Skillnad på Måsfink & Sebrafink?
Hej!
Har haft två Måsfinkar som delar voljär med mina Sebrafinkar.
De lade 3 ägg och en Sebrafink hade lagt ett ägg på golvet som jag lade in i Måsfinkarnas näste då de är känd art att ta hand om andras ägg & ungar.
Tre av äggen blev inte befruktade och dem kastade jag, nu är ju frågan gällande det ägg som kläckts om det är en Sebra eller en Mås?
Alltså är min fråga, KAN man ens se skillnad?
Har haft Sebrafinksungar tidigare och för mig ser de likadana ut som denna lilla parvel vilket leder mig till att tro att det aldrig blev något av Måsfinkarnas egna ägg.
Tyvärr är det dåligt med information om just Måsfinkar på nätet.
Någon som sitter inne med kunskapen eller idealiskt kanske till o med bild på de olika arterna som ungar (eller behöver man vänta första fjäderdräkten) ?
Man kan se skilnaden! en zebra fink unge är jätte liten när den kläcks. när den är 2 veckor gamal ser man färgerna(inte på hannarna) så vet du skilnaden
C:\Documents and Settings\Packard Bell\Desktop\baby zebra finch(b)[1].jpg är sebrafink unge här är måsfink unge C:\Documents and Settings\Packard Bell\Desktop\P1060834-1[1].jpg ingen skilnad
Hjälper denna sida? Här finns mun-markeringar för både zebrafink och för Måsfink (society finch) lite längre ner under Munias. Kan tyvärr inte detta själv dock.
Kul! Vad är det för en liten parvel då? Vad synd att stackarn är övergiven till och med av måsfinkarna. :/
Det är den ljusare varianten av de normalfärgade grå, den verkar kallas "Fawn" och "Fawn cheek" på länken.
Båda föräldrarna har samma ton i fjäderskruden och det var den munmarkering som stämde bäst med lilla bebisens.
Ja, det är ju hjärtskärande :(