Annons:
Etikettparakiter
Läst 5433 ggr
Rymdfisk
8/27/11, 7:02 PM

Förvirrade funderingar, nymfparakit

Jag hade tänkt läsa på en hel del innan jag skrev här, men känner att jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser, haha.

Om (minst) ett år eller två vill jag skaffa fågel igen, det är något jag saknar enormt från min barndom. En av mammas fd pojkvänner hade en hel del småfåglar (zebrafinkar och undulater) som jag pysslade med en del, och under större delen av min uppväxt hade vi en nymfparakit, som var ensamfågel, för att vi inte visste bättre. Men han var som en familjemedlem och fick massor med uppmärksamhet och aktivering.

Så när det väl blir att jag skaffar fågel, blir det självklart en nymfparakit! Är även sugen på en katarinaparakit, och det finns säkert massor mer arter som jag skulle fastna för.

Så nu till frågorna…

Jag har läst på en del, och hittar både information som säger att de måste vara i par, och som säger att de kan leva utmärkt som ensamfåglar om de får rikligt med uppmärksamhet. Sedan står det även att paret nästan måste vara hona+hane, medan det någon annanstans står att det inte spelar någon roll hur kombinationen ser ut, utan att de kan fungera med samma kön precis som vanligt.
Det är svårt när man är ny i fågelvärlden att veta vad man ska lita på, så jag hoppas ni erfarna kan hjälpa mig :) Måste jag ha ett par, hur kan kombinationen i så fall se ut? Jag har förstått att jag kan ha två olika arter så länge de är fredliga. Har ni några förslag på andra arter de skulle fungera bra med?

//Catta

Annons:
Aviendha
9/1/11, 11:40 AM
#1

Ja, du måste ha ett par. Det är flocklevande djur ( i det vilda härjar de runt i flockar som består av hundratals individer) och en människa kan aldrig ersätta en fågel. Även om du spenderar all ledig tid med fågeln så har du skola/jobb, fritidsaktiviteter, städning, sömn och annat som kommer lämna fågeln helt ensam i många timar per dygn ändå.

Fåglar mår inte bra av att vara ensamma, det kan leda till beteendestörningar och annat trist, men även om det inte syns på fågeln så kan den må väldigt dåligt av det. Om du inte tror på mitt ord så kan jag leta reda på flertalet forskningsraporter som undersökt just den saken och visar att fåglar är sociala och behöver sällskap.

Sen vilken konstellation man bör ha är kanske mest en smaksak. Hona + hane eller två av sammakön kan fungera bra såvitt jag vet. Nymfen är en väldigt fredlig fågel, så det krävs att den andra arten den delar bur med är likadan så att nymfen inte blir undanskuffad i ett hörn/trakasserad. Undulater fungerar. Andra arter vågar jag inte tipsa om då jag inte är helt hundra på den saken. Katarinaparakiten skanske skulle kunna fungera med en nymf den med. Bäst är ändå att de är av samma art, olika arter ser olika ut och kommunicerar med varandra på olika sätt. Lite som att vi skulle ha mer utbyte av att bo med en annan människa som talar samma språk som vi jämfört med att bo med en som har ett helt annat kroppsspråk och vars tal vi inte kan tyda. Den är ju där som sällskap, men särskillt mycket sällskap är den inte om man säger så :P

Andina
9/1/11, 9:56 PM
#2

Jag måste få inflika att det går utmärkt att ha en nymfparakit - men enbart om h'n har sällskap av någon, människa eller annan pappis, större delen av dagarna. De är, som sagt, flockfåglar, men de "gifter sig gärna med människoägarna också - precis som papegojor som är parfåglar.

Jag har haft fåglar hela mitt liv (kan inte mycket teoriskt om dem dock…) och bl a två nymfparakiter, varav den ena levt med en familj där det alltid var rörelse och folk hemma och till största delen var kunde han flyga fritt hemma också. Han levde i 18 år.

Men är hemmet tomt på folk större delen av dagarna, då "måste" man ha en fågelkompis till parakiten för att den ska må bra.

Det gäller egentligen samma sak för alla "papegojfåglar" - oavsett de är parfåglar eller flockfåglar. Att ha dem ensamma hemma mycket ger dem inget bra liv. Och om vi vill ha ett bra liv med dem, så måste vi ge dem ett bra liv. Flört

Så ser jag på saken…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Rymdfisk
9/1/11, 10:38 PM
#3

Tack så mycket för svaren!

Jag misstänkte att det var så, då blir det definitivt två stycken. :) Gällande artfrågan så hade jag tänkt köpa omplaceringsfåglar från t ex Blocket då man ser så många nya där varje dag, och att det inte är säkert jag hittar just två nymfer. Men det är som sagt ett tag tills dess. :)

Andina
9/1/11, 11:23 PM
#4

Bra tänkt, Rymdfisk! Det visar att du har rätt inställning till detta med djur!

(Egentligen, om man tänker efter, vilket djur är skapt att leva i ensamhet…? Jag kan inte komma på något! )

Lycka till med dina kommande vänner! Du kommer njuta av att se dem njuta av ett liv med dig! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: