Blir sur när han inte får smaka..
Hej! Har en underbar liten Morhuvad papegoja på 7 månader. Han äter inte mer än normalt men vill gärna få ett smakprov av det mesta jag äter. När det gäller bröd eller frukt så delar vi ofta. Men när jag äter något som han absolut inte får smaka (typ choklad) blir han ibland riktigt sur. Han ska absolut kela vidare, men attackerar min mun (ibland fingrar med) när han märker att jag äter något som han inte får smaka. Jag vet att jag såklart bidragit till tiggande beteende eftersom han får smaka en del saker. Att han tigger stör mig dock inte det minsta. Men jag skulle gärna vilja tona ner hans reaktion lite när han inte får smaka. Han är visserligen ganska liten men hans nyp i kinden eller läpparna känns en del! ^^, Tips någon? :)

Jag tror det är lite som när man ger en hund mat från bordet. Har man en gång gett så kommer den igen och igen.
Kanske att när han tigger så sätter du honom vid hans matskål, eller att när du äter stänger du in honom eller dig själv någonstans.
Ja, jag kan ju prova att ha matskålen till hands medan jag äter. Så kan vi äta ihop fastän han har sin egen mat.

Jag är rätt så amatör när det kommer till fåglar, men i det vilda så äter de som oftast ihop, och jag tror att han ser dig som en av "flocken" och det är naturlig för honom att äter du, äter han. Du kan ju lära honom en kommando när du ger honom mat, så att han fattar att han bara skall få dela mat med dig när denna kommandon ges. Annars tycker jag att ditt förslag också var bra, att han får sin matskål när du äter :) #2
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige