Behöver hjälp med Skrattduvor
Hejsan! Jag har några frågor om skrattduvor.
Jag är relativt ljudkänslig, tål inte skrikiga och vassa ljud. Men är väldigt fågelintresserad vilket inte passar så bra ihop i vissa fall.
Har gjort research på lite olika fåglar och kom fram till duvor, mer specifikt skrattduvor för att dem inte skriker på samma sätt som andra populära burfåglar. Dem kurrar, koo’ar och skrattar mest. Hade tänkt mig 2 honor men skrattduvor är svårt att hitta, lång historia kort hittade jag ett par skrattduvor, hona och hane, inte precis vad jag hade tänkt men tror det skulle funka också.
Hur beständiga är hanar med sina ljud?
Känner någon till en uppfödare som är aktuell?
Rekommenderar ni duvor som en ”tystare” fågel? Såklart gör dem ljud men dem skriker inte till vardags…
Tacksam för all info!
Jag har fött upp skrattduvor (gör det inte längre) och har fortfarande en skrattduva kvar (en hane). Han kan vara ganska intensiv med sitt hoande men själv stör jag mig inte på det så länge han inte sitter på axeln och hoar mig rätt in i örat, då kan det vara rätt obehagligt men det är ju ändå ett ganska dovt läte. Går dock lite i perioder över hur mycket han låter. Jag är också väldigt ljudkänslig och tycker helt klart det kunde vara jobbigare med kanariefåglarnas sång än med duvornas hoande (kanariefåglarna hade betydligt "vassare" läte som kunde skära i öronen).
Honorna är ju helt klart tystare.
Då det var så länge sedan jag födde upp har jag tyvärr ingen koll på uppfödare (men vet det var svårt att hitta när jag höll på).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu