måste fåglarna vara helt tama och acceptera nästan alla former av hantering innan man kan ens tänka tanken att börja sätta på fågeln en sele. Du måste kunna hålla fast fågeln, dra ut vingar osv. utan att den blir rädd, den måste lita på dig.
Och den måste lita på selen. Då fåglar är flyktdjur så är de av naturen rädda för nya saker, så man kan absolut inte bara sätta på en fågel det nya, skrämmande objektet som man sätter på en hund ett halsband, och hoppas att de vänjer sig.
Långsam tillvänjning och tålamod är ett måste.
#4: Tack för svar! Selen på bilden ser ut att vara rätt lätt att sy själv (det är ungefär såna jag sett, fast med ett spänne mindre i princip), bara jag får till rätt material så det inte blir för tungt att flyga med. Vanliga bomullsband och plastspännen, är det något som skulle fungera tror du? Jag har ju duvor, så jag har inte direkt problem med att de kan börja tugga sönder selen som gojor kan göra utan det är just selens tyngd jag är osäker på.
Har kikat lite på flygdräkt också men det går bort för min del, dels för att jag vill att de ska kunna bajsa fritt (duvors bajs är ju så löst jämfört med gojors, jag antar att det lätt fastnar i fjädrarna när de har flightsuit) och dels för att kunna få fina foton på de. Helst hade jag velat ha de helt lösa just för att få fina bilder i sommar men det törs jag verkligen inte, utan det får bli sele i någon färg som smälter in bland fjädrarna :)
Asch nvm, jag läste fel och fattade det som att selen på bilden var en aviatorsele. Får googla och kolla lite :)
Någon som har mall till flightsuits?
Länka eller skicka gärna PM! <3
http://www.zoosajten.se/fagel/flygsele-c-208-1.aspx
Här är aviator selet. Den är bäst av alla tycker jag. Funkar till småfåglar också för den har bara ett spänne som inte väger mycket alls.
Den går inte att sy själv så den blir så säker…. om man inte har speciella verktyg. Selet är inte SYTT utan tyg fibrerna har sats ihop med varandra på ett annat sätt. så den har inte några sömmar. Det kan fåglen lätt bita loss.
För att bita sönder ett aviator sele måste fågeln bita av HELA bandet :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Aviator sele rekomenderar jag till mindre fåglar! Den är öppen och känns mer fri…. nackdelen är att den kan vara lite bökig…
www.krakansfaglar.n.nu
#10 den är ju minst bökig av alla :P Inga spännen. hade en med spännen till carmen, hon ramla framlänges för de va så tungt
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Vet en tjej som syr både selar och flygdräkter.
http://fagellandet.weebly.com/flygdraumlkt.html
Skulle rekommendera att köpa speciella för fåglar då dem för smådjur inte är gjorda för fåglar och antaglien för stora.:) Gojskoj har ändå bra hjälp för att få rätt sele och storlek och det gör priset värt tycker jag.
Hälsningar
Fredrika
Kan man köpa selar/flygdräkter till dvärgpapegojor?
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
japp det finns selar till dvärgpapegoj-size med! :)
www.krakansfaglar.n.nu
#15 superbra! Vet du vart man kan få tag på sånna? :)
gojskoj har ju men man får vara bered på att betala lite för dem som sagt:)
Hälsningar
Fredrika
#17 tack! :)