Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettövriga-fågelarter
Läst 1267 ggr
IfShe13Im13
0

En blivande broder

Asså ee lite deprimerad just nu och vill ha en jävligt cool fågel som man kan mysa me och ha på axeln t.ex. Asså vill ha en burfågel som kan bli min blivande broder och inte skriker på nätterna ele så och eftersom jag går i skolan och är ute då och då me boysen så kan jag nt ta hand om fågeln hela tiden. Osså undra jag om man kan bara ha en fågel eller mst man ha minst 2 fåglar för vill inte att han ska känna sig ensam.

VästkustSnäcka
1

fåglar ska hållas i par eller i grupp. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/sallskapsfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html 

fåglar är extremt sociala djur och lever mellan 5-75 år beroende på art.  

Fåglar låter MYCKET, stökar ner MYCKET och tar mycket tid. Hade 2 undulater, den ena blev 14 och den andra 13.  Så hur länge vill du leva med din "broder" ?

Chinesecrestedlover
2

Hej!

Du går i skolan skriver du och att du inte har tid hela tiden för en fågel, förståeligt i och för sig (oftast kan man ju inte vara hemma dygnet runt) men hur blir det efter skolan? Hur blir det då du har ett jobb? Fåglar lever länge och man måste planera för det, det är inte snällt att fågeln får byta hem. 

Dessutom "en cool fågel att mysa med" - fåglar är inte direkt keldjur (kan ju vara "mysiga" på sitt sätt såklart) de kan bli triggade att vilja häcka om man "kelar med de på fel sätt" osv. Lite kli på huvudet kanske på sin höjd. Min goja (har i nuläget endast en, men kommer skaffa en till, för de ska ha sällskap) gillar att sitta och "putsa mina fjädrar" = dra mig i nackhåret (gör ont som f.. jag är håröm, men är gojans sätt att "mysa"). 

Minst två fåglar (om man inte är hemma HELA tiden - men vem är det?) ska man ha enligt de regler som finns. Dessutom anser jag att även om man är hemma hela tiden (vilket i praktiken är omöjligt för alla människor måste gå och handla, gå till läkaren osv.) så kan man aldrig ersätta en annan fågel. Det finns ett undantag i reglerna (L80) om fågeln är extremt aggressiv mot andra fåglar - då får man ha den själv. Fåglar lever inte ensamma i naturen och är väldigt sällskapliga så oavsett vilken art du är intresserad av så ska de vara minst två. Finkar eller papegojor spelar ingen roll - de vill alla ha någon att prata med och mysa med (på fågelvis). 

Fåglar skriker (i alla fall om det är gojor vi pratar om) och låter, de stökar till, skräpar ner och kastar mat omkring sig (och har sönder saker). Min goja skriker (ibland så att öronen "blöder") men oftast korta stunder och mestadels då det är ljust. Sover (är tyst och lugn i alla fall) på nätterna. 

Om det är en papegoja du tänker på då du skriver "cool fågel" så tänk också på att de kräver väldigt mycket; sällskap, stimulans i form av träning, aktivering, berikning, diverse "fodersöksleksaker", leksaker osv. De är att jämföra med en hund eller t.o.m. mer krävande än så (och de lever längre än även den mest långlivade hund, det kan t.o.m. vara ett livslångt åtagande för de större papegojorna, som kanske t.o.m. måste skivas in i ens testamente). Min goja är väldigt nyfiken och ska vara "på allt" i lägenheten, så det gäller att vara med och passa (och ta bort sånt som fågeln kan skada sig på eller saker man är rädd att gojan ska förstöra; och eftersom fåglar ju som bekant flyger så gäller det även på hyllor osv.). 

Lycka till med ev. fågelköp men tänk efter före. Det är inte bara "mysigt" det är mycket jobb med att ha fåglar också. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En extremt underskattad fågel i mitt tycke är Skrattduvan! Dem är lugna, blir ofta lätt tama och sitter då gärna på axeln eller i knät och vill "kela". Skräpar inte ner lika extremt som andra fåglar, tuggar inte sönder allt som papegojfåglar kan göra, har lugnare och jämnare temperament än vad många papegojfåglar har och inte alls så vass och "skadlig" näbb som gojor.

Finns i lite olika färger och har man honor så "väsnas" dem inte speciellt mycket (hanar har en förmåga att hoa ganska konstant). Har ett skrattande läte när de vill utmana eller är sura eller bara vill visa sig sturska. Brukar inte vara några problem att hålla samkönade par tillsammans om man inte har kunskap och vilja att avla på dem (har man en av vardera kön kommer de vilja bygga bo och häcka vilket kan slita mycket på honan om hon ska lägga ägg titt som tätt).

Har inte alls samma behov av att aktiveras hela tiden som många papegojor heller och föredrar ofta att spatsera runt på golvet än att flyga runt överallt. Brukar sägas att de blir runt 10-15 år men finns fall som blivit närmare 30 (har själv haft en som blev minst 18 år, vet inte exakt då jag hade henne två år och tidigare ägare i 16 år men de var osäkra på hur gammal hon var när hon flytta till dem).

Är ofta väldigt friska fåglar också, av alla jag haft under tiden jag födde upp har enbart en behövt åka till veterinär vid ett tillfälle.

Hade mina burlösa helt fritt i huset utan problem. De hade sina favoritsittplatser där de oftast bajsade så hade tidningspapper eller billiga dörrmattor från IKEA på dem ställena för lättare rengöring. Man kan även träna dem att flyga till vissa ställen för toalett om man orkar.

Mina gilla att sitta på datorskärmen och bara "vara med" eller ligga och dega ovanpå akvarieljusramperna där det är varmt och gosigt. Går att selträna så de kan följa med ut (de hittar dock inte hem på samma vis som brevduvor om de skulle råka flyga bort så även om den del som har riktigt tama duvor med ut utan sele skulle jag aldrig rekommendera det).

Har inga problem att hänga med till olika platser eller bli transporterade så är perfekta om man, som jag, ofta åker till landstället.

Skrattduvor är, i majoriteten av fallen, de duvor man ser när magiker trollar med fåglar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu