Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 711 ggr
Chinesecrestedlover
0

Nyår och fyrverkerier?

Hej!

Kom plötsligt på att jag kanske borde göra någonting speciellt på nyår för att förhindra att gojan blir skrämd? Bryr sig gojor ofta på nyår? 

Det blir första nyåret med gojan (för mig då alltså), hen är 10 år så lär ju hört smällar förut men jag har ingen aning om hur gojan regerar. 

Till saken hör att jag p.g.a. mina hundar (varav ena är rädd) inte kommer vara hemma på nyår (i alla fall inte kring tolvslaget och en tid innan/efter)…men gojan kan tyvärr inte följa med och måste vara hemma själv (detta p.g.a. allergi, ej fågelsäkert m.m.). Antingen kommer jag hem några timmar efter tolv eller på morgonen/förmiddagen efter. 

Behöver jag vara orolig att min goja får panik och skadar sig😮? Fönstret kommer täckas för så gojan kommer inte kunna se själva fyrverkerierna… men jag kan ju inte göra så mycket åt smällarna.  Det brukar tack och lov inte pågå så länge där jag bor, men det kommer ju fortfarande smälla en del. 

Bäst att ha släckt i rummet/täcka buren (och ha en nattlampa) eller ha tänt i taket? Vill ju verkligen inte komma hem till en skadad goja så hoppas det går att lösa på något sätt så att hen slipper bli rädd. Musik/radio på/av? 

Tips mottages med tacksamhet.

Mvh/Chinesecrestedlover

Tarotstollan
0

Jag hade haft taklampan tänd eftersom den dämpar ljusskenet utifrån och alla persienner och även ventiler stängda, för att dämpa så  mycket ljus och ljud som möjligt.
Absolut inte täcka över buren då den inte ser vad som händer och kan få panik och flaxa runt och skada sig.
Är gojan van vid radio/musik kan det ju hjälpa lite också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maleficum
0

Har själv faktiskt aldrig varit med om att någon av mina fåglar genom åren blivit rädda på nyår, inte haft problem med de flesta av mina kaniner heller (hade en som vi bruka ta in runt tolvslaget och då gick det utan problem). Har iof inte haft problem med hundarna heller.

Men att se till att det är tillräckligt ljust så gojan ser sin omgivning (om den nu skulle bli rädd).

Du kan ju alltid testa spela lite fyrverkeriljud och se om den verkar reagera också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
0

Hej igen! 😃 Tack #1 och#2 för svar. 

Det har eventuellt blivit ändrade planer och jag kommer därmed eventuellt vara hemma en stund innan tolvslaget och får då "leka" överrösta raketerna (för rädda hundens skull då) hemma i år.  Är det någonting jag ska göra annorlunda då…alltså med gojan? Ska jag ha hen i buren eller "lös" (vilket innebär minst skaderisk om hen blir rädd)?

För hundens skull kommer jag ha ganska hög musik på (förlåt grannar, haha…det är därför jag inte brukar vara hemma i min hyresrättslägenhet på nyår…brukar spenderas i en villa😉) under tiden raketerna låter utanför. Kommer ha helt täckta fönster eller eventuellt gömma mig i ett av mina "rum" (förråd i lägenheten) som ej har fönster alls. 

Har haft massvis med utekaniner under mitt liv och det var framförallt då jag bodde där det lät av raketer betydligt längre än där jag bor nu, då höll det på kanske från 21 och fram till 03 (roligt med hunden där kan jag säga) och det var tack och lov aldrig någon av kaninerna som brydde sig…jag var ibland lite orolig att någon raket skulle landa på buren eller nåt men det gick bra alla år. 

Här där jag bor nu verkar folk nöja sig med att skjuta färre raketer, brukar hålla på från kanske 21-22 med några enstaka raketer fram till midnatt när det blir flera och sluta helt runt kanske 00.30-01 eller så (väldigt skönt när man har en hund som är skraj att det hela i alla fall är över snabbt). 

Skönt att höra att de flesta fåglar verkar klara det hela bra, ska testa att spela min "fyrverkeriskiva" (för hundträning) och se om jag kan se någon reaktion hos gojan (så jag kan vara lite förberedd). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
1

Hej igen! 

Det blev ändrade planer igen, haha och det blev som det var tänkt från början dvs. jag spenderade nyår med hundarna i en villa och gojan var hemma i lägenheten. 

Lämnade gojan med taklampan tänd, täckt fönster och med halva buren täckt med en filt (om hen skulle vilja "gömma sig lite"). Valde att strunta i musiken eftersom jag gick hemifrån ganska tidigt på dagen och jag misstänker att gojan skulle vissla femtielva gånger mer med musik på (hen gillar att sjunga med, haha) och tänkte om det eventuellt skulle kunna störa grannarna…för hen visslar högre också med musik på. 

Jag gick hem vid tre tiden (i natt) och mötte en glad goja så hoppas att allt gick bra, märktes ingenting på hen i alla fall. 

Gott nytt! 

Mvh/Chinesecrestedlover