Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketterhälsa-och-skötselsjukdomar
Läst 580 ggr
Figaro-Sinning
0

Kanariefåglar som bara dör.

Hej. För cirka ett år sedan köpte vi 2 kanariefåglar. Ett halvår senare så dog den första ganska plötsligt. Den hade under en längre tid haft något svart kring näbben - men annars var de enda symtomen att den en dag bara satt på burgolvet och 24 h senare var död. Vi tänkte att den hade flugit in i något så vi köpte två nya fåglar som sällskap till den gamla.

Ganska kort efter började den gamla få svårt att andas. Den hostade, satt med öppen mun och ett pipande ljud kom från luftstrupen. Vi isolerade den och efter några dagar var den också död.

Nu hade det varit lugnt några veckor med de nya fåglarna. Men för någon dag sedan började jag märka samma symptom hos den ena av dem! Förmodligen kommer den också vara död om någon vecka om ingen hjälper mig!

Jag har redan testat att byta mat till ett med mer jod i, att ge dem grönsaker med mycket A-vitamin och att ge dem en behandling mot lungsäckskvalster (som jag lyckades tjata till mig gratis). Jag tänker inte gå till veterinären, dels för att det är väldigt långt dit och dels för att de bara försöker mjölka en på pengar. Någon som vet något annat man kan göra?

(Under hela perioden har jag själv varit täppt i näsan. De kanske inte har något med saken att göra men vem vet…)

Uppkatten
5

Du är skyldig enligt lag att ta dina djur till veterinär när de är sjuka. I det här läget är detta att betrakta som ett djurskyddsärende eftersom du vägrar att låta dina fåglar få nödvändig vård. Hur kan du bara sitta och se dina djurs lidande utan att hjälpa dem?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Ring FirstVet (eller annan veterinärrådgivning): https://firstvet.com/sv/exotisk-veterinar

Om de anser att fågeln behöver undersökas av veterinär för att få rätt behandling så är det din skyldighet som djurägare att se till att den får det.

Att vara djurägare är både dyrt och besvärligt ibland, och vill man inte ta på sig det ansvaret ska man avstå från att skaffa djur.

Sajtvärd Katter iFokus

Maleficum
1

Tyvärr drabbas kanariefåglar ofta av luftvägsproblem, blad är luftsäckskvalster vanligt och kräver medicin. Det smittar även mellan fåglarna så hela flocken måste behandlas! Och det kräver mer än en behandling för att få bort och tyvärr om de redan hunnit få för mycket kvalster så dör de ofta pga av behandlingen.
Det kan vara väldigt plågsamt eftersom de kvävs till döds.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Figaro-Sinning
0

#3: Jag har gett allihop tre doser med gift mot lungsäckskvalster samt rengjort buren noga flera gånger. Jag har mer gift kvar så jag skulle kunna behandla dem lite till. Men det är som sagt gift - och eftersom det inte har hjälpt hittills vet jag inte om det är värt att utsätta dem för risken ännu fler gånger. Förmodligen är det något annat än lungsäckskvalster.

Vad gäller veterinär har jag ganska mycket dålig erfarenhet av dem. Förmodligen säger de - vi kan göra dessa undersökningarna och ge denna behandlingen och då kostar det så här mycket… (Risken är att det ändå inte hjälper eftersom fåglar är känsliga djur). Eller om du inte kan betala så kan vi avliva fågeln här och då kostar det så här mycket…

I sådana fall så kan jag avliva fåglarna på egenhand (det gör man med t.ex. höns och skadade fåglar i naturen). Då slipper de stressen att åka i en timme till veterinärkliniken.

Ingen som har något bättre tips?

Uppkatten
3

#4 Och om dina fåglar behöver antibiotika då? Du tycker inte att de ska få den chansen?

Är man inte nöjd med en veterinär så vänder man sig till en annan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-10-21 15:46 av Uppkatten
Figaro-Sinning
0

#5: Nej ärligt talat inte. I sådana fall skänker jag hellre pengarna till välgörenhet eller vad som helst.

Verkligen ingen som har några konkreta tips på vad man kan göra?

Uppkatten
3

#6 Om din fågel behöver medicinsk vård - vilket alldeles uppenbarligen verkar vara fallet - så är du skyldig enligt lag att se till att fågeln får hjälp.

Fåglar är inga prylar eller leksaker för dig att mecka med.

Jag hoppas att du inser att det här ter sig som ett djurskyddsärende som bör anmälas till länsstyrelsen.

Det finns bara ett konkret tips: vänd dig till veterinär.

Det vore helt fel av oss andra att ge dig tips och råd då vi saknar den veterinärmedicinska kompetens som är nödvändig för att bedöma/hjälpa din fågel.

Det är ditt ansvar som djurägare att se till att ditt djur får vård.

Uppkatten
3

Och vill du inte ut och åka med fågeln så har du fått utmärkta råd i #2 om att kontakta Firstvet eller annan veterinärrådgivning via mobilen.

Det verkar dessutom vara helt gratis hos Firstvet för alla just nu, så där kan du i vart fall varken skylla på resor eller på att det är för dyrt…

Just nu finns en ledig tid redan om 5 minuter…. https://firstvet.com/sv