Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 3401 ggr
PeezoN
0

Dvärgpapegoja som inte gillar andra fåglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är såhär att min dvärgpapegoja gillar inte andra fåglar han var 5 mån när jag köpte en kompis till honom slutade med att jag fick sära på dom.

Fågeln jag köpte (som också var dvärgpapegoja) var jätte kärleksfull (runt 5månader) men min fågel total dissade henne. Han tyckte inte alls om att det var en annan fågel i lägenheten. Dom fick bekanta sig i varsin bur i någon vecka för att dom skulle vänja sig vid varandras rop innan jag släppte ihop dom men det vart bara kaos.

Antingen gjorde jag något fel, eller så tycker han helt enkelt inte om andra fåglar? Någon som haft samma problem?

För övrigt är han jääääätte tam och ska vara med mig hela tiden, är för det mesta lös i lägenheten men sover i buren på natten. Sen så läste jag att det tydligen skulle vara nästan omöjligt att lära dom att prata, men han härmar nästan alla ord jag säger. Så varje morgon jag kommer till buren säger han att han är fin osv, skit gulligt! Någon fler här inne som har en talande dvärgpapegoja? Glad

Så jag undrar vad tycker ni jag ska göra? Ha honom som ensam fågel? Fast dom INTE ska vara ensam fågel. Eller köpa ännu en fågel han kommer vara dum med och hacka på? Kan ju tillägga att han har världens humör när han inte får som han vill.

Alltså han verkar ju inte nere eller så men alla säger att dom ska ha en kompis men han kanske tycker att det duger med mig? Och om ni tycker att jag ska köpa en till fågel hur ska jag gå till väga för att det ska funka?

[E-R-I-C-A]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har läst på undulater iFokus om samma problem.

Tjejen löste det med att fågeln fick bo ensam, så länge han verkar må bra när han är ensam så ska det nog inte vara några problem.

[marizia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hämtade igår mina dvärgisar, dom är såå sööta!

Jag ska försöka att lära dom olika ljud och härma mig,

min han undulat har lärt sig ord av mig själv när jag har pratar med han eller med mina syskon eller kompisar, han kan säga:Franki(hans namn),Kom pippi,Pippi,Tjockis.Skrattande

Angående din fråga, så har jag varit i samma sits som dig, min han undulat ville inte ha en partner och totalt dissade den andre hanen,för att han hade levt 5 år som ensam undulat, en dag när jag kollade till dom så delade dom matskål,dom lekte tillsammans, och till och med sob tätintill varandra.

Så mitt tips är nog att köpa han en hona eller en hane du bestämmer själv.

Och dom första dagarna eller kanske en vecka så har du den nya kompisen i en bur brevid varandra, och på så sätt när du släpper ut din tama hane, så kanske han dras till den nya nykomligen, dom båda blir nyfikna och kanske börja med lite små bråk med det händer alla ibland att det blir lite små tjafs.

Och sen när du ser att dom blivit lite vänligare mot varandra så kan du flytta in nykomligen till din gamla dvärgis, och kolla till dom så att det inte blir några allvarliga bråk.

Undra också om du kunde hjälpa mig med 2 namn till mitt par, jag har en hona och en hane. Flört

Slänger in en bild på dom också Kyss