Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 4067 ggr
dragonstar
0

Vad för fåglar kan man ha?

Satt och funderade påvad det igentlinge finns för fåglar man kan hasom sälskapsfåglar. fåglar som skulel klara av att bo i tex lägenhet?

Min mamma hade duvor när hon var ung och jag har hört att det finsn höns som funkar utmärkt innomhus.

Så vad kan man ha inne?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[marizia]
0

Undulater,Nymparakiter,dvärgpapegoja,kanarie,zebrafinkar,rosellor,

har själv haft all dom sorters fåglarna i en 4:a som vi bor i med min famlij.

Juat nu har jag 4 undulater och 2 nymfparakiter. Skrattande

Aviendha
0

Det finns en hel uppsjö med fåglar som man kan ha i en lägenhet, sen är alla kanske inte helt lämpade för det. Förutom de som nämns ovan så har du alla övriga papegojarter, det finns några olika finkar, vaktlar, olika sorters duvor, höns finns av massor av olika raser men även om de är ganska framavlade så vet jag inte riktigt om man på ett lätt sätt kan tillfredställa deras behov av sandbadande och födosökande i en lägenhet, men löser man den biten så ska väl det gå med.

Det som sätter begränsningarna är:
Lagstiftningen - det kan finnas arter som man kanske inte får hålla
Din yta - Du ska ha ytan och de resurser som den arten behöver, för vissa fåglar är det enklare än för andra, fåglar som faller under L80 har ju generellt mindre ytkrav än de som faller under L108 (djurparksföreskrifterna, mer ovanliga fåglar).
Sist men inte minst; fågelartens behov. Kan du tillfredställa den fågelns beteendebehov? För vissa är det viktigt att klättra en massa, andra kanske har ett annat levnadssätt och kräver då en annan miljö. Det är ju en stor skillnad på hur du bör hålla en höna och hur du bör hålla en zebrafink tex.

Börja snarare fundera på vad du har för resurser, vad har du för tid, ekonomi, hur ser din situation ut i stort, ljudnivån och grannar, vad vill du ha ut av att äga en fågel?

Starfall
0

Man kan ha ganska många olika fågelarter inomhus, dvs förutom de vanligaste såsom undulater, nymfkakaduor och finkar så kan man ha arter som tex dvärgpapegojor, gouldsamandiner och större papegojarter. Detta var bara några exempel på vad man kan ha för arter inomhus. Dock får man tänka på att en del fåglar låter mer än andra och kanske inte är så lämpade för att bo i lägenhet. Som Aviendha skriver är det också mycket annat som spelar in när det gäller hållande av sällskapsfåglar.

Jag själv har 11 undulater och 2 zebrafinkar och bor i hus. Undulaterna har en stor inomhusvoljär och zebrafinkarna har en stor bur.

dragonstar
0

Jag har inte tänktatt skafaf någon fågel utna är mer allmänt intreserad =)
Förstår att det finns olika behov hoss dem och att olika lagar och regöer måste följas. 
Mer nyfiken vad man kan ha sådär allmänt . mågna har ju undulater nymfer zebrafinkar. sånt man hittar på djurafären men det finsn ju så otroligt många fler arter och underarter. Är bar nyfiken på vad som finns och som kan hållas i en bostad.

Har själv haft undulater nyfparaktier, meyerspapegoja samt varit semesterhem åt en Kakarikki.

[isdrakee]
0

Aviendha skrev ett mycket bra inlägg. Egentligen är utbudet av fåglar mycket större än vad man först kan tro. Dom flesta går runt och tror att det man ser i djuraffären och blocket är det enda man kan skaffa. Och tänker inte på att det finns en hel uppsjö av andra spännande fågelarter. :P

Sverige är inte så stora vad gäller fågelhobby men andra länder som Holland och Tyskland… ujuj. :) Lagliga fåglar som inte är vanliga i Sverige är t ex tukaner och starar. Personligen hade jag hellre satsat på tukaner än papegojor. Dom behöver större utrymme eftersom dom inte klättrar med näbben men å andra sidan har dom ett lågt behagligt läte och förstör inte saker. :)

dragonstar
0

Wow! viste inet att Tukaner en gick att ha in fångenskap. Tanken har alldrig slagit mig!  pressi som ni säger finsn ju massor med artyer man inte tänkr på som går att ha som sälskapsdjur. På sätt och vis är det ju synd att det inte är mer utbätt i sverige, men man får nog endå var glad att de inte år det då man slipper massor med olika exsåtiska fåglar som far illa…