Få in sångparakit i bur efter flygtur
Har en tremånader gammal sångparakithane som blivit ganska sällskaplig på så vis att han går på handen i buren om han erbjuds hirs (ej annars), och tycker om när man sitter bredvid buren och pratar med honom. Går man därifrån kallar han och vill ha oss tillbaka. Problemet är dock när han varit ute på en flygtur och ska in igen. Han går inte på handen, även med hyrs (kommer sällan riktigt så nära honom). Det slutar tyvärr ofta med att vi måste släcka ner så att det blir riktigt mörkt och fånga in honom i en handduk. Han visar aldrig tecken på att ha blivit rädd för oss efter att han fångats in, förmodligen förknippar han oss inte med handduken. Dock är det det på många sätt inte optimalt att fånga in honom såhär, han blir stressad och uppjagad och det är extremt tidskrävande. Han är ju en mycket aktiv liten fågel så det bär emot att låta honom sitta i buren tills han blivit mer tam, han måste ju få röra på sig?
Tips, någon?
När vi hade liten bur blev det fånga med handduk, en gång provade vi med att låta dem vara med teorin att hungern skulle få dem att fara in igen. Men efter ett par dagar gav vi upp och fångade dem. Problemet löstes när vi skaffade en blaffastor bur. Det kanske är att fågeln inte kan flyga in igen, hittar inte öppningen eller att den inte trivs. Hur stor är buren?
Hahaha, vad är en blaffastor bur, vilken storlek pratar vi då? Vår är 40x80x90, ca. För litet? Hade två undulater i den tidigare.
Med blaffabur menar jag en 170*150*180 sak på hjul. Dem har inga problem med att vilja fara in igen. Faktum är att ibland har jag dörren öppen en halv dag och dem far bara ut i 5 minuter. 😂
Kortsidan ska enligt standarden vara dubbelt fågelns längd, men större är alltid rekommenderat. I sångparakiters fall blir måtten 120*80*60. Men det är ingen större panik om fågeln har buren mest för att sova i, vilket ofta brukar vara fallet. Har du råd föreslår jag att du investerar i en större bur, då ska det nog lösa sig.🙂
Tack för dina råd! Ska titta på detta!
Vågar dock inte ha honom ute hela dagen när vi inte är hemma, tänker på olämpliga växter, sladdar osv som kan vara intressanta…
Det är så sant. Eftersom han får vara själv hela dagen, har ni funderat på en kompis till honom? 🙂
Ja, det har vi. Vi ville få honom lite tam först, bara. Har erfarenhet av två fåglar som kom samtidigt och ingen av dem var minsta intresserad av oss… Letar efter råd vad gäller just det, för vi skulle vilja ha en undulat som kompis till honom men jag hittar svar både för och emot just detta? Vissa menar att det absolut ska vara en artfrände medan andra menar att en undulat och en sångparakit visst kan njuta av varandras sällskap. Uppfödaren som vi köpte sångparakiten från säger att det inte är några som helst problem. Vet inte riktigt vad jag ska tro? En undulat är ju lite lättare att få riktigt tam. Vår sångparakit är bara intresserad av oss om vi har hirs med in i buren… 🤪
Jag tror det helt beror på fåglarnas temprament. 🤫 Det skulle kunna gå, ungefär som en häst och en get kan bli bästisar. Du kanske kan höra med uppfödaren om undulaterna haft kontakt med större fåglar. 🙂
Han är uppväxt med undulater, han satt som ensam parakit i en bur med bara undulater. Men de har ju också ett annat temperament än parakiter, lite "ettrigare" än sångparakiten…
Kanske ändå bäst att skaffa en artfrände till honom men de är ju lite svårare att få riktigt tama,, särskilt om de är två.
Då föreslår jag att du köper nästa fågel från någon som handskas mycket med sina fåglar så att den redan är halvvägs när du köper den. (Våra tre första var från butik, vilket knappast är ett framgångsrecept för tama fåglar.) Då kommer i vart fall en av era fåglar var garanterat människovänlig. 👍
Absolut… vi hade undulater innan och de var handtama i stort sett innan kvällen kom samma dag som vi hämtat dem från denna uppfödare, där Rainbow (vår nuvarande fågel) kommer ifrån.
Idag gjorde vi lite framsteg, tror jag. Vi köpte en större bur (dock inte blaffastor😉) men stor, med en stor öppning. Sedan tog vi in buren i ett mindre rum. Jag lockade honom med hirs och han gick på min hand i buren, och sedan tog jag ut honom i rummet. Efter ett tag insåg han att han var fri att flyga och gjorde det också. I början satte han sig så långt bort från mig som möjligt, men jag bara satt kvar i soffan och läste en bok och pratade med honom. Han flög runt och varje gång han landade kom han närmre och närmre. Till slut flög han runt mitt huvud, men landade aldrig riktigt nära. Sedan landade han helt plötsligt på burdörren, och kort därefter stack han in i buren! Han var ute i kanske en halvtimme, sedan in i buren. Tänkte köra detta mindre rummet i några veckor och sedan försöka flytta ut och göra ett nytt försök i "stora huset", se om vanan att hoppa in i buren håller i sig trots att flygytan ökas drastiskt.
Tack för alla dina tips!
Så lite så. Vad kul att det fungerar! 😃
Du måste ha en bur hemma som följer L80 enligt lag. Alltså behöver du bygga en bur som är minst 120x75x80. 120 är alltså långsidan, inte höjden…. Den buren du har nu är olaglig!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#13 Ts har ju köpt en större bur #11.