Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: hälsa-och-skötsel
Läst 3365 ggr
[oskuldast]
0

Nymfparakit, bruten blodfjäder HJÄLP!

Har fått in en ny liten nymf för inte så längesen, skulle lägga över täcket på buren nu då han helt plötsligt började panikflyga. Fick kolla om han hade skador och han har en fjäder på vi ngen som ser ny ut som har blod i sig som syns ganska väl.. är sjukt orolig och behöver hjälp nu, är så förbannad att jag inte hittar någon vererinär telefonmottagning som har öppet nu.. Vet inte hur allvarligt det är eller vad jag ska göra, måste veta! OBS, han är inte tam än då jag köpte han för bara ett par dagar sedan!

Hjälp mig, snälla!

[oskuldast]
0

Ingen som vet? behöver hjälp nu! :(

[oskuldast]
0

Okej, nu är jag lugn för om blodfjädern hade vart bröten så hade det blödit en massa, vilket det inte gjorde. Om jag har fattat rätt så är en blodfjäder en ny fjäder med skyddande vax runt om, som man ser blodet i, eftersim att den är ny,. och dom gamla fjädrarna är vita i pennan..?

Aviendha
0

Om den hade gått av hade det blött en del ja, och det måste isf stoppas. Jag inte sett en blodfjäder själv irl, men det är den nya fjädern som är påväg ut ja, den är ganska känslig. Allteftersom fjädern utvecklas så ska blodet dra sig tillbaka, och gamla fjädrar är precis som du säger vita i pennan. Om den är skadad så kan det kanske vara bra att låta en veterinär plocka bort den, men jag förstår dig som att den är okej?

[oskuldast]
0

Jo, den blöder inte. Det var jag som misstolkade allt och panikade igår haha! Men han ser glad ut, kan röra vingen som vanligt så tror inte attd et är några problem

Aviendha
0

Så lätt hänt, har själv haft samma panik mer än en gång över mina djur :P Skönt att han verkar må bra! Har man otur kan de ju skada sig rejält när de panikflyger.

[oskuldast]
0

Jo det kan jag definitivt tänka mig, svårt att kolla på när han flög utav bara f*n rätt in i allt, pinnar och galler och allt möjligt :( Såg hemskt ut, men han lugnade sig till slut tur nog. Glad att inget allvarligt hände med han, men han blev ju livrädd..

drutten2
0

oj stackars liten.

Men då släpper han nog den vingpennan normalt sedan när han ruggar,

ingen fara om det inte blöder.