Gojan fastnade! Helt galet märkligt!
Hej!
För en timme sedan lite drygt så blev jag rejält uppskrämd.
Min ena goja Munin satt på gallret och pep och bet sig själv i bröstet när jag gick till honom. Tänkte men f@n plocka inte bort där det äntligen börjar komma nya fjädrar. Han plockar sig nämligen så det var ju såklart första tanken.
Sedan tänkte jag att jag skulle lindra (om det kliar lite eller så) och duschade honom lite lätt med sprayflaskan. Han satt kvar på samma ställe hela tiden…vilket inte är jättenormalt för honom, en otroligt aktiv liten herre (vitbukspapegoja…så "att sitta stilla" finns ju knappt med på kartan).
Då insåg jag vad felet var och aldrig hade jag ens kunnat föreställa mig att något sådant skulle kunna hända. Han hade fastnad på gallret till buren!
Han bor för tillfället i en mindre slags bur (alltså inte en papegojbur) som egentligen är en extrabur, eftersom jag håller på att försöka få honom att bli vän med andra gojan Hugin. De har varsin sådan bur och sitter nära varandra.
Det är tätt galler för typ. undulater/finkar så kanske en cm eller så mellan själva "gallerpinnarna".
Munin hade lyckats kroka fast de bakre klorna i ena gallret och de främre i det andra, så han liksom överlappade gallret. Han kunde inte rubba sig själv alls!
Jag fick hålla i honom och försiktigt lirka loss en klo i taget.
Nu har jag försiktigt klippt klorna på honom, hans klor "rundar" sig lätt…eller hur jag ska beskriva. Alltså de behöver inte vara så långa egentligen för de böjer sig inåt ganska tidigt…svårt att beskriva; men eftersom hans klor var mer som "krokar" än raka så fastnade han i gallret då han klättrade! Försöker klippa klorna på honom så att de inte ska bli så. Jag kan dock inte riktigt klippa de så korta som det skulle behövas för att "raka till de", då skulle jag definitivt klippa i pulpan. Tycker inte alls Hugins klor "beter" sig likadant.
Så läskigt. Stackaren fick väl panik och det var därför han bet sig i bröstet…antar jag. Tur att jag var hemma!
Nu sitter han och Hugin i varsin liten mini-fågelbur (mer som en transportbur egentligen) på uteplatsen en stund, för nu ska jag ta mig i kragen och inleda steg två i processen mot förhoppningsvis en livslång vänskap mellan mina båda gojor.
Det är dags att sätta ihop burarna…så att jag snarast kan (hoppas jag) byta till en riktig papegojbur och slippa läskiga olyckor med "fastkörda" gojor framöver.

Munin

Hugin
/Chinesecrestedlover
Alltid läskigt när sånt händer! Hade en undulat som fastna med benet i en leksak i buren (och som tur är när jag var hemma och kunde upptäcka det ganska direkt).
Alltid obehagligt när olyckor händer (och tyvärr har inte alla slutat lyckliga här hemma) även fast man försöker göra det så säkert som möjligt!
Håller tummarna de vill bli kompisar snart också :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 Ja, när jag insåg att han inte bara var "jobbig" (och skulle slita fjädrar av sig) eller bara var allmänt sur (vilket inte är helt ovanligt för en vitbuk, haha) så blev jag rädd.
Började fundera på hur jag skulle göra om jag inte kunde lirka loss honom…klippa gallret? Klippa klorna när han satt fast? Jag hann få lite panik…men sedan bestämde jag mig för att ta på mig handskar (de har vass näbb dessa små), hålla i honom och försöka lirka…och tack och lov så gick det ganska lätt (men förstår att han inte kunde lösa det själv).
Otroligt glad att jag fick loss honom utan allt för mycket besvär och att han inte gjorde sig ordentligt illa eller så.
Min lilla plutt…vill inte ens tänka på… om något hände och det skulle gå riktig illa så han inte skulle klara sig…näe, fy…💔 riktig läskig upplevelse (för både han och mig gissar jag).
Tyvärr går det ju som du säger inte att skydda sina små älsklingar mot allt, det finns ju inget som är 100% säkert liksom. Jag har inte bomullsrep i burarna p.g.a. risken dessa utgör (dock har de sådana utanför burarna, så jag kan se att de inte biter sönder eller fastnar)…men inte trodde jag att de kunde lyckas fasta på själva buren! 😮
Passar på att storstäda nu (burar och runt burarna osv.). Skönt att för en gång skull slippa städa burar med två knäppisar som ska vara på allt man pysslar med. 😉Jag gjorde det hela lite enklare för mig också och spolade av allt utomhus (och brottades med burarna för att plocka loss två av kortsidorna).
Sedan ska de sättas ihop (efter jag lyckats sätta ihop själva buren alltså)…lite nervöst känns det…men jag kan ju inte vänta i all evighet, jag måste ju testa någon gång.