Duvor som sällskapsdjur?
Hej!
Jag har börjat bli nyfiken på duvor som sällskapsdjur och jag undrar om de blir lika tama som papegojor?
Och kan man ha sele på dem och ta med dem ut i trädgården som jag sett folk göra med sina papegojor eller föredrar de att bara vara hemma i sitt trygga område?
Kan man ha duvor och t.ex undulater eller andra fåglar typ grönkindad conure samtidigt? Ej i samma bur då men fria i huset samtidigt?
Jag undrar eftersom undertiden vi letat efter den perfekta första fågeln för sonen så har jag upptäckt duvor och det skulle jag vilja ha själv medans han helst vill ha andra sorters fåglar 😂
Jag har haft (och fött upp) skrattduvor tidigare och dem är helt underbara fåglar! Är nyfikna och vill gärna vara med och kan bli supertama (och går att träna att ha sele).
I början hade jag även undulater och det funkade fint för mig. Så länge de fick ha sina egna fristäder.
Hade under en lång period mina duvor helt burfria också och de samlevde med kaniner och hundar.
Mina duvor var betydligt mer tama än mina undulater utan att jag egentligen la ner någon tid på att tämja dem.
De är otroligt lätthanterliga också och väldigt obrydda. Reste rätt mycket med mina (till och från vår sommarstuga flera gånger om året) och de blev aldrig stressade eller tyckte det var jobbigt att åka transport.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: tack för ditt svar! Det låter som att duvor skulle kunna vara något för oss att titta närmare på 😍😍
Det finns många fina sorters duvor har jag sett men är det någon sort som brukar vara lättare att få tam?
#2: Skrattduvor är nog lättast skulle jag gissa på. De har ju under många år använts som "trolleriduvor" just för att de är så lugna, lätthanterliga och lätt blir tama.
Har dock inte så stor erfarenhet av andra sorter (även om jag varit sugen på diamantduvor) av varken tropiska duvor eller brevduvor (fast brevduvor är nog vanligast att ha ute i duvslag och många tropiska kräver voljär och blir inte speciellt tama).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu