Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 99 ggr
lellutt
0

Är det någon som har tips på..

Hallå!
Jag undrar om någon har ett tips på hur man kan få fåglarna att sluta sitta på gardinstången?
Har försökt googla fram tips utan att hitta något.
Fåglarna blir mer högljudda och lite stissiga när de sitter där.
Jag förstår ju att de vill sitta så högt som möjligt men jag har flertal träd och grenar utplacerat i hemmet så de har andra alternativ.
Nu har jag tagit ner gardinstången och gardinerna och jag upplever att de är mer harmoniska nu!
Skulle vara toppen om nån har kommit på någon smart ide eller tips?

[Undertaker]
0

Du kan testa att ha folie på eller något som blänker. Men vissa individer kan tycka att det är ännu intressantare eller äta folien. Annars kanske försöka sätta något på som gör det mindre skönt att sitta? Pinnar som sticker upp (men inte kan skada fåglarna!) eller liknande?

lellutt
0

#1: tack för tipset! Jag tror mina fåglar kommer bli ännu mer exalterade om de får se folie😅.
Men ska prova de där med pinnar på nå vis.🙂👍

[Undertaker]
0

#2: Annars kan en uppspänd tråd över stången hjälpa. En tråd är svår att sitta på. Men det beror fågeln.

Alla dessa methoder skulle funka på mina fåglar bortsett från de två yngsta. Men de går att hålla dem borta från sådant genom att ge dem annat att leka med. Dock så handlar det i deras fall om att de vill leka och utforska.

Namiko
0

Jag har satt upp papper som täcker själva gardinerna, stången är lite för halkig för mina fåglar att sitta på så när gardinerna inte är tillgängliga väljer dom istället ett rep som hänger i fönstret. Jag var också noga med att belöna fåglarna när dom satt på ställen där jag vill att dom ska vara tills dom lärde sig sina platser.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

lellutt
0

#3: jamen du de där med tråden lät ju inte helt fel heller!
Kan ju tillägga att det är nymfkakaduor jag har och de har inte bott hos mig jätte länge ännu, bara ett par månader.
Jag har köpt på mig ett lager leksaker som jag byter ut kontinuerligt för att de ska hålla intresset vid träden som är utplacerade, så de är absolut inte bara på gardinstången men jag förstår att de vill vara där! Men jag funderar varför de blir så hetsiga på gardinstången? Tänker om det kan vara att de letar efter en partner? (Jag har 2 hanar som de ser ut just nu) 🙂

lellutt
0

#4: tack för ditt svar! 🙂
Okej, va har du för fåglar?
Ja mina halkar ju lite omkring också men de bryr sig inte.
Ja men absolut de där är ju jätte bra med belöning👍
Ska ta till mig de..ger dom bara gott på vissa utplacerade ställen (där jag vill att dom ska vara) men även när de väljer själva att komma till mig då vill jag gärna ge lite belöning😆
Hur har du satt ett rep? Är det ett långt rep som en gardinstång typ? Eller sån kortare man köper på djuraffärn? 😃

Namiko
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Jag har undulater. Det är jättebra att du belönar på deras ställen och även när dom är med dig. Ju mer positiva upplevelser du kan ge dom där du vill ha dom desto mer kommer dom att dra sig dit.

Det är ett tjockt sisalrep som jag köpt från nån djuraffär. Det hänger i gardinstången och blev snabbt populärt eftersom det fortfarande är ganska högt upp och dom kan titta ut genom fönstret eller bara sitta och sola. Det är helt klart deras favoritplats utanför buren.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

lellutt
0

#7: men va smart att göra sådär! Ska prova👍 tack igen☺️

JohannaN
0

Jag har höjt mina gardinstänger till taknivå, där med slipper jag ha dom där uppe på, sedan också att ge dom höga ställen att sitta på i form av klätterträd, fönsterlekträd etc. då fåglar vill sitta högt automatiskt :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

lellutt
0

#9: tack för tipset de där med att höja gardinstängerna, tanken slog mig faktiskt aldrig att man kan göra så!

Ja exakt de har massa olika ställen i hemmet att sitta högt på!
De är bara just i vardagsrummet de tycker gardinstången är så oerhört lockande, även fast den tillomed är hal och de liksom inte får något vidare grepp runt stången heller men som du säger så är det ju naturligt för fåglarna att sitta högt!🙂