Ni som har undulater?
Hej!
Jag har nu under en tid läst på fakta om skötsel mm av undulater. Har tex läst mycket på Undulatportalen, som ju tar upp mycket negativt kring undulaterna. (Vilket jag tycker är bra så alla tänker sig för innan de skaffar men har ett par frågor som jag hoppas kunna få bra svar på!)
Tänkte höra lite med er som har undulater vad ni tycker?
Fungerar dem att ha i lägenhet eller gapar & skriker de för mycket om man inte kan "komma undan"? (Har haft undulat som yngre men minns faktiskt inte så mycket av dem, hur de var, lät osv)
Om jag skulle skaffa mig undulater så skulle det bli ett par, alltså 2 st fåglar.
Fodret till dem låter minst sagt lite krångligt och svårt att komma ihåg och lära sig fort. Hur pass följer ni reglerna på era undulaters kost? Är det svårt att kunna fixa bra varierad kost åt dem?
Man hör ofta att de är bra enkla fåglar till & med till nybörjare men detta stämmer inte alls om man läser på Undulatportalen. Så är det bara en skröna? Finns det ens några enklare fåglar att äga? Alla djur kräver ju sitt tänker jag :)
Och, är det svårt att kunna släppa ut sina undulater på fri-flygning en gång om dagen? Tänkte om de ej hunnit bli så tama än, hur får man in dem i deras bur igen? Måste de välja själva när de vill in eller hur gör man?
Tacksam för svar, hoppas inte detta inlägg är snurrigt för er att läsa! Har bara så många funderingar :)
Tja, jag är också lite nybörjare men jag har haft undulater innan och jag köpte 2 idag. Vad jag har hört ska man släppa ut dom efter minst två veckor och dom går själva inn i buren, jaga dom absolut inte jag gjorde det misstaget och min förra undulater dog
Jag gillar undulater för att dom är små, blir lätt tama, kan lära sig prata och att dom är roliga och söta, men det krävs självklart jobb men är nog inte så jättesvår men ändo inte lätt. Dom behöver en kalksten och det är bäst att man har ett speciellt näringfoder, men annars vanlig fröblandning och ibland grönsaker, frukt och bär, men om man vill kan man köpa mat för undulater och några andra goskaer kan man köpa. Undulater fungerar i lägenhet men dom sjunger när dom vill så det beror på hur fågeln är men jag tycker att det låter fint, det låter som en blandning mellan sång och skrik. Bra att du ska skaffa två för dom är flockdjur och det är inte svårt att släppa ut dom dagligen men det beror på vad du kommer göra, kom ihåg att stänga alla dörrar och fönster, dra för gardiner eller persiener (för att dom inte ska flyga inn i fönstret) och säkra allting. Låt dom vara någon dag innan du ska få dom tama så att dom vänjer sig vid buren och sitt nya hem, du ska börja med att att ståppa inn handen i böjan och senare kan du börja med att ge dom någon grönsak eller liknande men om dom backar eller flyger iväg sluta då och låt dom vara en liten stund så dom kan återhämta sig, det var nog allt du ska tänka på i början men kom ihåg, ha tålamod.
Medarbetare på Vetenskap.