Papegojor
Starta en ny tråd eftersom den förra blev för lång
Varför kan inte en papegoja ha ett däggdjur som sällskap?exempelvis en hund eller katt istället för en fågel..
#2: Helt annan art. Så av samma skäl som en människa inte funkar. Den uppfyller inte de sociala behov, etc. som en artfrände gör. Dessutom vore det farligt för fågeln att interagera med en katt eller en hund. Så det vore återigen att sätta fågelns psyke och hälsa på spel.
#3: då kan jag skaffa en hane o en hona så kan dom få ungar oxå när dom blivit könsmogna…vore det olagligt att släppa ut flygfärdiga nymfparakit ungar i svenska naturen om man inte lyckas sälja dom?jag vet i England klarar sig ju ngn slags parakit i det vilda där….
#4: Det är olagligt att släppa ut alla sorters husdjur (och fångenskaps födda djur). Det blir dessutom oftast en långsam och plågsam död för dem (eller en snabb och plågsam om de blir tagna av rovdjur).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Som svar även på den andra tråden:
Ett djur är som ett barn, den tillsätts i livet mot sin vilja och då förväntas man ta hand om det utifrån de regler, fakta och lagar som finns. Vi är dem som väljer våra djur, våra djur har inte valt att bo hos oss. Därmed måste vi anpassa oss efter djurets behov och se till så att vi passar djuret och djuret passar oss utifrån vad vi har att erbjuda - inte vad vi vill ha för de är inga gosedjur i en leksaksaffär. De är liv med personligheter och mer känslor än vi ens kan föreställa oss.
#6: man ska inte underskatta djurens intelleligens,men jag tror ändå inte att jag skulle få pengar att köpa ett djur för min förvaltare..
Jag tycker du kan erbjuda att passa andra människors djur när de kanske åker iväg, är på jobb eller liknande.
Då behöver du inte betala för djuret, du behöver inte ta hand om djuret när du mår dåligt, det sker på dina villkor samtidigt som ett djur inte kommer bli illa påverkad av dina behov och begränsningar
#8: jag har inte så stor social umgängeskrets därav känner få med hundar..
[
]()
En sån här hund vill jag ha..
#9: Du kan annonsera om det på blocket, Facebook, och säkert många andra sidor. Det går också att sätta lappar om det och skriva din e-post eller telefon nr på pappret så kan folk som ser det nå dig om de skulle behöva en hundpassare.
#11: bara det inte framkommer att jag har diagnos o suttit på rättpsyk..mina referenser och meriter är inte så bra..
Om du är duktig med djur och stabil nog att kunna ta hand om den när du väl passar den så borde inte sånt spela någon roll, eller vad menar du?
- Redigerat 2024-07-06 23:07 av [Flodbis]
#13: nä det borde det inte men jag har ju märkt genom livserfarenhet att folk har fördommar mot mig…
Jag vet inte i vilka situationer du har behövt gå igenom sånt skit och det är ju jättetråkigt. Men är för varje skitstövel därute i världen finns det en snäll människa som är öppen och inte bryr sig om sådant. Det finns nog rätt många som hade uppskattat all hundpassning och hjälp de kan få 😀
#15: då får jag väl dessutom betalt om jag är hundvakt förutom äran att passa hunden..
#16: Ja precis! Du får pengar och umgås med en hund. Låter inte det bra? 😀
#17: Joo,det låter bra..jag bor i Luleå i Norrbotten där finns säkert ngn som behöver hundvakt..
Behöver inte bara vara hund, det kan även vara katt eller kanin, förutsatt att du kan ta dig till dessa personer. Väldigt många som uppskattar djurvakter.
#19: katt har jag oxå övervägt att skaffa eftersom dom är mer lättskötta än hundar.. katter är dock lite lömska och opålitliga djur enligt min erfarenhet inte lika lojala som hundar..jag har haft en vädurskanin dom är inte så smarta kissar överallt och knager på sladdar o annat olämpligt..
#20: Att några katter är lömska och opålitliga gäller inte alla katter på planeten. Även de kan vara mer krävande beroende på individens eller rasens behov. Även om bengaler, en typiskt väldigt vacker och exotiskt katt, är lockande så är de i princip lika krävande som hundar och behöver mycket stimulans.
Att kaniner inte är smarta är en annan stereotyp. De är djur som är smartare än man tror, även om de inte kan mäta med en hunds kapacitet att känna av när en person får epilepsianfall (förutsatt att hunden är tränad). En kanin kan man träna att inte kissa överallt och sålänge man ger tillräckligt med yta och underhållning så förstör de inte heller saker.
Vi som kommenterat i dina trådar har enbart försökt att hjälpa och vägleda dig, så jag förstår inte hur vi ska lyckas få dig att förstå att djur är krävande individer som behöver sina naturliga behov uppfyllda för att trivas så bra som möjligt. Några försöker ge dig bra alternativ till djurägande som både uppfyller dina önskningar men också ser till att djuret får det bästa för det är allt vi önskar.
Nu vet jag inte om din livssituation och tänker heller inte rota i den.
Det låter som att det kan vara svårt att ha fullt ansvar för ett djur just nu och att du kanske inte riktigt är säker på hur mycket du orkar, vad djuret har för behov eller om du kan tillgodose dem. Eller ens vad för djur du skulle vilja ha.
Djur är jättebra för ens välmående och liv på massor av sätt! Självklart ska du kunna ha djur i ditt liv på något sätt, även om det inte är att ha 100% ansvar för skötseln iallafall just nu.
Rådet om djurpassning tycker jag var åt rätt håll. Vad sägs om att hjälpa till på till exempel ett djurhem som volontär? Då kan du dels komma i kontakt med olika djur (de flesta djurhem har bara katter och/eller hundar med andra djurslag ibland), få lära dig ta hand om dem efter rutiner samt delta på dina egna villkor med stöd av en handledare och andra människor.
Om du har kontakt med Försäkringskassan eller Soc så borde de kunna hjälpa till med placering eftersom det kan vara enklare om någon förmedlar istället för att man tar kontakt själv utan någon som kan motivera arbetsplatsen. Det kan vara ifrån 1 timme i veckan, på till exempel ett katthem, ett hundstall, Djurskyddets djurhem, en djuraffär eller ett hunddagis. Vad tror du om det?
#22: jag har lite social fobie så skulle helst vilja ha djur hemma i min bostad ..har dock tänkt att jag skulle vilja jobba som djurskötare på exempelvis en bondgård eller djurpark..kanske djuraffär..
#23 Det borde gå att lösa med anpassning. Jag har också social fobi och då har jag fått hjälp med sällskap till studiebesök på praktikplatser och att någon kommer och möter mig när jag kommer för att det ska bli lättare. Det har funkat jättebra för mig, även om det alltid är lite läskigt att vara där ändå. Tänk över vad som skulle kunna hjälpa dig och ta hjälp att pröva!
Har du ingen social kontakt för hjälp att ta dig ut så kan du kika på boendestöd, ledsagare eller kontaktperson. Det skiljer lite mellan kommunerna med vem som kan göra vad. Till exempel så kan boendestödet bara vara i hemmet i vissa medan de kan följa med och handla och träna i andra.
Om du tänker dig lösningar på att ta dig förbi dina hinder kanske det är värt det för att kunna jobba med det du vill. Många kommuner har bondgårdar eller stall där man kan bli placerad för daglig verksamhet eller praktik. Personalen där brukar vara duktig på att både stötta och handleda :)
Sedan så måste du vara beredd på att ta även husdjur till veterinären för vaccinationer och kontroller regelbundet samt vid misstanke om sjukdom och skada, så då behöver du ändå lämna hemmet med dem. Detta måste du vara beredd på eftersom det inte går att hoppa över. Om du verkligen inte vill lämna hemmet så kanske du ska kolla på någon form av akvariedjur?
#24 Jag har redan visst stöd bland annat kontaktperson 1 gång i veckan..på en dagverksamhet eller praktik där jag regelbundet träffar samma människor skulle min sociala fobier och blyghet lätt gå över tror jag..Jag har övervägt att skaffa ett terariedjur i form av varanödla eller tegu då dom är smarta trevliga reptiler.Men ni får inte tro att jag har överdrivet stor social fobi jag klarar ändå till viss del mitt sociala liv..
- Redigerat 2024-07-07 17:43 av baltazhar85
#25 Men det låter ju jättebra! Då ser jag inga svårigheter med att börja på en djurrelaterad plats om det är det du vill. Jag studerade själv djurvårdsprogrammet och hade mycket praktik med många olika djurslag.
Bara du läser på om djurslaget du är intresserad av och ser till att det passar in i ditt liv med plats, ekonomi, tid, lösa veterinärbesöken och allt vad det innebär så tycker jag inte heller att det är ett hinder. Det är ju lite enklare med en reptil som sköter sig själv till stor del i jämförelse med en hund som behöver mycket mer samt tas ut.
Jag kan knappt något alls om reptiler själv, men det finns en iFokussida för dem ifall du vill läsa på och fråga kunniga där :) https://reptiler.ifokus.se/
Fortsätt jobba på med att ta reda på fakta och låt valet av djurslag ta tid så att du verkligen är förberedd!
#26: det är inte lika mysigt att kela o gosa med en reptil eller fågel som det är med en hund..men det finns ju fördelar som att en reptil är mer allergi vänlig och kräver mindre motion och jobb…
Finns det ngn reptil kunnig här som kan lära mig lite fakta om reptiler ?mer specifikt teju ödlor och sköldpaddor…
#28: Fel sida för den informationen.
Skriv här istället så får du nog bättre svar: https://reptiler.ifokus.se/
Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här
Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.
Medarbetare på sajten undulater
- Redigerat 2024-07-12 01:02 av Nilinthil
#29: jag vill ha information om gäss o ankor..finns det ngn sida med den målgruppen?
#30: Du kan testa här.
https://fjaderfa.ifokus.se