Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 73 ggr
Pippineo
0

Jodbrist hos Gouldsamadiner

Jag har nyligen blivit värd till 4 st Gouldsamadiner. De är mellan ca 6 månader till 1 1/2 år gamla.
Det är mina första av denna sort så jag har läst på en massa och förstått att jod är extra viktigt för dem.
Jag misstänker att de har jodbrist eftersom två av dem har lite tunnt med fjädrar på huvudet och en annan har ”outvecklade” fjädrar på huvudet (kan ju bero på nyligen ruggning också). En är inte helt utfärgad ännu och det känns viktigt att den får tillräckligt med jod.
I sitt förra hem hade de två rosa jodstenar från Trixie i buren -men de såg helt orörda ut. (Jag har själv haft dessa till andra fåglar och de rörde dem aldrig.)
Nu har jag rivit jodsten till ett pulver som jag strör över deras chop. Dock verkar de ganska ointresserade trots att jag försökt blanda i lite frön också. De äter allra helst Vipphirs, hirskolv och finkfröblandning.
Kan man fukta deras frön lite och strö pulvret över?
Andra tips..?

Har nu: 4 stycken Gouldsamadiner.
Har haft: undulater, nymfparakiter, kilstjärtsparakit, kanariefåglar, skrattduvor, zebrafinkar och fjärilsfinkar.

Maleficum
0

Tror du ska vara försiktig med det så du inte råkar överdosera dem istället.

Se till att de har en sten (i fall att). Sen vet jag inte vad för annat du ger? Vissa fröblandningar är berikade med bla jod men även tex äggfoder (av alla olika sorter som nu finns) brukar vara berikade. Pellets är också ett alternativ (personligen har jag alltid fri tillgång till pellets till mina finkar och sen ger jag en begränsad mängd av fröer och annat dagligen åt dem som stimulans och variation men vet samtidigt att de får allt de behöver i sig).

Så länge du ger varierad kost och inte enbart (oberikade) fröer så bör de få i sig tillräckligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pippineo
0

#1: Tack för svar!
Rosa sten har de i buren. Skall sätta dit ett Sepiaskal också om de skulle föredra det.
Fröblandningen jag fick med mig från säljaren vet jag ej vad det är (låg i plastlåda)..
Jag ger spenat, maskrosblad, groblad, riven morot, , broccoli, mosat ägg, äpple osv. Färdigt äggfoder fick jag med men jag kan inte se att den är jodberikad. Skall kolla på alternativ.
Skall även testa med pellets.
Tar gärna emot tips på bra märken av frö, äggfoder, pellets.

Har haft: undulater, nymfparakiter, kilstjärtsparakit, kanariefåglar, skrattduvor, zebrafinkar och fjärilsfinkar.

Pippineo
0

#2: Såg nu att jod ingår i pulvret: "Nekton-Biotin vitaminpreparat för fjädertillväxt" de får i dricksvattnet :)
Jag ger det varje dag.

MontEverest
0

Finns en jätte bra sida fågelboden.se som säljer massa bra fröer.

Pippineo
0

#4: Ja Fågelboden känner jag till. Har handlat där förrut :)
(Har köpt en undulat av henne också)

Maleficum
0

#3: Då låter det verkligen inte som att du behöver ge extra.

Personligen skulle jag dock undvika att ge vitaminer (och sånt) som blandas i vattnet. En del vitaminer kan bli väldigt flyktiga i den formen plus att det ökar risken för bakterietillväxt och annat otrevligt (och har man otur kan fåglarna tycka det smakar konstigt och dricka mindre än de behöver).

Sen om du tex börjar ge pellets så blir det onödigt att ge extra vitaminer.

Pippineo
0

#6:
Har beställt pellets nu.
Jag hittade en bra sida om Gouldsamadiner.
Där finns bl.a en mycket intressant artikel om jod, ruggning m.m:

https://ladygouldian.com/article/why-my-gouldian-bald

Maleficum
0

#7: Lycka till och alltid bra när man hittar informativa sidor om sina småttingar! (Inte alltid lätt tyvärr).