Lägenhet, fåglar och grannar
Var har ni som bor i lägenhet för erfarenhet av att ha fåglar? Speciellt högljudda fågar.
Har ni haft några problem med grannar? Är det någon här som är insatt i hur mycket man får låta utan att riskera att bli vräkt? Efter att ha googlat lite på det så verkar det som det finns vissa Decibel man måste upp i för att det ska anses störande. Och att det verkar finnas olika världen för tillfälliga ljud och för ihållande. Alltså att högre ljud kan vara okej så länge dom är tillfälliga.
Är det någon skillnad på att bo i hyresrätt och bostadsrätt i detta avseendet?
Detta är väl ett problem som många fågelägare fått ställa sig. Min förhoppning är att det kanske redan finns några som kollat upp detta med miljönämnden redan.
Den enda direkta erfarenheten jag har är att mina föräldrar bor bredvid en tungt trafikerad gata. Det låter så pass mycket att man har svårt att höra vad andra säger om man har fönsterna öppna. Miljönämnden har varit där och gjort mätningar men det låter inte tillräckligt mycket för att det ska anses störande.
Med tanke på detta så har jag svårt att föreställa mig att man rent lagligt ska få problem pga sina fåglar. Men samtidigt verkar det finnas folk som blivit vräkta pga dom har haft nymfkakaduor. Så jag vet inte…
Hej, och välkommen hit! 
Jag har ingen erfarenhet av fåglar i lägenhet då jag bor i hus på landet. Jag har dock hört talas om folk som varit tvungna att omplacera fåglar på grund av just missnöjda grannar, ofta har det då handlat om nymfparakiter.
Jag vet inte hur mycket man får låta i sin lägenhet utan att bli vräkt, men jag hoppas någon annan här inne vet detta. Jag är själv nyfiken på detta då jag kommer flytta till lägenhet så fort jag fått jobb.
Den erfarenheten jag har av fåglar i lägenhet är,
att det funkar utmärkt både med nymfer och Undulater…
därimot vet jag inte hur det funkar med större Papegojor.
Jag har googlat runt och hittat föreskrifter angående buller inomhus. Det finns alltså mätbara värden för när något enligt lag anses som en "olägenhet för människans hälsa". Så jag antar att en eventuell bullermätning görs inne hos den klagande grannen och bara ljuder inte överskrider detta så klassas det alltså inte om en störning.
Jag är dock inte säker och har mailat miljöförvaltningen. Så vi får se vad dom svarar.
www.socialstyrelsen.se/sosfs/2005-6/Documents/2005_6.pdf
Dock så är jag inte insatt i ljud så dessa värdena säger mig ingenting. Någon här kanske har bättre koll?
Vad som räknas som buller
45 dB (LAFmax1) Maximalt ljud
30 dB (LAeqT2) Ekvivalent ljud
**
Exempel på ljud** (enligt gotland.se)
0 dB Tröskel för vad ett friskt öra kan uppfatta.
10 dB Svagt vindsus.
20 dB En lugn stadslägenhet.
30 dB Lövprassel, viskningar.
40 dB Fågelkvitter, skriva på tangentbord
50 dB Prata med låg röst, kraftigt regn
60 dB Normal samtalston.
70 dB Tvättmaskin, diskmaskin och moped
80 dB Trafikljud, inlinesåkning på asfalt dammsugare, hårtork, gräsklippare
80 dB Skolmatsalen
Så hur tror ni fåglar ligger till? In till grannen alltså.
Jag undrar också ifall fågelläten klassas som temporära höga (max ljud) ljud eller ekvivalent ljud (det verkar som detta mäts under en viss tid och att man sedan räknar ut ett medelvärde).
Jag har nu fått svar från Miljöförvaltningen. Tänkte försöka sammanfatta det dom förklarade.
*Det är samma regler som gäller för bostadsrätt och hyresrätt.
*Acceptabel nivå framgår i denna bilagen (som jag redan nämnt tidigare i tråden): www.socialstyrelsen.se/ sosfs/ 2005-6/ Documents/ 2005_6.pdf
*Socialstyrelsens bedömning är att ringa eller helt tillfälliga störningar inte är någon olägenhet enligt miljöbalken. För att störningen ska omfattas av miljöbalkens bestämmelser krävs att den har en viss varaktighet, antingen genom att den pågår under en sammanhängande tid eller att den återkommer, regelbundet eller oregelbundet.
*Vräkningar av hyresgäster/bostadsrättsinnehavare går inte genom miljöförvaltningen. Dessa ärenden handläggs av hyresnämnderna.
*Bullermätningarna görs när störningen pågår, man mäter alltså inte under ett helt dygn. När/om en mätning behövs bedöms i varje enskilt fall. Det verkar inte finnas några generella riktlinjer för detta.
*Ifall miljöförvaltningen åker ut för att undersöka det störande ljudet så skall den som orsakar störningar betala kostnaden för detta (900kr/h). Detta bara ifall klagomålet är befogat.
Sen frågade jag lite generellt om det var vanligt att dom fick in klagomål om fåglar. I Göteborg är det inte vanligt men det händer då och då. Och då har det ofta gällt fåglar som är utomhus (trädgård/balkong). Luktproblem förekommer också.
Hm, då verkar det ju vara mer avhängigt vart man får tag på boende, vilken hyresvärd får man, vilken hyresgäsnämnd och vilka grannar..
Paulina
#6 Jo precis. Känns som att du är mycket bättre insatt i sånt här än mig. Tror du man kan göra ett antagande att hyresnämnderna följer samma billaga från socialstyrelsen? Det måste gälla alla väl? Oavsett vart man hyr eller vilka grannar man har.
Jag kan tycka att alla formen av störningar som en privatperson kan orsaka skall behandlas lika och att det inte alls ska styras av hur känsliga grannarna är.
#7 Haha, inte det minsta! Jag filosoferar och gissar här faktiskt, jag har väl eget intresse i frågan om inte annat ;) Jag vet inte, de borde ju följa den (det är ju ändå fastslaget på högre instans) men jag antar att de även får sätta strängare regler om de vill..
Absolut! Jag tänker mig dock att toleranta grannar som inte klagar gör att det är enklare - man slipper tjaffs och riskerar inte vräkning. För det finns ju markattor som anmäler bara man råkar hosta i trapphuset. Ex. min granne under mig - han spelar spel mitt i nätterna, det kan börja vid 21.00 likaväl som 03.00 och håller då på några timmar, helg som vardag. Basljuden stor en hel del och även när jag inte har sömnproblem så har jag svårt att sova pga det och vaknar när han börjar. Jag har tom. problem att höra min tv på låg volym när han spelar. Men jag har inte klagat. Bredvid honom bor en pensionär som verkar höra dåligt. Och jag har inte klagat eller anmält, så kanske skulle han vara hotad med vräkning om jag ring störningsjouren 04.15 en onsdagnatt eller 3? Det var så jag menade med de känsliga grannarna :)
Paulina
För mig har undulater Nymfer och meyers funkat bar i lägenhet. Men det beror ju på grananr' Här ajg bor skriker granen i telefåenen dygnet runt och en av de under mig bråkar ochj slår i dörra väldigt ofta. Såhär skulel en skrikig fågel funka mycket lättare en hossm in mamma som inan hadde ne granne som gnälde på att mamma spolade.