Skaffa fågel
Hej iFokus.
Jag förlorade igår min sista katt (Han gick över regnbågs bron).
För väldigt många år sedan hade jag en Undulat och känner att jag nu vill få hem en ny fågel.
Dock vill jag gärna ha en lite större fågel som jag kan ha ute med mig på min axel med mera i lägenheten.
Jag fick upp ögonen för Conure, de är så fina. Har nu kikat lite på YouTube med dem och ser att de är väldigt aktiva och kan vara skrikiga.
Jag själv sitter ofta uppe hela nätterna, har alltid varit en natt människa enda sedan tonåren.
Jag undrar nu hur Conure fåglar klarar detta. Skulle köpa den från en uppfödare så det skulle bli en ungfågel som kunde lära sig min dygnsrytm tänker jag. Skulle detta fungera?
Också så har jag sett att de kan vara lite umm mobbnings belägna av andra fåglar, hur vanligt är det?
Skulle det vara bättre för den om jag skaffade två från början så den hade en den redan känner än att skaffa ytterligare en ett år senare typ?
Jag är borta ungefär 4, ibland uppåt 6 timmar på eftermiddagen-kvällen, hur skulle en Conure klara att vara i sin bur under den tiden?
I övrigt är jag ju nästan alltid hemma resten av dygnet (alltså nästan hela dagarna/nätterna).
Jag skulle bli förstagångs ägare på just denna typ av fågel och had bara haft Undulat som sagt för länge sedan. Jag vet att Conure lever cirka 30 år och vill vara säker på att det är rätt val då jag Inte tycker om omplaceringar bara för att man Inte tänkt efter före.
Jag brukade hälsa på en annan fågel i en djur affär och han blev en klar favvo, han hade sin bur och försökte flörta in sig hos oss som kom och handlade. Fick hnom på axeln emellanåt och han var bara Så Himla Underbar.
Dock vad jag förstår efter att jag kikat på youtube är att de är väldigt aktiva och kan vara högljudda.
Det högljudda, är det mer om man sätter dem i buren över natten när man sover (till exempel)? För jag är ju ofta uppe till tidig morgon och skulle ha buren bredvid där jag sitter och ha den öppen så den kan komma till mig och vara med mig framför datorn. Och skulle även ordna små leksaker till honom på golvet så han kunde 'tossa runt' där när han ville.
Också så skulle jag försöka träna den lilla lite (fast den biten är ny för mig) då jag förstår att det gör en intelligent fågel lugnare och mer tam och dessutom får den utlopp för sin intelligens.
Tror ni att en underbar liten Conure skulle passa (och.. skulle det vara bättre med 2 på en gång, 2 som redan kände varandra från uppfödaren?)
Tacksam för tankar om detta. Och.. tänker ni på andra fåglar som kanske skulle passa så får ni gärna komma med dessa tankar också.
Tacksam för information och tankar som kan hjälpa mig med mitt val.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du kikat igenom denna video?
Har ingen erfarenhet av just Conurer. Men har haft högljudda fåglar som i princip aldrig varit tysta (sång kanarier som lät som ett väldigt högt bilalarm) och det blir rätt jobbigt efter ett tag (speciellt de höga lätena som skär i öronen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0: Det finns en RIKTIGT bra matchmaker på myrightbird.com . Tycker att den faktiskt funkar bra 👍
#1: Har inte kikat på den videon ännu, men tog mig tid att titta på massor av youtube videor om dem och hittade en där killen spelat in alla olika läten Conure gör och vad de betyder. Inget av dem var de där pipiga i öron skrikande mardröms skriken alls. Så det var klart bra skratt
Och har läst massor och hittat 'minsta storlek tillåten' enligt svenska riktlinjer på bur och allt. Hittade en bur som är 10cm kortare i bred men i stället 20cm högre i höjd 120X59X100CM och funderar på om det är okej att ha en sådan eller om det nog trotts allt är bättre att försöka spara till en större. Ska bara ha max 2 fåglar i den och de kommer att få komma ut till mig då jag är mycket i just det rummet de kommer vara i. Så de kommer Inte att spendera hela dygnen i buren helt ensamma, skulle aldrig skaffa sådana lång levande fåglar för att bara ha dem i någe hörn dammandes. Det ska Ingen göra!
