Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 660 ggr
baltazhar85
2024-07-04 18:57
0

Papegojor

Jag undrar vad som är mest lättskött av aror,grå jacko, kakaduor ..ja dom stora smartaste papegojorna satt säga.

[Undertaker]
2024-07-04 19:27
5

Har du erfarenhet av att hålla fåglar?

Ingen av dessa fåglar är enkla. Kräver massor med sysselsättning och stor yta. Dessutom då minst 2.

Maleficum
2024-07-04 20:23
6

Ingen av dem skulle jag säga. De flesta av dem är som att ha en 3-5 årigt barn med vapen 😅
Ju smartare desto jobbigare och mer krävande är dem och det ska man leva med i 50-80 år.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Undertaker]
2024-07-04 20:34
4

Vad man bör tillägga är att dessa fåglar oftare även mår dåligt i fångenskap/som husdjur och plockar sig just då det är svårt att uppfylla alla deras behov. Redan mindre papegojor kräver massor med tid och sysselsättning samt utrymme för att ha det bra och vara glada.

baltazhar85
2024-07-04 23:13
0

#1: jag har relativt stora kunskaper om djur generellt..men jag har aldrig haft en papegoja eller ngn annan fågel än..

[Undertaker]
2024-07-05 06:16
5

#4: Hur skulle du hålla dem? Vad skulle du kunna erbjuda dem?

Jag tycker just folk som inte är vana vid fåglar, eller att hålla fåglar rätt, inte bör skaffa så krävande arter som dessa är. Ja, de är hur häftiga och hur roliga som helst, men tro mig: Fåglar är väldigt intensiva. Du har ett småbarn som aldrig åldras och konstant hittar på bus.

• Redigerat 2024-07-05 06:29 av [Undertaker]
Maleficum
2024-07-05 09:30
6

Att tänka på är också att ha plats för godkänd bur (och ännu svårare att hitta en då majoriteten av "papegojburar" i handeln är olagliga).

För gråpaoegoja ska den vara minst 120 cm lång och 80 cm hög och 0,84 kvm.
För en blå-gul ara ska den vara den vara minst 360 cm lång och 180 cm hög och 6,5 kvm (det är i princip ett helt rum de måste ha).

Sen måste allt säkras då de älskar att tugga sönder det mesta de får tag på. De är ofta väldigt högljudda också (så det gör ont i öronen) speciellt morgon och kväll (inte lämpligt om man bor i lägenhet tex).

Ofta kan de även välja ut enbart en person som "deras" (inte alltid den man vill att den väljer om man är fler som bor med den) och de kan bli elaka mot andra (ibland välja det efter kön att de tex bara gillar tjej eller killar). Kan vara väldigt svårt att få någon att passa dem.
Alla lär sig inte härma om det är det man är ute efter.

Varför vill du just ha en större papegoja?

Finns så många fler fåglar som både är trevligare och enklare att hålla och inte kräver halva huset för att trivas.

[Undertaker]
2024-07-05 09:34
4

I naturen flyger framförallt då aror längre sträckor så utöver ett rum med plats för klättermöjligheter och saker att förstöra så måste man enligt mig även kunna erbjuda utrymme för flygmotionen. Vilket kräver en väldigt öppen planlösning om man ens halvvägs ska kunna erbjuda vettigt utrymme.

[Undertaker]
2024-07-05 09:42
3

Du har även redan varit ute efter trastar "då de är intelligenta". Vad vill du kunna göra med fågeln/vad är ditt mål?

Och har du haft något husdjur tidigare?

baltazhar85
2024-07-05 12:29
0

#6: men grå jacko är väl mindre högljudda än aror iallafall..Ja jag nöjer mig inte med en undulat eller nymfparakit utan jag vill ha en intelligent och långlivad vacker fågel…om den visar sig va orimligt krävande så blir jag nog tvungen att sälja den..

baltazhar85
2024-07-05 12:32
0

#8: jag har haft kanin,hamster,sköldpadda,eremitkräfta bland annat….jag tycker om att studera trastar deras personlighet tilltalar mig satt säga..och en trast antar jag tidsskillnad från en papegoja är relativt lättskött..

