Fågelsäkra - ej hemma, tillfälligt...tips? Kaffebryggare?
Hej!
Mina befjädrade raringar kommer behöva tillbringa ett par dagar eller så (vet ej exakt hur lång tid som kommer behövas) hos mina föräldrar någon gång nästa år (våren). Hyresvärden ska enligt uppgift byta ut alla fönster (och även byta dörren mot uteplatsen). Låter inte precis som att det är lämpligt att ha gojorna hemma då…kanske inte en del av de andra djuren heller.
Som jag nämnt i tidigare trådar så är det inte fågelsäkert hos mina föräldrar (eller numera hos mamma, pappa kan inte längre bo hemma p.g.a. sjukdom💔)…så nu behöver jag råd för att lösa detta på bästa sätt (och i alla fall tillfälligt göra det ofarligt för mina små dun att bo där).
Mamma är såklart med på det hela (och verkar se fram emot det…vissa dagar i alla fall😁), men undrar samtidigt om jag "kan leva ett normalt liv när de är så känsliga", haha.
Hur gör jag nu denna tillfälliga övergång till fågelsäkert hem enklast/smidigast för alla inblandade?
De saker jag hittills tänkt på och kommer ersätta/ordna med (åtminstone under tiden gojorna bor där) är:
- Säkra sladdar med sladdskydd, gömma undan osv. (minst i det rum som de är tänkta att ha sin bur i)
- Ta bort (kommer "tvinga" mamma att ta det till sitt förråd för att inte råka göra ödesdigra misstag) teflon som stekpannor, brödrost, kaffebryggare, hårtork och dylikt. Samt farliga rengöringsmedel, ljus, doftspridare av typen glade osv.)
- Se om det är möjligt att hänga upp ett draperi eller dylikt i dörröppningen
Är det något viktigt som jag missar nu…jag är ju van vid att leva så här (dvs. fågelsäkrat) nu…så känns som vissa saker är självklara och därmed lätt att glömma bort. Jag kan ju dessutom inte typ. vända upp och ner på hela bostaden…det är ju bara tillfälligt (även om jag hoppas att hon själv ska vilja göra det fågelsäkert permanent, så att mina små kan följa med dit ibland).
Det finns ett extra rum där buren kan stå och de kan vara och där det går att stänga dörren. Köket går (precis som hos mig inte att stänga - öppen planlösning). Persienner att täcka för fönster med finns. Det finns en luftrenare (förutsatt nu att inte den modellen kan vara farlig, en Electrolux av större modell). Värmegolv överallt - något speciellt att tänka på där?
Kaffebryggaren…antar att en sådan här är säker att använda? https://www.amazon.se/Melitta-6768435-kaffefilter-porslin-kaffekanna/dp/B07VB2R8FL/ref=sr_1_2?keywords=melitta%2Bpour%2Bover&qid=1636938087&sr=8-2&th=1
Jag dricker inte kaffe själv så det har aldrig varit ett problem hittills (att hitta kaffebryggningsalternativ alltså)…men att tvinga mamma leva utan kaffe lär inte bli populärt, haha😉
Om jag kan övertyga henne eller om hon själv vill göra det permanent fågelsäkert, så får ni gärna tipsa om mer permanenta alternativ till kaffebryggare. Gissar att den hon har i nuläget (som har en värmeplatta) inte är säker. Tänker på mer automatiska alternativ nu då, vanlig för bryggkaffe (inga kapslar eller andra nymodigheter, haha).
Mvh/Chinesecrestedlover
Har kaffebryggare teflon?
Jag har aldrig haft problem med att använda kaffe/tebryggare i närheten av fåglar. När brorsans fortfarande bodde hemma och skaffa papegoja så bodde gojan i köket och te/kaffe bryggaren gick varm då jag, mamma och pappa är stora tedrickare.
Inte haft problem med brödrosten heller (vi har iof alltid ställt den under köksfläkten när vi rostar bröd). Inte hört att hårtork heller ska vara farlig?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Ja, kaffebryggare kan ha en teflonplatta som värms upp. Din bryggare kanske inte hade det och ni hade tur, men jag vet att det finns sådana bryggare. Vet ej om den mamma har, har teflon men med tanke på att den har en platta som blir varm så vågar jag inte riskera något .
Hårtorkar, brödrostar, plattänger etc. har jag läst mig till kan ha teflon så vågar inte ta några risker. Skulle aldrig förlåta mig själv.
#2: Kanske är mest på nyare bryggare då för dem vi haft har haft en metallplatta som håller värmen.
Plattänger kan jag tänka mig har teflon men verkar konstigt med teflon i hårtork och brödrost men har du läst de finns så är det ju bäst att vara försiktigt om man inte är helt säker!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ursäkta en okunnig!
Är teflon speciellt farligt för fåglar?
#3 Vet inte om det gäller äldre/nyare bryggare…jag har dock läst att det är vanligt förekommande så jag tar det säkra före det osäkra. Brödrost finns det i så att brödet inte ska fastna antar jag…hårtork vet jag inte riktigt varför, men läst att det kan finnas teflon även i dessa.
#4 Ja, det är extremt giftigt och dödar omedelbart (om man nu inte råkar ha en väldigt massa tur och hinner få ut fåglarna snabbt som attan). Giftigt även för människor (orsakar diverse hälsoproblem) och säkerligen andra djur, men fåglar är extra känsliga mot farliga gaser, ångor, sot osv. p.g.a. deras känsliga andningsorgan. Luften byts snabbt ut mot det giftiga och fågeln avlider. Gäller även ex. självrengörande ugnar osv. som orsakat många fåglars omedelbara död. Personligen fattar jag inte varför vi fortfarande envisas med att använda skiten efter att det framkom att det orsakar alla möjliga hälsobesvär osv. men jag antar att det handlar om pengar som med allt annat.
#5: Ok, hade ingen aning!
Det är inte alla fåglar som dör direkt, det kan ibland ta ett tag och då vet man ju inte varför fågeln dog utan man kanske tror att det var något annat än teflon som orsakade döden.
Detta är bara sådant jag läst om i någon fågeltidning, så inget jag personligen råkat ut för.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!