Några frågor om Kakariki.
Hej fågelvänner. Jag har lite frågor om kakarikin som jag hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på :) Här kommer dom: 1. Vad har ni i botten av buren? Sandpapper, sand, tidning osv? Fördelar & nackdelar? 2. Vilken mat (frö/pellets) tycker era Kakarikis bäst om? Köper ni alltid samma blandning eller byter ni sort? 3. Hur ofta behöver ni klippa klorna och vad tycker Pippin om det? 4. Använder ni lampa,värmelampa,uv-lampa? Vilken rekommenderar ni isåfall? 5. Vilka sovtider har era ögonstenar? 6. Tycker ni det är någon större skillnad på honor/hanar i sättet? Har köpt det mesta och förhoppningsvis så kommer jag köpa dessa underbara fåglar snart. Har ni några tips eller råd så tar jag tacksamt emot dom. Något era kakarikis föredrar eller inte tycker om? (Har självklart läst L80 så dom sakerna har jag stenkoll på;) Tack på förhand :)
Hej!
Jag har ingen kakariki utan en galning (läs: vitbukspapegoja😉) men tänkte att jag kan svara på de mer allmänt ställda frågorna.
1. Vad har ni i botten av buren? Sandpapper, sand, tidning osv? Fördelar & nackdelar?
Jag använder tidningspapper för att det är billigt (gratis reklam), enkelt att bara ta ut då det smutsats ner (varje dag alltså då) och ibland tycker min goja att det är kul att strimla det. Helt ofarligt. Nackdelen skulle väl i så fall vara att det inte ser så snyggt ut, fördelarna överväger definitivt. Angående de övriga som du nämner så behöver inte papegojfåglar sand, utan det kan snarare vara skadligt (de kan få så kallad sandinpackning). Så skulle rekommendera antingen tidningspapper eller någon annan typ av papper som t.ex. pappershanddukar, då dessa är säkra och inte kan leda till att fågeln blir sjuk.
2. Vilken mat (frö/pellets) tycker era Kakarikis bäst om? Köper ni alltid samma blandning eller byter ni sort?
Detta kan jag inte svara på för jag har som sagt ingen kakariki. Tror dock starkt på variation och att ge i huvudsak pellets och sedan lite frön/nötter för berikningen. Sen naturligtvis frukt och grönt m.m. också.
3. Hur ofta behöver ni klippa klorna och vad tycker Pippin om det?
Ser när det behövs…inte tänkt på exakt hur ofta det blir dock. Inte nämnvärt förtjust (kan bita till ibland) men jag jobbar på att gojan själv ska sträcka fram foten för kloklippning/få klorna filade. Ska nog gå med lite tålamod och mumsig belöning. https://www.youtube.com/watch?v=_hAphJSeIGo
4. Använder ni lampa,värmelampa,uv-lampa? Vilken rekommenderar ni isåfall?
Nej inte i nuläget. Har tänkt skaffa uv-lampor men inte riktigt lyckats klura ut vilka som är lämpliga/bäst/säkrast ännu. Man ska absolut inte använda sig av samma som man har till reptiler i alla fall, utan de ska vara speciella framtagna för fåglar (hört skräckhistorier om brända fåglar med fel typ av uv).
5. Vilka sovtider har era ögonstenar?
Tiden för läggdags varierar lite beroende på om jag är hemma eller ex. kommer hem sent osv. Även tiden för att kliva upp/vakna varierar en del. Har dock alltid samma rutiner oavsett vilken tid det blir exakt. Allt för att min envisa (och ibland bitska) lilla tok❤️ ska veta vad som komma skall (och därmed slippa att gojan vägrar gå in i sin bur eller så).
6. Tycker ni det är någon större skillnad på honor/hanar i sättet?
Kan inte svara på denna eftersom jag inte har kakariki…vet dessutom inte min gojas kön i nuläget…så vet inte ens vad jag har själv, haha.
Lycka till med fågelköpet!
Mvh/Chinesecrestedlover
Tack snälla för svar :) Va bra att du nämnde det om sanden för på många sidor så står det fortfarande att dom ska ha sand medans vissa skriver precis som du nämnde. Kan du tipsa om någon bra sida online som du brukar beställa mat/tillbehör ifrån? :)
#2 Jag beställer det mesta till mina djur (av väldigt varierande arter😉) från Animail och Zooplus men har även beställt från CRT och Cyber Zoo (och säkert något mer).
Fungerar kanonbra (blivit fel leverans vid ett tillfälle men de fixade det snabbt och jag fick även behålla det som blev fellevererat). Jag har beställt därifrån flera gånger/år under väldigt många år utan några problem alls. De levererar till dörren utan kvittens och fraktfritt om man handlar för tillräckligt mycket).
Har fungerat kanon för det mesta, lite jobbigt att saker inte kan lämnas utanför dörren utan kvittens, men de levererar snabbt, har bra priser och man får det fraktfritt om man handlar för tillräckligt mycket osv.
Beställt därifrån ett par gånger och det har gått helt felfritt alla gångerna.
Beställt därifrån en gång, gick hur bra som helst.
Det finns mycket till fåglar på Zookompaniet, Zoosajten och Gojskoj men har inte beställt därifrån ännu.
**https://zookompaniet.se/webbshop/
**
Det finns även ex. Undulatshopen /Fågelboden som har en del saker till fåglar (har dock ej beställt därifrån själv så kan inte säga något om hur det fungerar osv.)
Blev alldeles nyligen tipsad om denna sida (av en här på iFokus, dyr frakt men ska vara väldigt bra)
https://www.scarlettsparrotessentials.co.uk/
Det mesta i leksaksväg till min goja köper jag dock från second hand butiker (baby/barnleksaker) och från vanliga butiker (ex. sugrör, pappersmuggar, buntband m.m. och tillverkar egna saker själv av det).

I ett hav av blandade leksaker
Hej Jag har beställt från zooplus, zoo.se och undulatshopen. Allt har gått bra. Dock håller jag med om att undulatshopens frakt är dyr och man måste komma upp i en del för att få fraktfritt/ dock är det en väldigt bra butik att köpa fågelfrön och vitaminer…mm
#4 Menade inte Undulatshopen när jag skrev om dyr frakt, den frakten vet jag ingenting om, utan det var skrivet angående Scarletts Parrot Essentials (det innebär ju beställning från UK = dyrare frakt).
Tack snälla för länkarna !! :D Det var den lönen, nu får det va färdighandlat för en stund, haha.
#6 Haha, känner igen det där 😂Brukar bli att man handlar en massa till djuren och sen så har man plötsligt en nästintill ekande plånbok…😉