Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettparakiter
Läst 13220 ggr
[Moollan]
4

Mina rosa fåglar! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem de här två söta bourkesparakiterna idag :) 
De är ringmärka men nu skulle jag vilja veta var de är uppfödda. Var hittar jag den infon?
Fd ägaren sa att hon köpt de av en tant i danmark.

[marizia]
0

Hejsan!

jag har sett dessa på blocket.

Man jag kan ingen fakta om dom, men du ka väll söka på google och sen skriva in bourkesparakit, och sen får du fram en massa fakta.

Själv vet jag inte, men jag tror att det finns en här på iFokus som säljer ett par sånna bourkesparakiter, så du borde fråga han. Skrattande

Jag kan bara om undulater eftersom att jag själv har 2 söta dunbollar här hemma.

Jag tror att han heter: T-wolf så vaf det ja, T-wolf heter han och kan nog massa om just bourkesparakiter. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[Moollan]
0

Det är inte fakta om fågelarten jag vill ha. Det kan jag, men jag vill veta vart jag ska vända mig för att kunna tolka fåglarna ringar.

MackLobell
0

oj va fina fåglar:)

har inte den blekaste men prova sveriges ornitologiska förening

dom vet säkert vars du kan vända dig för ringarna

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hör med http://www.dansk-fuglehobby.dk/ eller http://www.ldf-net.dk/ ifall de kanske har något register över ringmärkta fåglar :)

Annars kan det ju hända att de inte är födda i Danmark, men jag antar att det isf står någon landsbeteckning (eller vad man nu kallar det) på ringarna? Själv har jag en zebrafink som tack vare sin ring visat sig komma från en uppfödare i Holland, mycket tack vare just landsbeteckningen :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

T-Wolf
0

Hejsan Moollan.

Det är lite jobb att få tag i uppfödaren men inte omöjligt :), skriv av det som står på ringarna, tex kan det stå 14 kbf 46/10, detta kan betyda att

14 är ett löpnummer på ringen

kbf kan betyda Köge Burfågelförening

46 är förmodligen uppfödarens nummer och år 10…enkelt va?..nej det är inte det :(

De flesta föreningar har bra koll på sina uppfödare och deras nummer så med lite letande och en del mail så borde du kunna hitta rätt, maila danska burfågelföreningar med infon på ringarna så kanske du får svar.

hoppas du blev lite klokare nu :)

Ps. riktigt fina färger på dina fåglar.

mvh Wolf

[Moollan]
0

Tack för era svar, ska börja maila runt i eftermiddag.

T-Wolf
0

Om du vill så skicka infon på ringarna till mig så hjälper jag dig :)

T-Wolf
0

Moollan, you got mail Glad

[Moollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår åkte jag till damen jag köpt fåglarna av och hämta hem 3 till. Är helt kär i dem, så tysta, lugna och fina <3
Fick en Rubinohona med mig hem! :) Yeeey! Dock blev hon rödd under transporten hem och blev av med alla stjärnfjädrar :( Men de kommer ju ut igen :)

T-Wolf
0

Kanonfina fåglar Skrattande

Rubino är riktigt snygga.

[Empisen]
0

Så fina! Glad

Ph77
0

Var finns denna "dam"? Är hon uppfödare eller köper hon från andra? Finns det några uppfödare i sthlms området?

ph77

[Moollan]
0

Damen fanns i Skåne men jag köpte alla rosa av henne, hon skulle lägga ner.

drutten2
0

De är verkligen vackra!

Rubinhonan var verkligen bedårande.Kyss

Starfall
0

Grattis till fåglarna, dom är väldigt vackra Kyss

#10 wow, heelt underbar! Vilken underbar färg hon har Glad

Minty10
0

Grattis till fåglarna! Åååå va söta!Kyss

Silvertrasans
0

Otroligt vackra! Kyss Grattis! Skrattande

Wassago
0

Har alltid undrat varför denna oerhört vackra fågel inte har konkurrerat ut både Nymfer och undelater, missförstå mej rätt! :) Älskar båda arterna men ljudvolymen kan ju ibland bli lite överväldigande till skillnad från Bourkesparakiten. Dina rosafärgmorfer är ju dessutom helt sagoligt vackra ( å det kommer från en som annars avskyr färgen rosa!)

Mycke nöje med dina fåglar och lycka till med uppfödningen!!

[Moollan]
0

#19 jag håller HELT med dig, jag förstår inte heller varför denna art inte är mer populär. De är tystlåtna (när de sjunger så är det ett vackert milt ljud), inte helt svåra att få tama, fina i färgen och helt underbara att studera.

Jag håller tummar och tår för att de ska trivas och ge mig lite ungar!