Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 99 ggr
MaddePåBjörkhaga
0

Att köpa eller inte köpa?

Hej.

Jag funderar på att köpa fågel.
Men är inte överförtjust i konstant "tjatter".
Har tittat på både undulat och kanariefågel.

Ni som är erfarna.
Vilken skulle ni rekommendera för en nybörjare och varför? Eller skulle ni inte rekommendera fågel alls?

Tack på förhand!

Tarotstollan
2

Tänk på att fåglar är flockdjur, så minst två måste du ha av varje sort.
Både undulater och kanariefåglar pratar och sjunger nästan hela tiden.

Så varför skaffa fågel om de inte får uttrycka sig?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maleficum
4

Tycker du det är jobbigt med konstant tjatter ska du inte skaffa undulater.

Sångkanarie hanar kan sjunga rätt ihärdigt periodvis men honorna är rätt tysta.

Vill du ha färggranna fåglar med behagligt läte så skulle jag rekommendera att kolla på gouldsamadiner, har väldigt tyst och behaglig sång.

Men man får räkna med att, iaf periodvis, kan tjattras en hel del från fåglar. Sen har ju en del lite jobbigare ljud för sig än andra.

Själv har jag måsfinkar just nu och tycker de inte har så störande läte (påminner lite om syrsor), gillade zebrafinkarnas läte också även om de är mer tutigt och "högre" än måsfinkarna.

Undulaterna fick jag till slut sluta helt med (födde upp dem ett tag) pga lätet för de går verkligen inte ihop med migrän…
Har haft sångkanarier vars sång nästan känts som de ska spränga hål på trumhinnan men även färgkanarier som har lite behagligare sång och de har haft perioder då de knappt sjungit alls och sen perioder (främst våren) då de sjungit nästan konstant (men som sagt är honorna väldigt tysta).

Så fråga dig själv hur jobbigt du tycker att "konstant" tjatter verkligen är och sen sök runt lite på tex youtube på hur de låter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nilinthil
1

Om du inte vill ha konstant tjatter, så är ingen fågel något för dig tyvärr.

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

MaddePåBjörkhaga
0

#3: som tur är finns det flera fåglar i trädgården som fått tjattra hur mycket de vill 😊

Nilinthil
2

#4: De är fåglar, och dem behöver uttrycka sig precis som #1 skrev. 😊

Medlem i Svensk Undulathobby — SUH
Du kan följa min uppfödning av Engelska undulater här

Undulatungarna kommer ha fast ringmärkning och stamtavla.

Medarbetare på sajten undulater

• Redigerat 2023-10-22 17:28 av Nilinthil
zickan
0

Många fåglar låter en del hela tiden med kvitter och annat. Just undulat kvittrar ofta en hel del på dagarna. Kanarie borde vara samma sak.
Fåglar är djur typiska att låta en hel del. Vissa arter låter mer konstant men kanske inte gapande högt. Och vissa kvittrar och låter mindre under hela dagar men kan istället låta mycket och mycket högt under kortare period.
Just kvitter och tjatter kommer man aldrig ifrån helt, lite hela grejen med fågel. Sedan kan det va individellt och ändras lite upp och ner med årstid och annat. Men finns arter som oftast inte kvittrar hela dagarna. Själv fått tips om Duvor. Kompis hade och tyckte dom hade en rätt skön ljudnivå men skräpade ner något hemskt. Hon hade iof rätt många ute i ett ombyggt stall.

Undulaterna jag hade lät i princip lite hela tiden men rätt mysigt kvittrande förutom ibland när de var störda eller sura på något. Däremot lät de mycket mycket mer än vad mina stora amazon papegojor gör. De låter inte mycket alls jämfört med undulat. Dom är rätt nöjda och tysta under stor del av dagen men kan istället ha nån timme där de kan va extremt ljudliga och även ha en extremt hög ljudnivå.
Sitter själv och kikar lite på en mindre fågel som vi kanske kan skaffa till familjen senare som är mer likt amazonerna men mildare humör. Mindre art som kanske låter mycket en viss period upp o ner, och inte kvittrar hela tiden under större delen av dagen.
Just nu sitter jag och läser en del om Kakariki. Verkar va en rätt trevlig fågel som inte verkar tjattra/kvittra hela dagarna. Men istället lite mer man verkar behöva läsa på om kost iom att de verkar ha ett större behov av frukt/grönsaker. Även lite större än undulat/kanarie så de behöver även lite större bur. https://www.papegojrummet.se/kakariki/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2023-10-23 20:36 av zickan