[Undertaker]
2024-07-05 12:50
2

#9: En grå jako låter också. Just morgon och kväll brukar alla fåglar få för sig att skrika och ha sig. Och papegojor är allt annat än tysta när de skriker.
De är krävande dessutom, men även känsliga. Man måste ha rätt typ av grenar och leksaker.
Och redan till exempel nymfer är klipska samt lever 20-30 år. Jag tycker bara inte en nybörjare på fåglar ska skaffa sig två eller fler större gojor som minst lever ett halvt människoliv. Tänkte du köpa ungar eller adoptera/köpa äldre fåglar?

#10: Skulle inte kalla det personlighet då varje fågel har sin egna personlighet.

Hur mycket plats har du? Hur mycket plats är du villig att erbjuda fåglarna? Vad för kost kan du erbjuda dem? Hur mycket sysselsättning? Hur mycket är du hemma?

Därtill kommer att med fåglar städar man verkligen dagligen. Deras skräp och damm sprider sig överallt.

baltazhar85
2024-07-05 13:10
0

#11: jag vill köpa en relativt nyfödd papegoja och handmata den så den blir så tam som möjligt…jag är sjukpensionär så jag har gott om tid att ta hand om och sysselsätta mig med mina fåglar..jag kan erbjuda dom så stora burkar som lagen kräver…

baltazhar85
2024-07-05 13:11
0

#12: *burar

baltazhar85
2024-07-05 13:18
0

#11: jag erbjuder dom både animalisk och vegetabilisk föda…alltså kött och frukt kanske pellets..

Maleficum
2024-07-05 13:24
6

#12: Handmatning är förbjudet numera (och dessutom skadar dem psykiskt och inte alls att rekommendera). Även att ta dem för tidigt från sina föräldrar är skadligt i längden för dem.

Maleficum
2024-07-05 13:30
7

#9: "om den visar sig va orimligt krävande så blir jag nog tvungen att sälja den.." Redan där skulle jag säga att du ska titta på mindre papegojor (om du nu absolut måste ha en papegoja) för de större inteligenta papegojorna är orimligt krävande! Ju mer inteligent desto mer krävande! (Som Undertaker nämnt tidigare så är det som att ha jobbiga småbarn på heltid i 40-80 års tid som dessutom kan orsaka stor skada). Speciellt större gojor blir fort vandrigspokaler som får byta hem titt som tätt för att flk inte vet vad de ger sig in i (till lidande för fågeln).

Jag ville ha papegoja som ung, sen skaffade min brorsa en papegoja (för mer än 20 år sedan) och numera är jag av åsikten att det inte ens borde vara lagligt att äga de större arterna för det är så otroligt få individer som verkligen kan ta hand om dem på de sätt de behövs (hur mycket man än läser på och tror sig veta vad man ger sig in på så är det en chock när man ser verkligheten och då har jag haft fåglar av olika slag sedan jag var barn).

baltazhar85
2024-07-05 13:37
0

#16: ok jag kanske får nöja mig med en nymfparakit då eller trast..jag är även intresserad av att skaffa en gås eller pingvin men det blir svårt när jag bor i lägenhet…

[Undertaker]
2024-07-05 13:47
3

#17: Minst två nymfer. Det finns även gott om individer som redan är tama och söker nytt hem för att tidigare ägare tycker de är för krävande, inte har tid, tycker de dammar för mycket, etc.

Annars är det från en duktig uppfödare som gäller. Då får du även exemplar som redan är vana vid människor. Sedan måste man själv investera en massa tid naturligtvis.

Maleficum
2024-07-05 13:49
4

Oavsett fågelart så ska man ha misnt två.

Finns en uppsjö av mysiga, busiga mindre papegojor och många som söker nya hem där tidigare ägare inte kan ta hand om dem längre.

[Undertaker]
2024-07-05 13:51
2

Tänk även på att om du är hemma hela tiden så kan du ha fåglarnas bur öppen över dagen. (Kräver att de ser buren som en trygg plats att vila.)

På så vis kan fåglarna även ha klättermöjligheter utanför buren samt få sträcka på vingarna. Men det kräver att man är där och kan hålla koll på dem. Fåglar är experter på att försöka ta kol på sig själva.

[Undertaker]
2024-07-05 13:52
1

#19: Kan vara bra att nämna att det gäller för alla arter, ja.

baltazhar85
2024-07-05 13:54
0

#18: finns det ngn skillnad på undulat och nymfparakit eller är det i stort sett samma fågel i lite olika storlekar?

