Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2012 ggr
Tess21
0

Rödpannad Kakariki

Hej!

Jag har förut haft undulat, men för ett år sen nu gick bort.
Men mitt fågelintresse börjar vakna till liv nu, jag såg en jätte fin fågel som heter  Rödpannad Kakariki och ju mer jag läser om dom börjar jag gilla dom. Gillar mycket att dom inte låter och att dom blir lätt tama.
Jag undrar för er som har såna, hur är dom? hur mycket skräpar dom ner? luktar dom mycket? vad kräver dom? kan man köpa två på en gång eller ska man köpa en, göra den tam sen köpa en till? hur ser er bur ut till dom?  hur stor är eran bur? om det blir så långt att jag skaffar så tänkte jag bygga egen bur (200x200x130 höjd bred djup) är det lagom för två? när dom flyger runt utanför skiter dom utanför också eller kan man göra så dom flyger in i buren och skiter? hur ser eran vanliga dag ut med dom? och vad är skillnaden mellan dom och undulater om man tänker hur tama dom blir, ljud skräpar ner och så vidare? 
Massa frågor blev det nu men det är för jag blev så intresserad av dom och skulle vilja veta er ägares tycke om dom :) eller tycker ni det finns bättre fågel arter som inte låter och blir lätt tama samt är fina? :)
ni får gärna visa era sötnosar också :)
Tack för eran tid ^^

👻🌛

Zetterlund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 3st kakarikisar. •Skräpar ner- yes, skit mycket, speciellt frukt fastnar överallt •luktar - luktar fåglar? •skiter- jag där dom känner för det, men det är ju inte jätte mycket som kommer. Men det går säkert att träna på nåt sätt. •ljudet- vilket ljud🤔 Undulater låter betydligt mer gissar jag. Mina brukar låta lite när nån kommer igenom ytterdörren. Och ibland så får dom nåt litet spel o skriker i nån minut. Men det dom låter är inget jobbigt ljud, ganska behagligt faktiskt. •antal- dom ska väl vara 2 enl lag. Jag köpte faktiskt 1 först, den andra köpte jag typ 3-4v senare, då hade den första blivit lite tam. En vanlig dag för mej. Kommer hem fr jobbet mellan 10-14, öppnar buren. Fixar lite frukt. Runt 18-19 så stänger jag igen buren och ger lite grönsaker. Just nu har jag en sån här liten hemma också

Idakarrlsson
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan! Här hemma har vi Kakariki. Först måste jag bara säga att det är underbara fåglar och hyffsat lättskötta.

Skräpar dem ner? Ja, dem skräpar ner men ser ingen skillnad i nedskräpning jämfört med andra fåglar. Dock ÄLSKAR dem att bada så om du är rädd om omgivningen skulle jag placera badet någonstans där det inte skvätter ut ur buren så mycket.

kan man köpa två på en gång eller ska man köpa en, göra den tam sen köpa en till? Jag tycker helt klart att du ska köpa två på samma gång. Även ifall du skulle umgås med en ensam fågel så mycket du bara kunde kan en fågelkompis aldrig ersätta dig.

hur ser er bur ut till dom?  hur stor är eran bur? Mina bor ute i en voljär som sitter ihop med en bod som är ombyggd till fågelhus. Utevoljären är 8x8m om jag inte minns fel och boden vågar jag inte säga hur stor den är för har inga direkta mått i huvudet. Kakariki gillar att flyga (som vilken fågel som helst) och skulle råda dig att ifall du skulle ha den buren du föreslårovan, att du har ett Stort rum så  dem kan få flyga av sig på.

hur ser en vanliga dag ut med dem? Beror lite på årstid. Standard är alltid: Nytt vatten och frö på morgon samt kväll. På vintern ger jag dem även grönsaker/frukt på morgon medans på sommaren ger jag inte alls lika ofta då utevoljären ligger till marken (självklart nätad i botten) så växer massor av goda grönskor där som gräs, maskrosblad, våtarv osv. På sommaren är det även byte av poolen som jag brukar kalla den haha. Den har ett stort bad i utevoljären.  Rent sällskapsmässigt så är det lite olika. Självklart på morgon/kväll men om jag känner för att mysa lite med mina små så gör jag det haha.

låter dem mycket? Nej! Och det är en av bästa sidorna hos Kakarikin då jag inte gillar skrikiga fåglar. Mycket tystare än undulater (har även det här hemma) och det ljud dem ger ifrån sig är behagligt och inte skrikigt.

Blir dem lätt tama jämfört med Undulater? Undulater är ganska lätta att få tama och så är även Kakariki. Dem är VÄLDIGT nyfikna vilken är en hjälp på traven.

Hoppas du fick något till svar och ifall du undrar eller funderar över något är det bara att fråga så ska jag hjälpa dig så gott jag kan. Lycka till med allt! :)

Skickar med två inte så jättebra bilder men det av dem jag hittade för stunden. Har även Rödpannad gula men hittade tyvärr ingen bild på dem (DEM ÄR SÅ LÄCKRA) så du för nöja dig med bild på två utav mina snygga Rödpannade gröna samt brokiga.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Letar man så hittar man ;) Obs! Bild med dem rödpannade så bode dem i annan voljär och hade då inte tillgång till gräs osv på marken. Därav fick dem lite gottis vid gallret vid detta tillfället. Skickar med en bild på min Gulpannade pojk också, som tyvärr inte finns med oss längre.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