Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 3925 ggr
Ixectrona
2

Jobba med fåglar

Det finns bara några väldigt få intressen jag har som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att jobba med.

Det första är skådespeleri - min plan är att bli en professionell skådespelerska.
Den andra är det kreativa - skriva, teckna, skulptera, sy.
Och det tredje är fåglar.

Jag tänkte från början, när jag kollade på gymnasium för några år sedan, att jag ville jobba i djurpark. Men sedan har jag växlat lite där med tanken att "Mitt liv hemma består i stort av att torka djurskit, jag behöver inte göra det på jobbet också". Så just djurskötare är inte min grej, det är jag ju redan hemma som sagt.

Men "fågeltränare" eller något i den stilen skulle jag kunna tänka mig. Papegojor, kakaduor, tukaner, näshornsfåglar och rovfåglar är mina favoritgrupper av fåglar, som jag skulle kunna tänka mig att jobba med. (Sedan så sägs det att man måste antingen vara proffs eller idiot för att hålla på med friflygning, så då måste jag väl bli ett proffs då, tänker jag. )

Men vart söker man sig då?

Aviendha
0

Om man inte kan tänka sig en klassisk djurvårdartjänst så tror jag inte att utbudet är så stort…

De jag kan tänka mig är tränare/"problemfågelfixare". Etologi som grund tillsammans med lite annat smått och gott och inriktat på fågel. Vet inte alls hur marknaden kan se ut för en sådan sak, men det går ju runt på häst och hund, kanske kommer det för fåglarna med?

Tränare för de fåglar som används vid uppvisning av olika slag, exempelvis djurparker. Kolmården har ju tex. uppvisning med rovfågel, någon ska ju göra den biten med fågeln.

Naturbruksgymnasium som satsat en del på fågeldelen kanske skulle kunna vara något. Visst ingår det en del skötsel, men mycket ligger ju på eleverna ;) Undervisning i fågelhållning/hantering/träning/utfodring etc. men även träning av fåglarna för att de ska kuna fungera och agera som "lärare" för eleverna. De tjänster jag sett på det området kräver ofta inga speciella förkunskaper, men de flesta brukar ju vilja att man ska ha en naturbruksbakgrund/biologutbildning och någon utbildning inom pedagogik, men inget är ju omöjligt :)

Inom den akademiska biten kan man ju säkerligen pyssla med alla möjliga saker som knyter an till fåglar, men jag tolkar dig som att det är den praktiska delen som lockar dig.

Ixectrona
0

Tack för svaret. Flört

Jag var och hälsade på Papegojhuset för ett par dagar sedan, och då jag uttryckte ett intresse för Kanarieöarna och att jag håller på att lära mig spanska så föreslog han att jobba på Loro Parque på Teneriffa (sedan finns ju Palmitos på Gran Canaria), och det vore ju mer än sweet… men då behöver jag säkerligen en utbildning, även om min erfarenhet med fåglar ger mig några meriter i allafall.

Aviendha
0

Åh! Det hade säkert varit hur roligt som helst! Har du möjligheten så testa :) Du får ju en massa gratiskunskaper i spanska på köpet, det är ett relativt enkelt språk så bara du har grunderna så tror jag du fixar det :)

Underskatta aldrig praktiska meriter! Ofta när jobbannonser läggs ut så efterfrågas den optimala medarbetaren, men det är ju inte sällan någon med långt ifrån alla utbildningar faktiskt anställs, personlighet och erfarenhet väger tugnt det med :)