[Undertaker]
2024-07-05 14:09
0

#22: Väldigt olika arter enligt mig. Nymfer är mycket mer för att vara med på ett annat vis (det är min erfarenhet). Sedan skilljer sig deras beteenden en hel del också. Undulater småtjattrar en del, nymfer låter både mycket mer och mycket mindre. De behöver olika kost, nymfer har större behov av att få flyga. Sedan tycker jag nymfer har en tendens att vara destruktivare. Båda arterna har dock härliga individer så det är även väldigt mycket en smakfråga.
Enklast är om du hittar någon fågelpark eller fågeluppfångningsstation som har båda arterna för att kunna träffa dem och ha mer att göra med dem.

Sedan tycker jag nymfer oftare har "stora personligheter" trots sina små kroppar medan jag tycker undulater är lite mildare på den fronten. Nu har jag haft mer att göra med just nymfer och papegojor än vad jag haft med undulater. Men jag har även ägt undulat för lite över 10 år sedan. Dock så varierar det även kraftigt mellan individer vad för personlighet de har.

baltazhar85
2024-07-05 14:45
0

#23: går det att göra nymfparakiter rumsrena?är dom smarta?

[Undertaker]
2024-07-05 14:51
2

#24: De går absolut att träna så att de blir mer eller mindre 100% rumsrena. Kräver en del tid, nmycket ork, samt att man lär sig deras beteende.

Enligt min upplevelse är nymfparakiter smarta, dock som alla papegojor även väldigt envisa.

[Undertaker]
2024-07-05 14:52
6

Jag tycker dock du bör läsa på en hel del mer om papegojor och just nymfparakiter ifall du nu vill skaffa fåglar. Jag tycker inte du har den kunskap som krävs (och som man även kan få redan innan man har med fåglar att göra). Gäller dock att vara källkritisk med den information man hittar.

Maleficum
2024-07-05 14:57
3

Var speciellt källkritisk med sidor skrivna av amerikaner då de har helt andra lgara och regler och synsätt på hur fåglar bör hållas (många som bryter mot svenska lagar).

Läs även på i lagen (unde L80) för minsta burmått och även anra nyttiga saker att veta. Som alltid med lagen så är det minimikrav och man kan alltid göra saker betydligt bättre.

• Redigerat 2024-07-05 15:05 av Maleficum
baltazhar85
2024-07-05 18:36
0

#27: jag är generellt källkritisk..men det är alltså olagligt i Sverige att föda upp papegojungar med handmatning?

Maleficum
2024-07-05 18:48
5

#28: Ja.
Även vingklippning är olagligt (speciellt på fåglar under ett år) undantag finns om man absolut inte lyckas vänja de vid flygsele (de får heller inte sättas fast med flygsele utan enbart hållas av en person, de får heller inte sättas fast med via benring) men då får de bara klippas en gång/år och övrig tid ska de ha möjligheten att kunna flyga.

baltazhar85
2024-07-05 18:53
0

#29: jag vill föda upp ungen med handmatning för att få den optimalt tam och präglad på mig satt säga..

Maleficum
2024-07-05 18:59
6

#30: Det är olagligt och inte hälsosamt för fågeln (främst inte psykiskt).

Maleficum
2024-07-05 19:00
4

Läs på om klickerträning, mycket bra träningsmetod som dessutom ger bra stimulans till fåglarna.
Sen är det tid och tålamod och små, små steg som gäller. För en äkta och bra relation så finns inga genvägar.

UlrikaD
2024-07-05 19:06
4

#30 Kan vara idé att läsa på om lagar och regler. Just det här är olagligt om det inte förekommer särskilda skäl, typ död mamma eller liknande.

[Undertaker]
2024-07-05 19:06
4

#30: Det är inte bra för fåglarna. Det för med risker för deras hälsa, de kan senare få problem med matsmältning, hålla mat nere, etc.

Dessutom påverkar det fåglarnas naturliga beteende negativt och kan leda till psykiska problem med.

Du borde inte vara villig att ta dessa risker. Man kan bygga bra relationer med fåglar av alla möjliga åldrar på betydligt hälsosammare vis.

baltazhar85
2024-07-05 19:42
0

#34: vissa fåglar som hönsfåglar och andfåglar kan ju äta på egen hand direkt efter dom kläckts så dom får nog handmatas…jag tror iallafall att jag ska skaffa en nymfparakit eftersom dom är mer lättskötta en stora papegojor och dessutom vackra..

Maleficum
2024-07-05 19:58
5

#35: Höns och änder hör till fjäderfä och går under andra lagar och regler än vad burfåglar gör.

baltazhar85
2024-07-05 20:08
0

#36: det som bekymrar mig lite med fåglar är att dom skräpar ner mkt..skräpar kråkfåglar ner lika mycket som papegojor?

Maleficum
2024-07-05 20:47
6

#37: Alla fåglar skräpar ner massor. De fåglar jag haft som skräpat minst (men som dammar lite) är skrattduvor (de äter fröna hela så man får inte skal och smular överallt och bajsar oftast på sina "favorit ställen").

Kråkfåglar är skitgrisar! Om inte annat så är deras bajs rätt äckligt (med tanke på dieten så blir det rätt mycket, löst och stinkande bajs). Sen är det svårt att hitta lagliga kråkfåglar (då du inte får ha någon art som finns i Europa).

Samma med kråkfåglar som med större papegojor, de är smartare än vad "normala" människor kan hantera så fåglarna får ett drägligt liv.

Fåglar ÄR skräpiga, det blir fröskal, gegga, bajs och fjädrar överallt!

Kroknäbbar (papegojor) är destruktiva och gillar att utforska allt med näbben och älskar att sitta och smula sönder/tugga sönder saker (=mer skräp och massa saker att laga).

Fågla låter, gärna mycket och högt vid de tillfällen man minst vill det (när man pratar i telefon, tittar på tv, försöker sitta och prata med någon som några exempel).

Eftersom de flyger så kan de ta sig överallt, högt, lågt och på ställen det är svårt att få tag på dem.

Speciellt de "smartare" arterna kräver massor av sysselsättning annars hittar de på egna hyss (eller blir deprimerade och plockar sig själva och kan till och med bita upp stora sår på kroppen som är svårt att få bukt med när det väl börjat), ha ofta ordentligt humör (kan bli sura när saker inte går som de vill och har de då kraftig näbb kan resultatet bli blodvita, brorsans papegoja bet hål i min mammas öra). Även när man har två (som kan sysselsätta varandra) kräver de otroligt mycket tid och engagemang från ägaren varje dag.

Att ha smarta fåglar är ingen hobby, det är ett heltidsjobb man inte får semester ifrån under många, många år framöver.

Veterinärvård är dyr och kan vara komplicerad (och beroende på vart i landet man bor kan man behöva åka extremt långt för att komma till en fågelkunnig veterinär). Att medicinera en icke medgörlig fågel är inte det lättaste (har medicinerat både små finkar och större fåglar).

Även "mindre smarta" fåglar kan man träna och ha supermysigt liv med och dem har ofta väldigt mycket charm och stora personligheter men är mycket lättare att leva med (har själv haft en tam kanariefågel som älskade att sitta med mig och se vad jag pysslade, hängde hellre med mig än sina kanariefågel kompisar).

baltazhar85
2024-07-05 21:22
0

#38: får jag fråga en sak som inte hör till ämnet visserligen..men jag undrar om man som privatperson i Sverige kan få tillstånd att ha en rovfågel typ örn,falk,uggla eller en sån här sekreterare fågel som sparkar ihjäl ormar…😃

Maleficum
2024-07-05 21:31
3

#39: Eftersom det inte är tillåtet för privatpersoner att ha rovfåglar har jag väldigt svårt att se att det skulle gå att få tillstånd för det om man inte öppnar tex djurpark.

Ska man hålla fåglar (och andra djur) som inte räknas som sällskapsfåglar så måste man följa reglerna för djurparker angående miljö man ska hålla dem i osv (ofta betydligt större utrymmen och krav än för "vanliga" sällskapsdjur).

Vissa djur kan falla under olika lagar beroende på syftet med dem. Tex så kan man hålla vaktlar som sällskap och de går då under reglerna för sällskapsfåglar. Men de kan även hållas för ägg och kött och då måste man följa lagarna för produktionsdjur.

UlrikaD
2024-07-05 22:11
7

#37 Är du orolig för skräp ska du inte skaffa fåglar alls. Även om du skaffar undulater blir det otroligt skräpigt. Sen kan man tänka på att saker lätt blir tuggade på. Har sett i papegoj-grupper bilder på trasiga lister, fönsterbrädor osv. Jag har haft dvärgpapegojor. När jag skulle byta gardin såg jag ett hål i väggen bakom gardinstången! Ju större fågel desto större risk för skadegörelse.
Och sen det här med att dom ska ha sällskap. Du skriver en nymfparakit, du behöver minst två.
Och en rejäl dammsugare!

baltazhar85
2024-07-05 22:14
0

#41: jag har en idé om att jag ska låta nymfparakiten få en katt eller hund som sällskap istället för 2 nymfparakiter…

UlrikaD
2024-07-05 22:16
5

#42 Så du var ett troll hela tiden. Och skiter i att flera människor här faktiskt försökt ge dig tips och råd. Kul för dig. Tråkigt att du inte hade annat sällskap en fredag kväll.

baltazhar85
2024-07-05 22:20
0

#43: jag är inget troll men jag har en form av autism därav udda personlighet…jag antar att om inte annat kan jag själv bli ett substitut till nymfparakitens kompis..

[Flodbis]
2024-07-05 22:22
5

Här har du ju faktiskt en stor ara som kommer passa dig och din livstil

https://www.amazon.se/Wild-Republic-papegoja-Cuddlekins-plyschdjur/dp/B00705YCCU

• Inget nedskräpande
  • Behöver inget sällskap
  • Inte krävande
  • Lättskött
  • Otroligt långlivad
  • Rumsren
  • Inte högljudd
  • Behöver inte mycket utrymme
baltazhar85
2024-07-05 22:25
0

#45: egentligen borde jag kanske inte skaffa djur då jag knappt klarar mitt eget vardagliga liv satt säga.. men sluta var sarkastisk

UlrikaD
3

#44 Ok, udda personlighet kan man ha. Men fåglar ska oavsett det bo med sällskap av samma art.
Kolla jordbruksverkets lagar och regler. Där står allt du behöver veta om hur du håller fåglar på ett bra sätt.

Maleficum
4

#44: Hur mycket tid man än spenderar med sin fågel kommer man ALDRIG kunna ersätta en artfrände som pratar samma språk och har samma intressen. Speciellt inte när det kommer till sociala fåglar som papegojor.

baltazhar85
2024-07-05 22:27
0

#47: jag är rädd att fågeln ska tycka om sin artfrände mer en mig om jag har 2..så av rent egoistiska skäl vill jag ha en..

[Undertaker]
2024-07-05 22:27
3

#44: En människa kan aldrig ersätta en artfrände och fåglar mår mycket bättre med en artfrände. Återigen så ökar det risken för psykiska problem om fågeln hålls själv.

[Undertaker]
2024-07-05 22:28
6

#49: Du borde inte ha något djur alls om din prioritet inte är deras välmående. Vilket det uppenbarligen inte är.

Maleficum
2024-07-05 22:29
5

#46: Har du svårt att ta hand om ditt vardagliga liv så ska du absolut INTE ha en "smart" fågel. Vill du absolut ha fågel så satsa på något mycket enklare och mer lättskött (hur "o coolt" det än må kännas) det kommer både du och fåglarna tjäna på i längden.

#49 Bygger du en bra relation med fåglarna kommer de vilja spendera tid med dig också även om de har artfränder. Att ha en ensam fågel för att den ska spendera mer tid med dig blir bara en "falsk" vänskap för fågel blir tvingad till det.

[Flodbis]
2024-07-05 22:30
5

#46: Men du vill ju ha ett djur som inte skräpar ner, inte kräver mycket vård, inte högljudd, inte kräver stort utrymme då du bor i lägenhet, du vill hålla den ensam…

Jag har ingen som helst erfarenhet av fåglar för att fåglar är bland de svåraste djuren man kan skaffa sig och därför har jag undvikit dem. De är känsliga för små saker som gaserna från teflonjärn, de skadar sig väldigt lätt, de har extrem stor intelligens och kräver mer än de flesta husdjur. Du ställer krav som bara ett gosedjur kan uppfylla, vad för svar ska man ge dig?

UlrikaD
2024-07-05 22:32
5

#49 Det skrämde mig lite. Skaffar man djur enbart på själviska grunder blir det sällan rätt. Iallafall inte för djuren. Det är dom som hamnar i omplaceringskarusellen. Oftast ouppfostrade så det blir avlivning i slutet. Inte snällt och jag får tyvärr också avråda från att skaffa djur så länge du tänker på det sättet. Fåglar eller andra.