Andra 'buren' jag kikat på är en riktig innevoljär med måtten L 150 x B 65 x H 161 cm och där skulle de kunna må super najs och flyga i till och med. Vet inte om man kanske kan börja med den mindre och spara till denna betydligt större i framtiden, ett halvår-år efter att de kommit till mig kanske?
Är glad att jag tittade mer på youtube och lärde mig att.. en fågelholk eller liknande inte är en dålig natt plats och att små bollar de kan ta tag i är ypperliga leksaker när de är ute på golvet och leker och flyger =)
#1: Har nu kikat igenom den. De är riktiga charm troll. Men den store som sedan kom flygandes Wow Och han är ju så lugn o0
Jag tänker fortfarande på Conjur men nu även att jag kanske behöver kika mer vilka vackra fåglar som finns och vad de ligger på.
Självklart då även som jag gjort med Conjur Titta På YouTube om allt jag kan tänkas vilja veta =)
Men jodå tänker fortfarande på 2 Conjur sötisar =)
Och bra video Jepp. Fick lite mer info som är bra att veta. Tusen tack =)
Har du plats för den större voljären skulle jag satsa på den på en gång! Man kan ju aldrig ha för stort åt dem och då får man ju plats med ordentligt med leksaker och grejer till dem!
#6: Ja blir det Conure så tycker nog även jag att det är värt att vänta lite och köpa den större då jag vill att de ska ha utrymme att flyga också i sin bur.
Har lite funderat idag och är osäker om de kanske enligt grannar skulle låta lite mycket.
Hittade info om Splendid parakiter och bourke parakiter och började fundera. Men de känns för mig lite för små på någe sätt.
Finns det någon fågel som är aningen större men lite mer åt tysta hållet. Självklart ska de få prata, helt tysta skulle Inte vara någe trevligt. Bara kanske i lite lägre ljud nivå en Conure om möjligt.
Har jättesvårt att tänka mig undulat stora fåglar av någon orsak, men samtidigt är Splendid parakiter jättesöta från bilder jag tittat på.
Jag vill bara vara helt säker att det blir rätt både för fågel och matte och att grannarna inte blir allt för galna på min lille birdis (eller 2). För när den/de väll kommit hit Vill Jag att den/de stannar här och att detta är deras För Evigt Hem.
Själv brukar jag alltid slå ett slag för den underskattade skrattduvan!
Är väldigt sällskapliga, lugna, nyfikna och blir lätt supertama och gosiga! De vill gärna vara nära och hålla koll på vad man gör!
En fördel är att man inte heller får sitt hem söndertuggat och det gör inte så ont när de blir sura och nyps ;)
Visst, inte lika färgglada och lekfulla som papegojor men extremt trevliga!
Hanar kan hoa en del men honor är mer tysta. Är dock ett ganska dovt ljud så det är inte så störande för grannarna.
När jag födde upp skrattduvor hade jag dem helt friflygande inne (de spendera så lite tid i buren jag först hade så tog helt bort den sen).
Fick nyligen tillbaka en av mina uppfödningar (fyller nio år i december) och min brorsdotter föll direkt för honom och ville sitta och kela med honom hela tiden!
Annars så är väl det bästa om du kan lyckas hitta uppfödare eller ägare av de fåglar du är intresserad av och kolla om du kan få komma på besök och verkligen se och uppleva dem i verkligheten!
Förstår din tanke med "för små" fåglar (har själv fött upp undulater, zebrafinkar, kinesiska dvärgvaktlar och haft kanariefåglar) och det är ju lite mer att "ta på" med lite större fåglar (skrattduva är ganska lagom i storleken).
Men skulle små fåglar ändå bli ett alternativ så verkar sparvpapegojor vara supermysiga och trevliga (själv varit lite sugen på dem men vet att kroknäbbar egentligen inte är min typ av fågel, raknäbbar är mer min grej) och ska inte vara så ljudliga (inte som undulater som pratar konstant :P).
