Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: övriga-fågelarter
Läst 2190 ggr
Itasca
0

Höna på ägg i 30 dagar

(Jag vet inte om det passar in på denna sajten, men det var det närmaste jag kunde komma) 21/4 Hej, Vi har en höna (dvärgkochin) som ligger på hela 12 ägg. Äggen är både hennes egna och de övriga hönorna i olika rasers. Men vi börjar fundera nu, eftersom hon legat där i 29 dagar. Hon gick ut på morgonen och åt förut men ligger bara stilla nu och har gjort det i ett par dagar (självklart har hon egna mat - och vattenskålar). Stör det henne om vi flyttar lite på henne eller märker vi om det ligger en kyckling där? Kommer de ut direkt då eller gömmer sig hos mamman? Vi har bara höns som sällskap, även om vi hoppades på kycklingar. Tuppen är någon form av dvärgtupp. Vi har 4 andra hönor också om det kan ha någon inverkan på stressen, dessa går helt fritt på dagen och på natten bor de allihop i ett isolerat trähus. 23/4 Nu puttade vi lite på henne, men inga kycklingar bara ägg i olika färger. Vi la också dit ett ägg från en vit höna (som vi dock aldrig sett att tuppen vatit på) mest för att testa hennes reaktion. Hon puttade snabbt in deen under sig. Kan ägg som blivit kylda bli kläckta av henne? Kan det fortfarande finnas liv i de ägg hon har elelr är hon bara liggsjuk? Vi funderar på att lyfta ut henne en stund och sedan på kvällen ge henne ägg från den höna som tuppen mest är på. Vad tror ni om det?

Itasca
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, jag måste ha gjor något fel, så kan någon vänlig Sajtvärd ta bort alla inlägg utom 1? Det var alltså inte min mening att spamma :)

Itasca
0

Nu var hon ute och gick när vi kom hem. Men äggen var fortfarande varma. När man lyfte och skakade försiktigt på dem kändes alla som vanligt utom ett, som var aningen tyngre och det kändes som om något stort låg där i i lite vatten, som om en boll var där. Ska vi ta bort alla ägg utom det och sedan lägga i ägg från andra höns?

gnagarlover
0

äggen kläcks när de är 21dagar.äldre än så är sura.lycka tillFlört

gnagarlover
0

du kan lysa dem med en ficklampa och se hur de ser ut inuti

LeeKnow
0

Äggen brukar kläckas när hon har lågit på de i 21 dar.

Om du tar en skarp ficklampa och lyser igenom äggen kan du se om det är en kyckling i det.

Mina kycklingar brukar vara uppe och gå på direkten. Så jag tror nog inte att du har nån kyckling Obestämd

Hon kommer inte bli störd om du flyttar på henne jag flyttar mina hönor hela tiden när de ruvar för att kolla äggen så hon kommer nog inte bli störd av de. Om äggen har lågit så länge är det nog ingen kyckling så då kan du ta bort de.

Mvh// Hyvens

sorry om det är lite förvirrande Skäms

LeeKnow
0

Ochså är det bäst om du flyttar henne till en bur utan andra höns. eller så sätter du nät för öppningen på redet så ingen kan komma ut/in. annars kan de andra hönorna döda kycklingen om hon har en.