• Redigerat 2024-07-05 22:33 av UlrikaD
baltazhar85
2024-07-05 22:33
0

#53: jag tror att allt arbete med en stor papegoja skulle bli övermäktigt att hantera för mig..men en nymfparakit borde jag klara av..

[Undertaker]
2024-07-05 22:34
3

Kan även berätta att jag alltid haft minst två fåglar, ibland vuxna som inte varit handtama när de kom till mig.
Men i slutändan har alla även sökt kontakten och närheten till människor utöver då med deras ”burkamrater”. De hittar ibland på tok tillsammans, ibland är det människor man ska hitta på saker med och vara med. De gillar kontakten med människor, samtidigt skulle ingen av de fåglar jag ägt mått bra av att vara ensam fågel, oavsett hur mycket tid jag än haft.

[Undertaker]
2024-07-05 22:35
2

#55: Underskatta inte nymfer. De har en hel del energi, många korkade idéer och är väldigt bra på att låta och flyga. Framförallt flyga tyst till förbjudna plaster och liknande.

[Undertaker]
2024-07-05 22:37
3

Nymfer får man egentligen se som en liten kakadua. Brukar dock vara bättre mot främlingar/de människor som inte är familj än kakaduor samt har inte samma extrema röst. Men i sig delar de många beteenden och tendenser, bara att nymfar är mindre.

baltazhar85
2024-07-05 22:40
0

#58: nymfparakiter är väl inte lika intelligenta som stora kakaduor..

Maleficum
2024-07-05 22:58
3

Om du absolut vill ha fåglar (och speciellt lite större fågel) så efter de flesta av dina krav skulle jag säga att du ska satsa på två skrattduvehonor ("trolleriduva" då de ofta används vid trolleri).

De skräpa minimalt i jämförelse med de flesta andra fåglar (men skräpa gör de ju såklart, främst dammar lite och fjädrar när de ruggar). Blir superlätt tama, gosiga och vill gärna vara nära även när de har artfränder. Inte de smartaste av fåglar men det är också till deras fördel. Har man dagar man inte riktigt orkar eller behöver vara borta så klarar de sig själva utan att bli uttråkade monster.

Har man fågelsäkrat så de inte flyger ut när man öppnar fönster och dörrar kan man ha dem helt utan bur (bara ha speciell mat och vattenplats där de kommer bajsa mest och sen skydda de favoritplatser de har för lättare städning).

De förstör inte saker (men kan sno saker de anser vara bomaterial och samla för bobygge).

Honor är relativt tysta (skrattar i princip enbart, då de blir sura eller vill visa sig stöddiga), hanar hoar däremot en hel del (ganska dovt men kan bli lite jobbigt när de sker i stort hela tiden).

Lätta att hantera (min brorsdotter har tagit hand om min kvarvarande duva sedan hon var 8-9 år).

Går att träna med positiv förstärkning/klickerträning (lägger man ner tid och jobb kan man träna dem att flyga och bajsa på specifika platser).

Hänger gärna med in i duschen, ligger gärna i sängen och sover i närheten av en. Sitter med på datorskärmen när man sitter vid datorn (eller ligga och sova på tangentbordet på bärbar datorn om den är lite varm).

Föredrar ofta att promenera runt på golvet snarare än att flyga. Är lugna. Lätt för andra att passa vid behov.

Födde upp dem förut och hade de helt friflygande inne. Helt klart en underskattad fågel.

[Flodbis]
2024-07-05 23:05
3

#55: nymfparakiter är mycket jobb de med. Måste det vara en fågel och varför är det så viktigt? Är det inte viktigare att du och djuret trivs ihop istället för att djuret blir sönderstressad av understimulering och har sönder din lägenhet, vilket i sin tur skapar stress och olycka för dig? Även små fåglar kan ha sönder saker

Tänk även på saker som att exotic veterinärer inte är lika tillgängliga, kan du träffa en sån om fågeln behöver vård,
Kommer du vara noggrann med kemikalier när du städar så att du inte råkar ha ihjäl fågeln?
Kommer du alltid se till att fågeln inte kan fastna någonstans som ett trångt utrymme mellan möbler, eller annat potentiell plats, där den riskerar att skada sig?
Har du tiden och engagemanget att lära dig fågelspråk så att du kan förstå när något står på tok?
Har du tiden och engagemanget att lära dig om artanpassad föda så att fågeln blir frisk hela sitt liv?
Kan du sätta undan dina egna önskningar och ge den en artfrände?
Har du tiden att lägga på att bygga ett band med det, för det kräver mycket mer tålamod än vad man kan tro?

