Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: papegojor
Läst 7133 ggr
Johan-
0

Minsta burstorlek för papegojor?

Har länge funderat på att skaffa en papegoja, typ grå jacko eller kakadua. När man surfar runt och kollar på olika personers gojor så slår det mig att burarna oftast är väldigt små.

Är det inte så att en bur till en papegoja i den storleken ska vara minst 120 cm lång?
Eller är jag helt ute på villovägar?

Johan-
0

Kom dock på en sak, är det så att även höjden räknas som en sida? =)

[kallepudas]
0

Minsta måtten för grå jako är:

längd 120cm djup 65cm höjd 80cm.   Detta är minimummått.

och nått rykte sa att minimummåtten ska ändras så man kan lika gärna skaffa större bur direkt.

Vilket är väldigt smidigt.

[kallepudas]
0

förtydliga  längden på buren….en fågel flyger ju på längden inte rakt upp så längden är mycket viktig.

MimmiH
0

Minsta tillåtna mått för närvarande för fåglar av olika längd finns reglerat i Jordbruksverkets L80. Minsta tillåtna burstorlek bestäms av vilken längd - inte art - som den aktuella fågeln har även om många arter har en normalstorlek för arten.

På sid 38 i L80 finns minsta tillåtna burstorlek angivna. Jag anger måtten i längd, bredd och höjd. Bredden på buren måste alltid vara minst 2 gånger fågelns längd (dock minst 45 cm), f ö är det en minsta kvadratmeteryta som måste vara uppfylld som avgör minsta tillåtna bredd på buren.

Grå jako kan ligga inom storleksintervallen 26-35 cm eller 36-45 cm. 

En fågel som är 26-35 cm lång ska ha minst 120 cm som längsta sida (inte höjden utan längden ), minst 0,84 kvadratmeteryta, minst 80 cm höjd. 

En fågel som är 36-45 cm lång ska ha en bur som är minst 160 cm lång, minst 1,44 kvm-yta, minst 100 cm höjd.

Minsta tillåtna mått enligt nuvarande L80, måtten kommer att höjas troligtvis finns på sid 38 här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Johan-
0

Då är jag med =) Många burar som finns på bla blocket som säljs som papegojburar är ju inte minst 120cm långa. Finns visserligen dvärgpapegojor..

MimmiH
0

Håller med - det är fruktansvärt - djurplågeri att ha så små burar.

Denna sida rekommenderar en minst 160 cm lång bur för grå jako.

http://www.jgps-gojor.se/gra_jako.html

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[kallepudas]
0

Det bästa är ju att bygga själv eller anlita någon som bygger burar.

När måtten ändras L80 som mimmiH beskrev så bygger man ju till sin bur vilket inte är så lätt om man köpt  nån sorts papegojbur.

Sen kan man ju tycka lite vad man vill om jordbruksverket där det ibland verkar hittas på regler bara för att bråka med djurhållare. Inte just med fågelägare då utan tänkte mer på en artikel som jag läste om en mjölkbonde som har en helt vanlig mjölkgård….så mjölk får vi nog så småningom importera i detta landet…….men men det sista här hörde ju inte hemma här.

L80 är ju väldigt bra och ska efterföljas.

[isdrakee]
1

Det är pinsamt vad många dåliga fågelägare det finns i Sverige. Då tänker jag inte på någon här utan alla som håller sina fåglar i små burar. Blir mörkrädd varje gång jag kollar på blocket.

Hur många vingslag kan en jako ta på 1,2 m? Eller hur många kan den ta på 1,6 m som också nämdes? Inte speciellt många. Det säger ju sig själv att en grå jako behöver åtminstone några kvadratmeter att vistas på. Och betydligt mer ifall den inte får vistas utanför buren så mycket.

Johan-
0

Ja jag blev lite tveksam efter alla annonser jag sett på blocket. Var bara tvungen att fråga.

Får nog bli till att bygga ihop något eget =)

[kallepudas]
0

ja det är inte många vingslag en jako behöver ta för att flyga den biten,ite ens finkar & undulater behöver knappt lyfta förän det är dags för landning.

Skillnaden hoppas jag ju för dom stora fåglarnas skull är att dom kanske är ute betydligt mer än vad dom små är. Jag själv skulle inte ha råd att köpa 2 jako och många har nog bara en & så är dom sällskapet til fågeln….viklet sen leder till att fågeln blir olycklig när ägaren inte är hemma vilket leder till att den hamanr på blocket.

Undulaterna köps allt som oftast som djur till barn…och hur dessa föräldrar tänker då vet jag inte……fick hålla mig från att svära..haha

Har sett annonser där det står att "barnen har tröttnat"  ett litet barn kan inte ta hand om en fågel,däremot kan dom vara med & hjälpa till men ansvaret bör ju vila på en vuxen som har intresset.

Hemskt men sant…det ser vi nog alla imellanåt. Händer att jag mejlar annosören på blocket ibland & ifrågasätter…men jag har aldrig fått svar..

Minoth
0

Många här på sajten har också för små burar. Så de är inte bara blocket som är hemskt…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Johan-
0

Det kan jag mycket väl tänka mig att det är så Minoth, men hur kommer det sig att det är så? Dåligt informerade ägare eller bara snålhet? Tycker det är sorgligt iallafall

Minoth
0

#12 jag vet flera som vet om måtten men som inte bryr sig för att "dom är ute så mycket ur buren iallafall"

[vädur-52]
0

Vill göra ett litet påpekande bara. De stora papegojorna som

jakos och amazoner t.ex. flyger inte speciellt mycket de klättrar!!

De använder näbben som ett ben och tar sig fram med den och

fötterna i hög grad.Det går knappt att ha en flygbur inomhus

till dessa stora,en voljär utomhus är det bästa.

Minoth
2

#14 det där är ganska mkt skitsnack ;) De beror helt på vad dom är vana vid. Jag har haft en Blå Gul ara här hemma som flög även om de bara så var en meter bort. 

Jag känner MASSOR av amazon ägare och dom som har riktigt stora voljärer inomhus där flyger gojorna som bara den. Även dom även om de så är bara en meter.
Där flyger dom runt som galningar inne i voljären.

Men självklart. Har du en voljär på 2 meter bred till en gråjako eller amazon kanske dom inte flyger så mycket för dom får inte möjlighet.

Men lovar dig att dom du skaffar en voljär med rätt längd och DJUP (som är jätteviktigt) kommer dom flyga!
Är en voljär 3 meter lång men bara 1 meter djup så hjälper de inte då dom inte kan vända i voljären. bara flyga fram och tillbaka
Där emot 3 meter lång och 2 meter djup, då blir de bättre!

En papegoja som flyger 5 minuter får mer motion än en papegoja som klättrar en hel dag