hittat fågel, hjälp
då jag inte hitta någon sida här om vilda fåglar så får jag hoppas att någon här vet lite.
hitta igår en fågel i stallet som inte kunde flygga och mitt samvete lätt mig inte lämna kvar den där pga katterna så jag tog med mig den hem så behöver tips på hur jag får den att må bra.
jag har mattat den med köttfärs så jag läste det någonstans sen har han även fått hamsterblandning men vet inte om det e något dom äter? sen har han även fått vatten men vet inte om han äter det?
vet inte vad det e för fågel men bilder kommer om någon är bra på det:)
tacksam för hjälp:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Det absolut bästa du kan göra för den är att släppa ut den igen. Din "omvårdnad" kan annars bli fågelns död, det är ett vilt djur och du kan inte ge exakt rätt föda och miljö om man bortser från den enorma stress som din närvaro innebär för fågeln.
Vet du varför den inte kan flyga? Om den är skadad bör den tas till en viltrehabiliterare, du finner kontaktuppgifter här. Man får inte hålla vilt i fångenskap mer än 48 timmar, dessa timmar är för att man ska hinna få djuret till en rehabiliterare. Det krävs rätt kunskap och utrustning för att lyckas med en rehabilitering, och det är mycket svårt ens då, så behåll inte fågeln, för dens skull.
Nu låter det här kanske lite otrevligt, men det är verkligen inte så jag menar det. Jag förstår att du vill fågelns bästa och att du försöker ta ett ansvar för den (eftersom du tagit in den och försöker hitta ex. rätt mat åt den genom att fråga här), men det är så otroligt vanligt att folk av ren välvilja tar in skadade djur och genom sin okunskap faktiskt orsakar mer lidande för djuret.
Paulina