Det är verkligen inte lätt att hitta rätt fågel för en när det finns så många att välja på!
#8: Aww skrattduvan på fotona är ju tok söt även fast inte som grön kindad parakiten. Men ändå.. ser söt ut.
Den låter underbar på vad du säger dessutom.
Hmm frågan är väll om det finns någon som föder up dem i Västmanland och om man kan få mer info då av uppfödaren innan beslut tages. Får nog lov att (trotts att jag inte ens tänkt mig en sådan fågel) kika lite på vad de är för filurer. Lugna gör ju inte allt för mycket om man ändock kan ha dem med sig där man är hemma =)
Tack för att du visade fotona och gav mig en ide till att i alla fall kika på. Dock vet jag inte många uppfödare i Västmanland av fåglar och behöver lära mig hur man hittar dem bättre. Vet.. 2 bara så här långt. Och ingen av dem har den lilla sötisen.
Kan ju tyvär inte åka långt för att hämta =/ Så måste tänka på det med så klart.
Edit: Såg redan nu lite på YouTube och umm lätet av hanarna som det tycks.. Inte så tyst Och om det blir varje morgon när det blir ljust får jag nog flytta =/ skratt Vad synd dock för de är riktigt fina ju.
- Redigerat 2021-09-03 03:50 av Johan M
Honorna hoar inte (eller bara extremt lite) sen så låter det inte speciellt mycket genom väggarna när dem hoar. Mina grannar har främst hört mina när de bott utomhus över sommaren och de flesta tror bara det är vilda duvor ;)
Har du kollat på Fågelhobbys hemsida och kikat efter vilka föreningar som finns i närheten? Föreningarna borde ha koll på vilka uppfödare som finns i din närhet (och även vad för typer av fåglar som då går att få tag på). De har även en annonssida du kan kika på eller lägga upp sökes annons på.
Bild på mamman (den fläckiga) och pappan (den vita) till min nuvarande duva. Mina favoriter av alla mina duvor jag hade.
#10: Föll först för.. Conure och av någon orsak med allt läsande och youtube tittande så lutar jag fortfarande mer åt någon form av parakit. Dock är dessa duvor Väldigt fina och verkar himla mysiga också.
Kanske bara inte vad jag letar efter riktigt.
Har kikat på YouTube, Läst en massa info Och undrar nu.. Ni som har Munk Parakit.. Slänger de sin mat högt och lågt som jag sett at umm Conure (grön kindad parakit) tycks gilla att göra?
Och deras läten är det sådant som stör era grannar (Om ni bor i lägenhet med flera runtom)?
Jag bor själv, Inga andra djur längre. Så det skulle vara jag och min/mina fågel/fåglar bara.
Sitter mycket vid datorn på kvällar/nätter och fågeln skulle vara i det rummet med mig.
Skulle självklart träna den så jag kan ha den ute mer, I alla fall MINST 1 timme om dagen Men helst 2 eller gärna mer.
För mig skulle den gärna få sitta med mig när jag sitter vid datorn förutem de stunder det kanske inte riktigt funkar då jag inte skulle kunna bryta mitt i för lille birdisen. Då skulle den/dom sättas i buren ett litet tag.
Vad för form av Parakit (eller andra fåglar.. försöker fortfarande ha öppet sinne lite för andra med) skulle kunna passa tror ni?
Och… helst inte en typisk mat kastare skratt Vill ju helst inte ha en hel vägg fylld med mat rester att tvätta hela tiden =/
Eller finns det bra trick för att undvika detta?
Kom på också Då de sover typ 10-12 timmar Kan jag ha dem uppe på natten med mig och sedan natta dem framåt morgonen I Mörkt Rum? Tänker att kanske natta dem mellan 2-4 på natten eftersom jag då fortfarande är uppe till runt 6-7 själv och sedan sover till umm 2 på dagen många gånger.
Självklart om de skulle vakna tidigare och väcka mig så skulle jag gå upp och ha deras morgon en halvtimme eller så sedan smita in och sova vidare lite. Skulle inte tvinga dem att sitta i natt buren och vänta bara för att jag ville sova mer.
- Redigerat 2021-09-03 16:18 av Johan M