Burfåglar iFokus

Burfåglar

Läst 96 ggr
ebba0320
0

3 arter tillsammans

Hej hallå!

Vilka 3 olika arter av fåglar kan bo tillsammans? Vet att undulat och nymphparakiter går ihop, fungerar någon mer art med dem? Eller rekommenderar ni en annan trio? Och isåfall om hur många individer och könsfördelning per art?

Tar gärna emot inspirationsbilder på er som har fåglar hemma!

Har ni gjort några speciella lösningar för att fåglarna ska trivas bättre? Såsom klimat tex luftfuktare, uv-ljus etc.

Behöver också tips på berikning man kan lägga till i buren lite då och då eller alltid ha med, samt träning av fåglarna! Såsom träning på kloklippning tex.

Eller andra tips för att fåglarna ska trivas så bra som möjligt!

Tackar för svar på förhand :)

Tarotstollan
2

Ett tips är att aldrig blanda raknäbbar och kroknäbbar med varandra, kroknäbbarna kan skada raknäbbarna ordentligt t. o. m. döda om det vill sig illa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Namiko
2

Jag rekommenderar inte att blanda olika arter av papegojor i samma bur. Olika arter har dels olika temperament vilket kan leda till bråk, men större fåglar med större näbbar har genast ett övertag om det blir bråk och kan lätt skada mindre fåglar allvarligt, tex bita av deras näbbar, tår mm. Det är bättre att ha separata burar och låta dom spendera tid tillsammans utanför buren under uppsikt. Det blir dessutom snabbt trångt även i en stor bur om du ska ha 3 arter i den.

Jag har en bur på 146x63x124cm till 4 undulater och tycker att det känns lagom om jag måste ha dom instängda i några timmar, buren är öppen nästan hela dagarna. Jag kan ta en bild imorgon då UV-lampan är av just nu och bökig att tända (den går på timer). Förutom lampan har jag även luftfuktare då torr luft ökar risken för luftvägsproblem.

För tips angående träning kan jag rekommendera BirdTricks på Youtube. Jag har lärt mig nästan allt jag kan från dom och alla mina fåglar kan targetträning, inklusive den som flyttade in för några veckor sen, dom andra 3 kan några trick också.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ebba0320
0

Tack för fina svar hörni!

#2: Men åh så snällt, vill jättegärna se som inspiration!

Det är nämligen till en skoluppgift så ska själv inte skaffa fåglar. Dock är det något jag funderar på så det är intressant att höra andras tips och förslag även om det dels är för att få inspiration till uppgiften. Funderar på nymphparakit och undulat då jag läst att de går bra ihop, men vilken mer art hade passat med dem tro?

Ni som har fåglar - vad brukar ni göra för aktivering? Och brukar ni exempelvis hänga upp tygskynken i buren för att ha som gömställen?

• Redigerat 2023-02-13 21:29 av ebba0320
Namiko
0

#3: Att ha gömställen/små krypin till papegojor är något man enbart ska ha om man avlar på dom. Det blir ett bo som kan göra dom hormonella, vilket i sin tur kan leda till bland annat aggression. Alltså bör allt som kan användas som bo tas bort ur buren. Utöver det så bör tyg undvikas då dom kan tugga på det och få i sig fibrer vilket är farligt. Det kan orsaka crop impaction, vet inte vad det heter på svenska.

Jag kör på foraging (leta mat) varje dag till mina. Undulater letar sin mat på marken så jag härmar det genom att sprida ut frön på burbotten. Dom tar sig även en tur eller två på golvet varje dag för att se om det gömmer sig något gott någonstans. Då och då kör jag klickerträning för olika trick eller tex inkallning.

Man bör göra om i buren och byta ut leksaker varje vecka då dom lätt tröttnar på leksaker med tiden. Vad gäller leksakerna så vill man fokusera på sånt som fåglarna kan förstöra. Leksaker till papegojor ska inte hålla för evigt och ju snabbare dom går sönder desto bättre, för det betyder att dom används.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Namiko
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min bur. Det finns naturliga grenar, rep och platta ytor att sitta på för att ge deras fötter variation och olika sorters leksaker och gungor. Den undre halvan är rätt tom då fåglar trivs bättre högre upp så jag har lämnat det utrymmet för att göra det lättare att flyga upp och ner till maten på botten och undvika att dom skiter på lägre grenar. Utöver buren har dom flera platser på andra ställen samt ovanpå buren där dom också håller till.

ebba0320
0

#5 tack snälla för svar och fin bur! :)

Jag funderar på att skriva om att ha nymphparakit, undulat och kanariefågel tillsammans. Tror ni att det hade fungerat? Känns som de hade kunnat gå bra om man har en stor bur! Och vilken fördelning av kön och mängden på varje art tror ni hade fungerat bäst? Tänker minst 2 av varje i alla fall så de har en artfrände, men honor/hanar, vad hade ni rekommenderat? :)

Maleficum
1

#6: Kanariefåglar är timida och skulle inte ha de tillsammans med med kroknäbbar (speciellt inte Nymfer).
Jag har haft undulater och kanariefåglar samtidigt och trots uppsikt sluta det med att ena kanariefågeln fick avlivas då undulaterna attackerat och bitit den så illa i fötterna att det inte gick att göra något åt det.

Ska man blanda arter så ska man, i mitt tycke, ha gigantiska väl planterade voljärer (tänk djurpark) med flertalet foder och vatten platser där alla har möjlighet att ha sina egna revir och gott om utrymmen och skrymslen att komma undan från varandra. Men då gäller också att ofta ha fåglar i liknande storlek tillsammans.

Bor de inne i ens bostad bör man hellre ha artspecifika burar åt dem och att de möjligtvis kan vara ute samtidigt under uppsikt. Fåglar är kvicka och en olycka kan snabbt hända även om man försöker vara försiktig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JohannaN
1

Det hela handlar om storleken hos fåglarna, temperament och utrymmet :)
De tuffa nymfkakduorna t ex kommer bra överens med barrabands parakiter, gräsparakiter, undulater, rosellor och kakarikis även prinsessparakiter, katarinaparakiter, kungsparakiter, bergsparakiter och rödvingeparakiter :) Medans undulater kommer bra överens med kakarikis, nymfkakaduor, gräsparakiter och katarinaparakiter :) Raknäbbar som zebrafinkar och kanariefåglar kan man bara ha ihop med arterna jag beskriver i mycket stora voljärer, annars är det ingen bra idé :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .