Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 62 ggr
Nathalie hansson
0

Vilka duvor ska man skaffa?

Hej! Jag är intresserad av att skaffa duvor om ett år eller så. Har tänkt mig 2 styckna honor som kommer vara frigående här hemma (inomhus), och även få komma ut ganska ofta under min uppsikt.

Men jag funderar lite vilken art/ras som kommer passa bäst för detta. Går i tankar om brevduvor, ringduvor eller skrattduvor. Det enda ”kravet” från min sida är att dom inte låter jättehögt (alltså ut över det vanliga vad en duva gör). Gör skrattduvor det? För tror dom hade passat mig väldigt bra vad jag läst. Tacksam för svar!

Mvh

• Redigerat 2023-02-15 11:39 av Nathalie hansson
Maleficum
0

Skrattduvehonor låter inte speciellt mycket (kan hoa någon enstaka gång). Hanarna kan periodvis låta en hel del (intensivt hoande) och det är ju högst personligt om man tycker det är jobbigt eller inte (jag har inga större problem med det bortsett från när Sixten, min skrattduva, sätter sig och hoar en rakt i örat, det är lite obekvämt).

Jag rekommenderar verkligen skrattduvor (födde upp dem för ett antal år sedan men har nu bara en av ungarna kvar, som blev 10 år förra året). De är lugna, trevliga och blir lätt tama och vill gärna vara med och se vad man pysslar med.

Sök på youtube så kan du höra hur de låter (kan vara lättare att hitta på engelska om du söker ringneck dove).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nathalie hansson
0

Okej tack så jättemycket!