Flygresa med papegoja
Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet kring att flyga till Spanien från Sverige med papegojor i lasten. Även flygresor till andra länder i Europa är intressanta att höra om.
Kan ni i så fall berätta lita om processen? Hur gick det för er? Vilka krav ställdes på er? Vilken transportbur använde ni?
Jag har kontaktat spanska jordbruksverket och de behöver ett särskilt hälsointyg på spanska, men de skrev att andra myndigheter kan ställa ytterligare krav och jag hittar väldigt lite information.
Alla tips uppskattas enormt.
Mvh
#0: Mitt tips är att kontakta svenska jordbruksverket också samt kontakta de olika flygbolagen och se vad de har för regler angående att flyga med papegojor (vissa flygbolag tar ju inte emot vissa djur tex).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för tipsen!
Jag har hittat information kring de svenska reglerna och vilka flygbolag som transporterar sällskapsfåglar. Jag ska höra med flygbolagen vad de ställer för konkreta krav på transportburar med mera. Det är framförallt kraven som ställs i destinationslandet som jag har svårt att bli klok på, så om någon har praktisk erfarenhet av processen skulle den vara guld värd.