Vill lära Silve prata!
För några månader sen köpte jag en nymfparakit på blocket och han är tre år. Jag undrar lite hur lätt nymfparakiter har för att lära sig prata. Vill gärna ha lite annan fakta om nymfparakiter för vet bara det mest nödvändiga :)
// Polly
Det finns ju de nymfer som lärt sig ett ord eller två, men de tillhör inte de bättre talarna. Visslingar och melodier är nog lite enklare för dem. Exakt hur man lär dem prata kan jag inte riktigt ge ett klart svar på, det finns säkert lite olika varianter men det är ju mer troligt att de kommer upprepa något de hör ofta, och speciellt något som de förknippar med något positivt. Kanske kan man därför ex alltid säga "god dag" när man hälsar (det blir knutet till en viss kontext, det kan hjälpa) eller att man belönar när man säger ett visst ord. Men de flesta nymfer pratar inte så hoppas inte på för mycket.
Vad för fakta vill du ha? Jag svarar mer än gärna, men det är svårt att veta vad du vill veta, vad du kan sedan innan och vad du inte kan redan. Annars blir det lätt att jag skriver en hel roman ;)
En sak kan jag säga såhär direkt iaf; nymfer är, liksom andra fåglar, utpräglade flockdjur. De behöver en artfrände och de bör verkligen ha det med då en människa inte kan ersätta en fågelkompis hur mycket vi än vill det. Så det kan vara en mycket god idé att skaffa en till nymfparakit.
Paulina
Det ska jag göra :) Silve har börjat härma mina marsvins läten:D
// Polly
Haha va gulligt!
Andra gången jag blir förvånad när jag ser bilden haha! Ser ut som Silve står på en annan undulat som typ ligger ner på sidan? Ser läskigt ut
Lycka till med Silve, bara prata på 
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Här är en talande undulat på video :) http://www.youtube.com/watch?v=7-l7lh-7PJ4&feature=related Finns mer videos med honom :_)