Kan man ha en kaninbur?
Hej! Kan man ha en lagom stor kaninbur till kinesisk dvärgvaktel?😁 Fött upp egna kinesiska i en egenbygd äggkläckningsmaskin och hade då akvarium och en fågelbur, men från akvariet flög dem ut ur och fågelburen flög dem upp i taket. Så min fråga, kan man ha en kaninbur om man gör så att dem inte kan rymma? Vet ju minsta lagliga måtten men känns så fel om dem ska flygga i taket bara för det.😢
Jag har tidigare haft japanska vaktlar och letade då efter lämpliga burar. Tittade också på kaninburar, men hittade inga som var tillräckligt höga, så slutade med att jag byggde egna. Men om du hittar någon kaninbur med laglig höjd så tror jag säkert att det fungerar.
Vad menar du förresten med att de flyger upp i taket i fågelburen?
#1 Ok tack så mycket.😊 Dem flög upp i taket typ hela tiden.
När jag hade kinesisk dvärgvaktel (för många år sedan) hade jag dem i kaninbur (och satte upp skynke en bit under taket så de inte skada sig om de blev rädda och hoppade) vet dock inte hur lagen ser ut angående bur mått numera (de har ju ändrat med tiden). Däremot hade de en förmåga att kunna klämma sig igenom stående bitarna av gallret (på kortsidorna) när de kom i nivå med det (hade jordbotten med "kullar" och "grottor" åt dem). vid det liggande gallret däremot tog de sig inte ut.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2 Slog de i taket när de flög alltså?