Hur svalkar man sina dunisar?
Vi har 28-30 grader varmt inne och ingen AC. Täckt för alla fönster som solen lyser på med hjälp av mörkläggningsgardiner och rullgardiner. Fläktar på övervåningen men har bara en fläkt nere i samma rum som fåglarna. Den är inte riktad mot dem så nu undrar jag om det går att ha det åt deras håll. Fläkten står ca 4 meter ifrån buren. Yngste hanen sitter med vingarna ifrån kroppen lite men i övrigt verkar de inte så påverkade. Har duschat dem lite med blomsprutan för de gillar inte badkaret som står på burgolvet. De vill inte lämna buren även om det är öppet hela tiden. Vi har bara haft dem hemma i ca 5 dagar.
Har ni något tips?
People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel //Maya Angelou
Häng upp badkaret på buren, de behöver ha utsikt för att se så de inte tror att de skall bli attackerade.
De förstår ju inte att de är trygga hos er.
Dessutom måste badkaret hänga där i några dagar, så att de vänjer sig och vågar undersöka vad det är för något.
Det kan ta ett bra tag innan de vågar sig fram till badkaret och sen verkligen hoppar in och badar.
Mina fåglar badade gärna men så fort jag kom in i rummet så hoppade de ur badkaret och hoppade tillbaka när jag försvann.
Tog jag bort badkaret några dagar och sen satte tillbaka det, blev de på sin vakt igen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Häng in blöta kryddväxter tex ett knippe persilja , mina badar mest i det, bara vissa som badar i vattenskålen.