Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketterhälsa-och-skötselparakitersjukdomar
Läst 39 ggr
Jacob_holmen
0

Undulat böjd tå?.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

IMG_9946.jpegHej! Hämtade två fina undulater idag. Lite över 2 månader gamla och till synes friska. Märkte dock först när jag satte in de i buren att killens ena baktå på en av fötterna är liksom böjd under foten så den pekar fram istället för bak. Se bild. Vad är detta? Letar efter veterinär men vad gör jag under tiden? Han verkar klättra och ta sig runt utan problem. Kan han leva med detta? Kan det korrigeras av sig självt? Behöver man amputera? Ser inte ut som att det gör ont, men gör gärna vad jag kan!
/Jacob

selinkerem
0

It sounds like your budgie has a condition known as "toe curling" or possibly a birth defect. Since he's moving around fine and doesn't seem to be in pain, he could likely live with it, but it’s great you're looking for a vet to assess the situation. In the meantime, ensure his cage setup is comfortable, with softer perches and easy access to food and water. Avoid forcing the toe into any position as it could cause injury. A vet can confirm if treatment is needed or if he can adapt without issues. Good luck!