Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 4908 ggr
Lina
0

Letar fågel och bur.

Jag letar efter en kompis till min kakariki och en ny bur (begagnad) i närheten av Landskrona. Någon som har något?

artema
0

Jag har eventuellt buren, beroende på hur stor den ska vara!

Lina
0

En kakariki är ju lite större än en undulat så inte mindre än en undulatbur. Men det kommer inte vara ett permanent boende utan bara under tiden fågeln blir handtam.

Var bor du och vad vill du ha för buren?

[CruellaDeVil]
0

Nåt som kan vara intressant är ju vilken sorts kakariki. Är den en gulpannad eller rödpannad? De kräver ju olika burstorlekar!

histronica
0

Som ovan, rödpannad eller gulpannad

Jag har rödpannade men bor i partille/göteborg

men såg denna annons på fågelhobby:

0.1 gulpannad kakariki 2010, 200 kr
0.1 rödpannad kakariki, ringmärkt 2011,
200 kr
1.1 morhuvad papegoja, honan något plockad under halsen. 2000 kr för
paret
2.0 halsbandsparakiter 2009, en grön och en blå, båda mycket fina i
fjäderdräkten. 600 kr repsektive 700 kr.

2 ungar va grönkindad conure
bytes mot blåkindad conure.
1.0 grå jako byttes mot 0.1 blåpannad
amazon
0737268784

Orten var visst malmö, det är ju inte så långt bort och de är billigare neråt landet :)

Lina
0

En gulpannad vill jag ha. Har en rödpannad redan och vill inte ha två lika dana Oskyldig

Varför ska dom ha olika mått? E dom inte fåglarna lika stora?

histronica
0

Man ska inte korsa en rödpannad med en gulpannad, så där får du vara försiktig :)

histronica
0

gulpannad blir ca 23 cm och rödpannad uppemot ca 27-29 cm

rödpannad: Cyanoramphus novaezelandiae

gulpannad: Cyanoramphus auriceps

Lina
0

Varför ska dom inte korsas? Har sett annonser med fåglar som är både gula och gröna som jag misstänker har blivit korsade

histronica
1

Som du ser av de latinska namnet så är de inte samma "underart"…

de ska INTE korsas…

det finns däremot gula rödpannade och gröna rödpannade som blir brokiga (mutationer)

-det är säkert dessa du sett

Alltså gul kropp med röd panna kontra grön kropp med röd panna = båda rödpannade

däremot ska som sagt inte rödpannad och en gulpannad korsas..

eftersom arten är utrotningshotad så är det bara dumt att få till hybrider mellan dem, bara för att andra gör det

Lina
0

Okej nu är jag med.

Ja, det måste varit rödpannade jag sett då fast i olika färger Tungan ute

[CruellaDeVil]
0

Om du inte vill ha två likadana kan du ju skaffa en brokig eller gul rödpannad kompis till din, så har du ju samma art iallafall.

Burstorleken du söker utgår alltså från den rödpannade du redan har, så minst 120X70X80 cm.

Lina
0

Den jag har e gul så jag vill ha en grön eller brokig.

histronica
1

Burstorleken som CruellaDeVil skriver om är helt korrekt. De är ju såpass livliga dessa fåglar att mindre inte kommer att hålla på sikt och det är också enligt lag. Men den du har blir säkert också glad för sällskap då de har stort behov av en artfrände - så jag hoppas du hittar en snart Skrattande