Välkommen, Doris! (skillnader nymf-undulat?)
En vän till mig har en liten undeluttrackare vid namn Doris. Hon tog över Doris från en kompis som tänkte nacka henne pga att det inte var lika roligt att ha fågel som hon trodde… Det var två år sedan och Doris var då ett år, hon är med andra ord tre nu. Doris har tyvärr alltid varit ensamfågel. Min kompis kunde egentligen ingenting om fåglar men hon älskar sin lilla Doris och har skött henne som om hon var den dyrbaraste lilla diamant. Hon är, till skillnad från vad man kanske kan tro, inte en person som bara skaffar/räddar djur till höger och vänster utan som hon sa till mig idag, hon har aldrig lämnat iväg eller avlivat ett husdjur utan de har fått leva tills de dör hos henne.
Nu skulle hon åka iväg ett par veckor och lämnade som vanligt Doris hemma hos mig. Isidor, min för tillfället ensamma nymfkakadua, blev som vanligt sjukt glad och klättrade så nära hennes bur som han bara kunde komma och pratade och sjöng för henne, Doris själv förstår inte riktigt vitsen med sällskap av andra fåglar så hon höll sig på sin kant som vanligt och tittade på Isidor som om han vore helt sjuk i huvudet. Det märks verkligen att Isidor har kommit från en flock för inte så längesedan medan Doris har varit själv sedan hon flyttade ur holken.
Hur som helst, jag och kompisen fikade som vanligt och då berättade hon att hon funderar på att ge iväg Doris. Hon jobbar väldigt mycket sedan hon fick ett bättre jobb och har ständigt dåligt samvete för sin fågel som hon ju vet behöver väldigt mycket uppmärksamhet. "Godmorgon Doris, hejdå Doris, godnatt Doris" har varit den enda regelbundna kontakten de haft på länge, annars har Doris fått nöja sig med radio på låg volym. Skammen och skuldkänslorna att ge iväg sin fågel kan inte riktigt väga upp mot skuldkänslorna att lämna fågeln själv så mycket. Hon förklarade att hon allra helst ville att jag skulle ta henne eftersom jag har fågel sedan innan och faktiskt bryr mig tillräckligt för att se till att Doris får bästa möjliga omvårdnad. Ptja… En fågel mer eller mindre spelar faktiskt ingen större roll, klart att hon kan få bo här. Här får hon ju sällskap i form av Isidor (och snart Sittra, Isidors flickvän som anländer i augusti) som sitter i en bur en liten bit bort och jag kommer alltid att vara hemma mycket (långtidssjukskriven på väg mot 7 år som student) så varför inte. När tårarna kom på kompisen, som sagt är Doris verkligen hennes ögonsten, så tröstade jag med att hon alltid kan komma och hämta tillbaka Doris om det skulle bli outhärdligt, oavsett om det är om två veckor eller tre månader eller två år. Det är ju bara att ringa. Fågeln finns ju kvar.
Så, jag har blivit med undulat. Lite frågor har jag såklart.
- De sitter i varsin bur som står med ett par cm mellanrum, karantän känns inte aktuellt på två fåglar som har varit ensamma i fyra månader resp. hela livet och är friska och krya båda två. Tänker jag rätt?
- Är Budgie Prestige bra även för undulater? Det är ju ett undulatfoder, tänker jag… Är det någonting annat fodermässigt som är bra att tänka på, som inte gäller även nymfer? Nymfmat har jag ju hyfsad koll på och jag tänkte köra samma grej för båda. Presigefrön, någonting färskt varje dag (någon grönsak/fruktbit och ibland lite ris eller pasta… som ingen av dem egentligen vill ha, för ingen äter färskfoder
Men jag fortsätter att truga) samt vatten och gritt. - Isidor och Doris kommer inte att dela bur, Isidor är så himla stor i jämförelse så jag är rädd att han skadar henne, och dessutom är burgallret för stort i hans bur. Men jag vet inte hur jag ska göra med Doris och det faktum att hon är ensam… Å ena sidan så verkar hon verkligen inte vilja ha någon närkontakt med andra fåglar, hon är inte tam men betydligt mer intresserad av mig än av Isidor som hon mest verkar tycka är konstig och lite läskig. Å andra sidan så är de ju flockdjur. Jag vet inte om jag vill chansa och köpa en till undulat för att sedan märka att Doris inte alls vill ha en kompis, och sitta där med två undulater i varsin bur varav en som behöver en kompis… Känns inte riktigt helt hundra. Jag känner verkligen ingen annan som har undulater så jag kan inte testa. Så vad gör man? Vad tycker ni? Tror ni att Doris nöjer sig gott med att kunna titta på och prata obehindrat med nymferna eller behöver hon absolut en kompis att putsa på?
- Slutligen, är det några andra skillnader mellan nymfkakadua och undulat som jag bör känna till? Är det någonting som Doris behöver som inte Isidor vill ha? Annars så kommer jag att sköta fåglarna på samma sätt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har bara hunit skumläsa ditt inlägg (har en bröddeg på jäsning :P) så jag kan ha missat något och ber om ursäkt för det på förhand.
Nymfer är generellt väldigt fredliga fåglar och de brukar gå bra att ha dem tillsammans med undulater. Jag skulle nog testa att sätta ihop dem efter ett tag ändå och sära dem om det skulle uppstå problem som de inte kan lösa. Jag antar att Doris är fullt förmögen att fräsa ifrån om Isidor skulle vara för "på" :)
Jag hade en gång en nymfhona som inte alls visade något intresse av den andra fågeln. Hon fräste och högg efter den direkt den kom i närheten. De satt aldrig på samma pinne och putsade inte på varandra eller sådana normala sociala aktiviteter som fåglar sysslar med. Jag trodde nästan ett tag att hon skulle vara asocial, men när den andra fågeln knall fall dog så förändrades hon till ett skrikande monster. Detta gick dock över när hon fick en ny kompis. Min lilla asociala hona var inte alls så asocial när det kom till kritan, det var bara svårt för mig att se att hon faktiskt fick ut något av sällskapet. Poängen med denna anekdot är att det inte alltid är lätt för oss att se vad de behöver eller inte. Just den sociala biten är lika viktig som vatten och mat för en fågel generellt. Det kan ju vara så att hon helt enkelt är osäker och inte riktigt vet hur hon ska hantera situationen när hon levt ensam så länge.
Om du ändå inte har dem ihop så tycker jag absolut att du ska fortsätta att ha burarna bredvid varandra, då kan de se, höra och interagera med varandra. Och gällande karantänen så är det ju upp till var och en. En del håller karantöänen strikt, andra gör som du och eftersom du känner till hennes hälsoläge sedan tidigare så tycker inte jag att du gör helfel. Flytten kan iofs skapa en stress som i sig gör hene predisponerad för någon sjukdom/infektion, men uppstår det problem så får du väl lösa dem då helt enkelt :)
Ang. likheter/olikheter så vågar jag inte svara med säkerhet. Jag har för mig att det är rätt lika, men så är jag inte expert på undulat heller. Det mest uppenbara är att leksaker och inredningsdetaljer måste anpassas för Doris storlek så att hon inte kan skada sig. Ex kan ju en säker leksak för en undulat vara osäker för en amazon, medan en säker leksak för en amazon är osäker för en undulat iom att de kan fastna med näbb/fot i hål/springor där en större fågel går säker. Sunt förnuft helt enkelt :) Men kolla upp utfodringsbiten, jag har för kass koll på undulater för att våga svara på om det går att ge nymfkost utan problem eller vilka anpassningar som bör göras.
Lycka till!
Paulina