Hjälp att identifiera burfågel (duva)
Hej!
Jag besökte här om dagen en bekant som har 2 st duvor som jag blev blixtförälskad i. Jag vill göra lite efterforskningar om fågelarten för att utläsa om det är en passande fågel för mig, men problemet är att jag inte vet vilken art det är. Jag har frågat min bekanta tillika fågelägaren men hon visste inte mer än att det var duvor..
Kan ni hjälpa reda ut vilken sorts duva det är hon har?
- De är 13 år gamla
- Den ena honan är kritvit och den andra honan är krämvit/beige med en svart fläck i nacken
- Stolek ca 15 cm ink stjärtfjädrarna. Jag uppfattade fåglarna som små, lite större än en undulat
- Svarta ögon
- Ljusrosa/skära fötter
Kan det ha varit diamantduvor?
Tacksam för hjälp!
/Rebecca
- Redigerat 2023-07-16 23:39 av Rebeccaacarlsson
Är de små som undulater är det högst troligt diamantduvor då de andra duvarten som brukar hållas som burfågel är skrattduva (utöver brevduvor som främst hålls utomhus och övriga tropiska duvor som främst hålls som voljärfåglar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack så mycket för svar! Du har säkert rätt. Jag har googlat lite på diamantduvor och tycker inte de är lika fåglarna jag såg. Men jag ska kika lite mer då de säkerligen var diamantduvor :)
Det är troligen skrattduvor. De blir lite äldre, kan vara vita, cremefärgade etc och har ofta en svart fläck eller ring runt nacken.