Skrikande nymfparakit
Hej har ett dilemma har totalt 5 nymfparakit 3 hanar och
två honor, var av två är ett par.
Alla bor i samma stora bur, men en av hanarna ca 1,5 skriker jämt
ibland så mkt att det låter som ett brandlarm om ni förstår hur ja
menar.
Den äldre hanen som är en av de som är i par brukar studtals tröttna
på skrikhalsen, jaga han och bita till i fjädarna. Detta kan pågå med jämna mellanrum.
Det roliga är om man spelar låten Underbar med Calle så tystnar de direkt men man kan inte spela den hela tiden så tröttar man…
Alla tips mottages…..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan han ha lärt sig ljudet från ett skrikande barn eller ett brandlarm eller liknande?
// nymfen98
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är ingen expert, men många nymfar skriker rätt mycket. Inte för att mina gör de, men har hört att vissa gör de.
Han kanske känner sig utanför eller något?
Tror att din nympfis är understimulerad. Jag har haft o har fortfarande problem med an av mina. O det är en hona. Men jag spelade in fågelkvitter från nektergal, koltrast o olika burfåglar som lärt sig prata o kvittra trudilutter.
Hon har lugnat sig betydligt sedan jag spelar detta för henne minst 2 gånger om dagen.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Fåglar skriker, det får man leva med, men orimligt mycket skrikande kan bero på understimulering som Kalendua säger.
Mitt råd blir därför att aktivera fågeln (alla drar nytta av det, så strunta inte i de som "beter sig" för den sakens skull :P). Det kan du göra på 1001 olika sätt; nya föremål som de kan undersöka är ett exempel. Tänk på att berikning (som man kallar saker som man tillsätter i miljön för sysselsättning och stimulering) är effektivt i början, men sen tappar det effekt. Precis som ett barn har jättekul med en leksak första dagarna, sen ledsnar det. Därför måste man byta ut berikningen med jämna mellanrum. Möblera runt i buren. Gömma godsaker som de får leta efter. I det vilda ägnar fåglar mycket tid åt just födosök, i fångenskap äter de ur en serverad kopp och har en massa fritid utan något att göra och då kan de lätt hitta på saker att göra - som att skrika.
Har du otur är det ett beteende som satt sig, så att även om grundproblemet åtgärdas, så kan symptomet finnas kvar för att det blivit en vana. Men ge inte upp för den sakens skull, miljöberikning är otroligt viktigt för det mentala välbefinnandet ändå, och inget de ska vara utan. Du kan testa att klickerträna fågeln, det finns många videos på YT med nymfer som kommer på kommando, ringer i klockor, dansar eller vad man nu lär dem. Det är ett bra sätt att aktivera det lilla popcornet i huvudet på dem, samtidigt som man själv aktiveras och man har kul och får ett bättre band till djuret.
Paulina
#0: Jag har 2 stycken nymfparakit, en hona och hane. Honan skriker jätte mycket och rör på sig samtidig och jag försöker förstå varför hon gör det.
Dom kan skrika mycket för att den har näringsbrist, känner sig uttråkad, ensam eller kanske vill ha uppmärksamhet. Men det kan också vara en indikation på den kan vara sjuk eller skadad :)
Dom är av naturen skrika men inte långa stunder :) Dom skriker för att de är kommunikativa fåglar. De tillbringar en stor del av dagen med att interagera med andra fåglar i flocken, sjunga och prata. Nymfer skriker ofta på morgonen samtidigt. Detta beror på att detta ligger i deras natur, och vi som ägare kan inte ändra på detta. Därför är detta helt normalt beteende på morgonkvisten och dom tycker om att börja varje morgon med skrikande, sjungande och ropande :)
Dom brukar skrika vid samma tid varje morgon. Om dom skriker i 30 minuter till 1 timme på morgonen, är detta en vanlig morgonrutin.
Men om dom inte slutar skrika på morgonen och skriker mycket, då kan detta vara ett tecken på oro. På det sättet kan man upptäcka signaler att den är olycklig, sjuk, ensam eller upprörd. Den bästa lösningen här är att ta fågeln till en fågelkunnig veterinär för att utesluta de negativa faktorer gör att fågeln skriker på morgonen :)
Först och främst är det viktigt att kolla över kosten (berätta gärna så detaljerat som möjligt så ska jag hjälpa dig att titta), även också att kolla över deras miljö har dom tillräckligt med leksaker, grenar att gnaga på, miljöberikning är superviktigt men också foderberikning där dom måste leta efter sin mat :)
Är du helt säker på att det är en hona? För honor är tystlåtna och skriker inte så mycket, hannar har mycket mer att säga och gillar att göra sig till :)
får dom flyga fritt i lägenheten? Har dom en tillräckligt stor bur? är också sådant som behöver ses över :)
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .