Lessons sparvpapegoja eller nymfkakadua?
Om jag letar efter en liten fågel med stor personlighet och som lätt går att få tam vilken av ovannämnda är bäst? För och nackdelar med dem båda önskas!
Har aldrig haft en fågel och kanske aldrig köper en heller. Vill läsa på ordentligt först.
Hej och välkommen hit! 
Tyvärr vet jag ingenting om lessons sparvpapegojor men nymfkakaduor vet jag ska gå att göra väldigt tama med tid och tålamod. Men jag har ingen egen erfarenhet så jag överlåter din fråga till någon annan som kanske kan ge dig ett bättre svar 
Jag har ingen personlig erfarenhet av sparvpapegojorna men jag vet att nymfer går att få riktigt tama men har även hört att sparvarna ska vara modiga små fåglar som inte ska vara jättesvåra att tämja de heller. Det går säkert med sparvarna också men det kan vara bra om du är medveten om att fåglar är bytesdjur och de är därför av naturen inte lika lätta att tämja som en katt. Även en fågelart som anses lättämjd kommer behöva tid och tålamod för att bygga upp ett förtroende för sin ägare.
Paulina
Nymferna är större än sparvpapegojorna, nästan dubbelt
En sparv är i vikt nästan som en halv undulat, väger endast ca 30 gram, de har en underbar personlighet och kan bli väldigt tama. Men de är riktigt stora fåglar i en liten kropp, de tvekar inte att anfalla fåglar upp till Jako storlek, säkert större fåglar än så om de får chansen. Så från individ till individ kan det skilja väldigt mycket, de kan vara hur mysiga som helst eller väldigt tuffa. Ljudmässigt är de att föredra framför nymfkakaduor, men personligen föredrar jag nymfkakaduans fredlighet och att de har lättare att samsas i större grupper.