Mat till nymfparakit
Jag undrar om nymfar ska äta både pellets och fröblandning och vilka övriga tillskott man ska ha?
Mina fåglar har alltid fått en fröblandning (lite anpassad efter deras behov) samt dagligen färska grönsaker och till och från även frukt. När de ruggar som mest tillsätter jag även lite ”moulting aid”.
#1: okej så ingen pellets alls då?
#2: Ser ingen anledning i att ge dem pellets och dessutom så skulle gänget jag har just nu använda dem som leksaker och göra sitt bästa för att slänga ner dem.
#3: okej, tack för svar!
Är man bra på att komplettera med grönsaker och sånt (och har fåglar som äter det) så tror jag att en bra och balanserad frö diet är att föredra. Men har man fåglar som kan vara kräsna med annat eller att man själv har svårt att få till det med grönsaker och sånt så tror jag att pellets kan vara ett bra komplement till frö diet (tex så är min duva väldigt kinkig med vilka fröer han vill ha och även gällande grönsaker och annat jag försöker bjuda på så han har alltid obegränsat med pellets (som han älskar) och sen får han även frön han gillar vid sidan av plus de få grönsaker kan lura i honom. Då slipper jag oroa mig för att han ska få för ensidig kost med näringsbrist som följd (han absolut ratar artspecifika fröblandningar tex).
En fördel med att ha fåglar som är vana med pellets är när man behöver fågelvakt. Mina kanariefåglar och undulater (när jag hade det) åt pellets och det gjorde det så mycket enklare för mina föräldrar när de behövde passa dem för de var garanterade att få all näring de behövde utan att mamma och pappa behövde krångla allt för mycket och mamma slapp alla fröskal överallt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5: okej, tack för svar!