• Redigerat 2024-07-05 23:12 av [Flodbis]
baltazhar85
2024-07-05 23:08
0

#60: om jag bott på landet hadde jag gärna haft gäss eller ankor..dom är ju både vackra och ontelligenta

baltazhar85
2024-07-05 23:11
0

#61: jag gillar fåglar,iallafall att studera dom på distans…men det djur jag helst velat ha är en hund..men jag vill inte gå ut med dom när det är snöstorm eller dåligt väder…

[Flodbis]
2024-07-05 23:13
0

#63: Vissa hundar gillar inte snöstorm eller dålig väder heller, kika på vinthundar.

• Redigerat 2024-07-05 23:14 av [Flodbis]
baltazhar85
2024-07-05 23:17
0

#64: jag vill ha en hanhund med häng öron..typ labrador,beagle,cockerspaniel

[Flodbis]
2024-07-05 23:21
2

#65: De kan vara rätt krävande, särskilt beagle. Försökt tänka utifrån vad för djur som passar dig och inte vad du vill ha 🙂

baltazhar85
2024-07-05 23:32
0

#66: man kan ju inge veta om man klarar husse ansvaret för hunden om man inte försökt.

[Flodbis]
2024-07-05 23:32
0

#67: Vad menar du nu?

baltazhar85
2024-07-05 23:35
0

#68: jag kan ju köps en hund och försöka ta hand om den..visar det sig vara ett för stort ansvar kan jag ju sälja den eller möjligen ge tillbaks den till säljaren..

[Flodbis]
2024-07-05 23:38
3

#69: Det låter ju väldigt elakt mot hunden. De har ju känslor och bygger starka band med sina familjemedlemmar. Man skaffar ju inte djur bara på impuls och säljer den om de inte passar, de är ju liv.

Maleficum
2024-07-05 23:46
5

#69: Vill man "testa" så köper man inte utan erbjuder sig att passa någons under en begränsad tid.

baltazhar85
2024-07-05 23:50
0

#71: jag har testat,hundar brukar gilla mig av ngn outgrundlig anledning..

baltazhar85
2024-07-05 23:50
0

#70: man kan inte alltid se saker ur djurets perspektiv.

[Flodbis]
2024-07-06 00:00
4

#73: Vad menar du nu? Vad är poängen med att ha ett djur om du inte bryr dig om djuret?

[Undertaker]
2024-07-06 00:02
5

#73: Du skaffar inte heller barn bara för att testa. Med levande väsen fattar man inte sådana beslut bara för att testa. Samma gäller för djur.

baltazhar85
2024-07-06 00:04
0

#74: jag bryr mig om djuret till viss del,men du kan inte skuldbelägga mig för att eventuellt gör mig av med en hund jag inte klarar att ta handom…

baltazhar85
2024-07-06 00:05
0

Jag gillar hundar och dom gillar mig..det är ömsesidig kärlek som är poäengen

[Flodbis]
2024-07-06 00:05
3

#76: Det är därför jag ber dig att skaffa ett djur som du kan ta hand om och därför borde du tänka på vad du kan erbjuda, inte vad du vill ha.

Det finns liksom ingen poäng med att ta hand om ett djur om du inte vill ta hand om det, särskilt när det går att veta sånt i förväg genom att ta reda på hur mycket ett djur behöver innan man skaffar det.

• Redigerat 2024-07-06 00:06 av [Flodbis]
[Flodbis]
2024-07-06 00:06
1

#77: det blir ingen ömsesidigt kärlek om djuret är för krävande och du inte kan ge det som den behöver

• Redigerat 2024-07-06 00:07 av [Flodbis]
baltazhar85
2024-07-06 00:11
0

Jag mötte en okänd beagle hund på midsommarafton..vi blev kompisar direkt..och därför vill jag skaffa en beagle valp som kompis

[Flodbis]
2024-07-06 00:13
1

#80: Det är ju väldigt stor skillnad på att ta hand om en beagle och vara kompis med en beagle.

De behöver mycket motion varje dag, ca 1 times motion varje dag. Utöver det behöver de aktivera hjärnan, som att spåra och gå lydnadskurser. De har stor jaktinstinkt för att de är jakthundar och kommer försöka jaga djur utomhus. De behöver gå ut även när det regnar och är oväder eftersom de är såpass aktiva hundar

• Redigerat 2024-07-06 00:14 av [Flodbis]
snowy00
2024-07-06 13:55
4

TS..varför slösar du dessa människors tid och energi när du uppenbarligen inte bryr dig om de svar du får på dina "frågor". Det får dig att framstå som ett stort troll, och jag får känslan av att du bara ville spendera fredagskvällen med att jävlas med folk..😕

Men de svar som skrevs ihop var ju iofs intressanta för en annan som inte vet något om fåglar

baltazhar85
2024-07-06 14:33
0

#82: jag bryr mig visst om deras råd,dom har exempelvis övertygat mig inte skaffa en så kallad stor papegoja som ara,kakadua,grå jako..

91Marran
2024-07-06 19:04
0

#80: En Beagle behöver gå minst en timme varje morgon och detsamma på eftermiddagen. Jag har en Beagle och det är en krävande ras. Ingen knähund som vill ligga inne och vila hela dagarna och gå korta promenader. Tänk dig två timmar i snöstorm+ kissrundor på en dag.

Mvh
Mig

baltazhar85
2024-07-06 19:13
0

#84: då kan jag skaffa en dvärgpudel,bichon frise eller en king charles spaniel eller vad dom heter…

baltazhar85
2024-07-06 19:22
0

#84: jag klarar inte gå i snöstorm för jag har svaga knän o ledband som kan gå ur led om jag halkar..men låt oss säga att jag skulle bo på landet o bara öppna dörren o låta beageln springa ut o röra sig på egen hand på vintern..

[Flodbis]
2024-07-06 19:28
1

#86: då hade den sprungit efter alla vilda djur som finns i närheten eftersom det är en jakthund som inte heller får utlopp för sina behov. Du måste ändå motionera den 1h om dagen.

Det är dessutom olagligt att släppa sin hund lös vind för våg. Hittar någon den så kommer den bli lämnad hos polisen och det kostar pengar att få hämta ut den. Du kan bli av med hunden om det händer för ofta. Hunden kan bli påkörd av bilar, bli attackerad av vilda djur eller bli skadad av mycket annat. Den kan attackera andra människor, hundar eller andras huadjur och då kommer du hållas ansvarig

91Marran
2024-07-06 19:32
1

#85: De behöver också ut i snöstorm och gå. Tro mig som har dålig balans. Det är varken kul eller lätt.

Mvh
Mig

baltazhar85
2024-07-06 19:40
0

#87: jag tänkte ha beageln primärt som sällskapshund och inte jakthund..sen tänkte jag om jag har en inhägnad tomt som jag släpper ut beageln på så kan den inte springa iväg..

91Marran
2024-07-06 19:47
1

#89: En Beagle är en jakthundsras. Vi har ju vår som "sällskapshund" just nu då hon är skadad. Det märks att hon inte får jaga och ge utlopp för det beteendet.

Det räcker inte att bara släppa ut i en inhägnad. Den behöver jobba psykiskt också.

Mvh
Mig

baltazhar85
2024-07-06 19:53
0

#90: kan du rekommendera ngn medelstor eller liten hund med hängöron som inte kräver så mkt motion då?

• Redigerat 2024-07-06 19:54 av baltazhar85
UlrikaD
2024-07-06 20:30
6

#91 Vi har nog nått till punkten därvid inte kan rekommendera något djur.
Inte för att vara taskig mot dig men får att inte vara taskig mot djuret.
Verkligen inget illa menat men det är ingen bra idé.

[Flodbis]
2024-07-06 21:03
2

Jag tycker det viktigaste för dig är att du tar hand om dig själv. Kanske kan du vara dagmatte/daghusse eller hundrastare, då behöver du inte ställa upp när det är oväder och kan dessutom få lov att ha hund på dina egna villkor när det passar dig, dessutom drabbas ingen hund av det

snowy00
2024-07-07 08:43
0

#83:

Ok.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.