Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: burar-och-tillbehör
Läst 519 ggr
[Justde_]
0

Transportbur till undulater

Vilken transportbur ska man köpa som två undularter ryms i ? Kommer sitta i den några timmar ca 30 mil

[EmoGirl]
0

När vi reser med våra nymfar så har vi en som jag tror är 60x50x50 Eftersom fåglar brukar sitta stilla och hålla fast sig i gallret eller så (och inte flyger) när man åker bil/transporterar dom så räcker buren så länge dom har plats att kunna vara själva och framförallt hålla fast sig. För två undulater så skulle jag gissa att buren inte behöver vara allt för stor för transport så länge dom inte ska vara i den mer en 48h (dom behöver nämligen kunna flyga) Jag är ingen expert men tror typ 50x40x40 (alltså lite mindre än för nymfparakiter) bör funka. Kan vara så att jag har helt fel 😁

[Justde_]
0

#1 okej som jag förstått ska den vara liten för att dom ej skall kunna skada sig ? Behöver dom verkligen flyga för en biltur på 3 timmar ? Alltså jag förstår om det är flera dygn men . 😊

[EmoGirl]
0

#2 Det jag menar är mer att dom inte kommer att flyga så länge fortdonet rör sig. Det är farligt ifall dom flyger medan bilen kör (Det får samma effekt som om vi hoppar i en åkande buss). Men om man reser länge (asså mycket längre en tre timmar) så måste dom få någon möjlighet att sträcka på vingarna. Buren behöver oftast inte vara särskilt stor för att dom ska kunna det. De flesta fåglar brukar börja klättra/flyga runt när bilen står stilla eftersom dom är nyfikna och det är en annan miljö. Vi brukar ha buren i baksätet med en handduk över (den ligger så att dom ser ut framåt men får skydd från sidorna.

[Justde_]
0

#3 okej då missförstod jag dig 😅 jag får kolla om jag hittar någon begagnad bur då för hittar ingen transportbur i den storleken till undulater

[EmoGirl]
0

Måste inte vara den… det var mer typ det jag skulle gissa att dom behöver, men för tre timmar skulle även en mindre funka bra.

Chinesecrestedlover
0

Nu vet jag inte hur det är med storlek för just undulater men generellt för djur när det gäller bilåkande, så är en liten bur det bästa. 

En bur de kan typ. vända sig i och sitta/ligga/stå bekvämt i men inte så mycket mer är säkrast. Detta är för att ju mindre bur desto mindre risk för djuret att "kastas runt" och skada sig vid en kraftig inbromsning eller en eventuell olycka. 

När det gäller fåglar så gissar jag (men vet inte) att det även finns risk för att fågeln kan få panik och "panikflyga" och därmed riskerar att skada sig p.g.a. detta också om buren är för stor.

Sedan är det också oftast ingen bra idé att ha en bur i baksätet även om den är fastspänd (om buren inte är gjord för detta och krocktestad i just den positionen), många burar på marknaden (generellt för olika djur alltså) klarar inte det utan krossas och slungar iväg djuret vid en krock. Plastburar kan krossas och svagare typer av metallburar (dvs. sådana som inte är krocktestade som ex. starka hundburar) kan gå sönder och pinnarna riskerar då att spetsa djuret vid en olycka. 

Den säkraste placeringen för en bur/väska i en bil (om den inte är gjord för att spännas fast i baksätet och är KROCKTESTAD, det räcker inte med att det finns plats för bältet!) är bakom framsätet på golvet (gärna med framsätet skjutet bakåt så att buren liksom "fastnar" i sin position) eller i bakluckan med buren mot baksätets "rygg". 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ps. Detta är vad jag lärde mig då jag gjorde ganska så omfattande research kring säkerhet i bil när jag letade efter det bästa alternativet för att kunna resa med min minsta hund i bilen. Hon väger nu som vuxen 2 kg vilket gör att många burar och annat (selar och dylikt) gjorda för hund blir för stort (om det är bra och krocktestade säkra grejer alltså). ds.

[Justde_]
0

#6 precis som jag också har lärt mig . Men det är svårt med undulater och att gissa storlek på buren så båda ryms . Har själv en mimbur till min hund . Som både skyddar hund och passagerare vi eventuell krock . Finns inte så mkt på marknaden kan jag tycka när det gäller säkerhet för djur i trafik. Får kanske höra med djuraffären vilken storlek man kan gå på .

Chinesecrestedlover
0

#7 Skulle jag skaffa bur (om jag hade körkort, bil och om jag hade en tillräckligt stor hund, haha) så hade det blivit MIM direkt utan tvekan. Jag hade ett Allsafe sele till min förra hund (det gick precis på håret, lite stor då han inte hade kläder på sig, nakenhund på 5 kilo) men nu har jag mindre hundar (en på 2 kg och en på 4 kg) så det fungerar inte med Allsafe längre. Hittade då Sleepypod (väskor av olika slag, jag har runda väskor i två storlekar) som är krocktestad och som är rejält gjord och som fungerar även för riktigt små jyckar😃

Nu tillbaka till själva undulatfrågan😉. Vet inte om denna bur är bra eller så (konstigt egentligen att det inte finns mer krocktestade alternativ för alla olika sorters djur på marknaden, varför bara hund/katt?), men det som står kring storleksrekommendationen kanske kan fungera som en indikation på vad du bör leta efter i alla fall. 

https://www.gojskoj.se/index.php?controller=products&action=product&id=651

Det står "Max en nymf eller liknande åt gången eller på sin höjd två undulater."

Buren är: Längd 30 x Bredd 20 x Höjd 18,5 cm 

För flera timmar kanske den behöver vara lite större men jag vet inte…någon av dessa kanske kan vara något om det behöver vara lite större?

https://www.crtzoo.se/fagel/burar/fagelburar/transportbur-for-smafagel

https://www.crtzoo.se/fagel/burar/fagelburar/transportbur-for-fagel

[Justde_]
0

#8 ja MIM är verkligen bäst 🤩 var en olycka för några år sedan där hela bakpartiet var mosat på bilen , hundarna fick lite blåmärken 😍 hade det varit en normal bir hade hundarna inte levt idag . Tack så mycket ! Jag beställer nog hem den

Chinesecrestedlover
0

#9 Jo, jag har sett en hel del sådana bilder och de hundarna har verkligen tur som hade en ägare som köpte just MIM med krockzoner osv. MIM skyddar ju även de som sitter i baksätet på ett sätt som mig veterligen ingen (eller i stort sett ingen?) annan bur på marknaden gör. Vet även en som hade Allsafe sele (samma tillverkare som MIM burarna) som voltade med sin Rottweiler och den hunden klarade sig också galant. Ägaren till den hunden var då rätt glad att hen hade orkat sätta på selet just den dagen…hen hade för vana att slarva ibland innan olyckan (vid korta resor), men efteråt så var det alltid sele på. 

Varsågod😉